Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 57

Ämne: Kedjespänning och underhåll

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    Dom visste vad dom gjorde hos Kawasaki 1981.

    Avfettat kedjan, högtryckat den (med förstånd), låtit den torka, ställt in spelet 25 mm och smort var det ska smörjas men inte med olja SAE 90 utan med Chain Lube.

    Eftersom där finns bild i handboken på var på kedjan det ska smörjas så startade jag motorn, la i ettan och släppte kopplingen med bakhjulet i luften. Det lilla röda röret till sprayflaskan använde jag och riktade det bara några millimeter från där var det ska smörjas. Tryck på flaskan i några sekunder på de 4 anvisade ställena och de va klart.

    Nu är det ju rent och fint överallt mot innan när jag smorde hej vilt överallt på kedjan.

    1, bättre med tunnare olja än ingen alls står det och det jämför jag med chain lube fast chain lube klistrar nog fast bättre än tjock olja.
    2, här och ingen annanstans behöver det smörjas
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-21 klockan 22:21.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    GeCe; såhär menar jag:

    -Baksvingen helt utfjädrad (på centralstöd om sådant finns) eftersom instruktionsbokens mätvärde (nästan alltid) anknyter till det
    -Mätpunkt enligt i-boken (oftast mitt emellan dreven)
    -Rotera hjulet till du hittar det läge på kedjan där du får den mest spänd/minst rörlighet upp och ner
    -Mät
    -Justera

    Nädu; jag är inte särskilt vetenskaplig (eller överdrivet kunnig heller), däremot fallen för enkla, billiga lösningar på livets problem. Faktum är att en väldigt enkel lösning när det gäller kedjor är att göra exakt som det står i instruktionsboken.
    Tack för svar!
    En sak som gjort mig osäker i frågan är att i den vanliga instruktionsboken iallafall dem jag haft har det bara stått ett mått och inga andra uppgifter om förutsättningarna för mätningen. Är det c-stöd som gäller så har vi fått lära oss något viktigt men jag tror ändå att huvudsaken är att man mäter på samma sätt varje gång för det finns ju hojar utan c-stöd som de flesta av mina offroad-hojar jag haft under åren.

    Instruktionen du ger att hitta den mest spända läget är jag lite fundersam om då jag gjort tvärtom alla år och det funkat. Ska undersöka det där lite meri dag då jag en hoj i garaget på c-stödet.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-21 klockan 14:33.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  3. #23
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Ett enkelt sätt att kolla om det är dags att byta drivpaket är att dra i kedjan längst bak på bakdrevet.

    Går den att dra ut så långt att det går att se halva kuggen eller mer på drevet börjar det bli dags att byta drivpaket.

    Kedjorna brukat även ha ett maxmått mellan ett visst antal länkar, t ex max 280 mm mellan 18 länkar. Går den dra ut mer är kedjan slut.

  4. #24
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    .Instruktionen du ger att hitta den mest spända läget är jag lite fundersam om då jag gjort tvärtom alla år och det funkat. Ska undersöka det där lite meri dag då jag en hoj i garaget på c-stödet.
    Eftersom du medvetet ställt spelet för mycket så har din inställning var det är slappast inte gjort någonting för då har där varit spel ändå på det mest sträckta stället. Hade du däremot ställt in minimispelet på det slappaste stället hade du slitet på allting rätt kraftigt och säkert med risk för kedjebrott.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-21 klockan 22:34.

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg

    Instruktionen du ger att hitta den mest spända läget är jag lite fundersam om då jag gjort tvärtom alla år och det funkat. Ska undersöka det där lite meri dag då jag en hoj i garaget på c-stödet.
    Har alltid mätt med centralstödet och det mest spända stället. Har inte funderat så mycket över det utan det har fallit sig naurligt för mig. Brukar även sätta mig på hojen och mäta för att få en uppfattning om hur spänt det blir när det är belastat.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Question

    Bosse:
    Du har allt rätt i det du skriver. Och det har jag gjort i alla år och det funkar ju men nu ska man ev. lära om och då uppstår frågetecken om en sak man tyckte var självklar.

    Mats:
    Leif:
    kollade min GSX 1400 ikväll och med "min" mätmetod och c-stöd och på det slappaste stället har jag 3 cm men då har jag inte rört inställningen efter att jag köpte cykeln i april. Men har åkt lite grusväg med tung last och passagerare så kedjan har nog hittat sitt läge även om jag med blotta ögat inte sett någon skillnad. Känt på kedjan ibland och inte märkt något då heller och drivpaketet är i nyskick.

