Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 57

Ämne: Kedjespänning och underhåll

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Brukar vara noga med att mäta på samma ställe och på samma sätt varje gång där hänget är som störst och se till att växeln är ur och att kedjan verkligen slakar och inte är anspänd på något sätt. Snurra bakhjulet så du är förvissad om den saken. Rengöring ibland är bra så inte länkar låser sig till varandra utan kan löpa fritt. Sen är det mycket viktigt att kedjan inte är för hårt spänd som Mats påpekar då den slits hårdare och också utsätter drivaxeln för kraftiga påkänningar. Om du spänner kedjan så den kan röra sig mer så håller den längre och du kommer att upptäcka att du inte behöver spänna den så ofta. På min sista offroad hade jag 5 till 5,5 cm då instruktionsboken sade tre cm och jag behövde sällan eller aldrig spänna kedjan.
    Så gör jag och det har funkat!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    På min sista offroad hade jag 5 till 5,5 cm då instruktionsboken sade tre cm och jag behövde sällan eller aldrig spänna kedjan.
    Jaha då har jag delvis motstridiga uppgifter... hmm. Ska kedjan vara slapp som jag har den eller ska den spännas enligt instruktionsboken...

    Min tanke är ju att om jag spänner med minimumangivelsen som i mitt fall är 20 mm så kan jag dröja med att spänna den nästa gång.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Min tanke är ju att om jag spänner med minimumangivelsen som i mitt fall är 20 mm så kan jag dröja med att spänna den nästa gång.
    Effekten blir tvärt om!
    Om du spänner efter mini-måttet 20 mm så får du ett större slitage på kedja och drivaxel och får spänna den oftare än om du har den slakare från början. Tro mig! Tänk bara på vad som händer om du råkar köra över ett större fartgupp i lite för hög hastighet och du får full utslag i fjädringen. Då räcker knappast minimåttet till för att kedjan ska löpa fritt.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  4. #14
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vet inte om jag missförstod dig GeCe men mätpunkten ska vara i det läge där kedjan är som mest spänd.
    Annars håller jag med dig om att man gott kan ge några millimetrar extra slack - fast inte för mycket. Det det egentligen handlar om är ju att kedjan aldrig ska bli fiolsträng på grund av fjädringsrörelsen.
    För övrigt finns det några exempel på mc som haft svinglagringen i linje med växellådans axel (eller bra nära) varför kedjans spänning inte alls ändras vid belastning/gupp - ingen dum lösning.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Vet inte om jag missförstod dig GeCe men mätpunkten ska vara i det läge där kedjan är som mest spänd.
    Bra att du reagerar för det där måste vi bena ut så inget missförstånd är begånget och sätter myror i huvet på MC bosse!

    Har lärt att man skall mäta emellan dreven där det är som slakast det är utgångspunkten för mitt resonemang. Sen kan det vara saker emellan som gör att det är svårt att komma åt "mitt emellan" dreven. Men där det hänger som mest brukar ju synas och där mäter jag. Förutsättningen är att kedjan inte är spänd och att man mäter på samma sätt var gång och det är ju sådant man kan styra så det verkligen blir lika var gång. Använder mig av C-stödet nu på mina "nya" nu hojar varje gång.
    När bakdrev och framdrev är i våg med varandra är väl annars det läge som kedjan är som mest spänd i men det läget fodrar ju att man vid mätningen uppnår det på något sätt och det kan ju vara lite opraktiskt svårt speciellt om man är ute på långtur och långt hemifrån sina ev.verktyg för ändamålet, ev. spännband för att trycka ned cykeln till det rätta läget . Det är väl kanske det som du syftar på?
    Jag tror vi egentligen menar samma sak men med lite olika metoder och din är kanske lite mer vetenskaplig