    Men hur märker det mest spända läget för när jag snurrar på hjulet så hänger ju kedjan hela tiden. Behöver nog en mer handfast beskrivning om jag ska lyckas lära mig det där av er annars får jag väl rådfråga "min" verkstadskille om saken vid tillfälle. För mig faller det så att säga inte naturligt utan snarare tvärtom.

    Har också tidigare på min sista offroad som saknade c-stöd mätt med hjälp av tredje person då cykeln varit belastad med passagerare och packning och det är ju också ett sätt om man har möjlighet.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-21 klockan 23:01.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg

    Men hur märker det mest spända läget för när jag snurrar på hjulet så hänger ju kedjan hela tiden. Behöver nog en mer handfast beskrivning om jag ska lyckas lära mig det där av er annars får jag väl rådfråga "min" verkstadskille om saken vid tillfälle. För mig faller det så att säga inte naturligt utan snarare tvärtom.
    Bara snurra hjulet och känn efter. Kanske är din kedja så bra att detta inte inträffat ännu. Märks tydligt när tillståndet finns. Från att ha verkat bra justerad blir kedjan som en fiolsträng när du snurrat en liten bit på hjulet.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Bara snurra hjulet och känn efter. Kanske är din kedja så bra att detta inte inträffat ännu. Märks tydligt när tillståndet finns. Från att ha verkat bra justerad blir kedjan som en fiolsträng när du snurrat en liten bit på hjulet.
    Precis!

    Jag både ser på kedjan och känner på motståndet i hjulet när det blir spänt. Men som Mats säger: det tar sin tid innan kedjor blir ojämnt slitna.

    Eftersom du GeCe egentligen enligt gängse regler inte haft "rätt" spänd kedja på dina hojar så har du kanske aldrig upplevt detta extra motstånd där blir i hjulet när man snurrar. Men vänta bara. Du lär märka det på din nuvarande hoj när milen rullat iväg lite.

    Nu när jag fått kläm på var den exakta mitten på min kedja är så råkar det falla sig så att om jag kan trycka upp kedjan på dess mest spända ställe precis i nivå på en plåt jag har på hojen så är där 25 mm spel. Mycket praktiskt faktiskt. Kan jag trycka kedjan förbi är där mer spel och då bara till att justera.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-21 klockan 23:28.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Tja, vad säger man! Kanske skött mina kedjor för bra under åren eller bytat drivpaketet för tidigt för det som ni beskriver känner jag inte igen riktigt men ska i fortsättningen observera det här. Har tre hojar med kedja och får kolla upp speciellt min vardagshoj 600cc som går lite mer än de andra.
    Att ha tre hojar gör ju att milen fördelas så det tar sin lilla tid att komma upp i ett par tusen mil speciellt denna sommar med sjukdom och inlagd på lasarett som gjort denna sommar helt misslyckad ur mc-synpunkt. Köpte GSXn för flera planerade långturer till Norge och runt i Sverige och det hann bara bli en hittills så den nyinköpta GSXn har det inte vara mycket nytta med, endast 350 mil drygt.

    Det blev en intressant tråd detta men jag fortsätter tillsvidare att mäta som jag gjort tidigare då det funkat för mig hittills, tills jag kommer underfund med det "riktiga" sättet att mäta. För jag tror huvudsaken fortfarande det är vikigast att vara konsekvent och mäta på samma sätt och med samma metod varje gång man mäter. Eftersom det märks ganska väl med landsvägshoj på dåligt underlag och grusväg om kedjespänningen är för tajt anser jag mig ha saken under kontroll ändå.
    Har varit inblandad i en sådan här spörsmål i ett offroad-forum för något år sedan och då kom vi fram till att det bästa sättet att mäta var att ställa dreven och svingen i horisontalplan om jag inte missminner mig. Där också kedjan skulle ha sitt mest sträckta läge. Då fodras att man använde spännband för att trycka ihop fjädringen för att hitta det läget. Aningen opraktiskt.

    Tackar medverkande i tråden den var givande och man fick lära sig något nytt.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-22 klockan 06:26.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #30
    Någon egen erfarenhet från att spänna kjedjan har jag inte ännu det har inte behövts på min hoj. Rent allmänt vet jag när det gäller remskivor är att spänns de för hårt så slutar det med att kullagren skär ihop, detta måste gälla även med kjedjor och hjullager.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Underhåll gamal yamaha Virago
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:42
  2. Kedjespänning Honda magna
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 08:04
  3. Skinnkläder underhåll och vård
    Av Viragomannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •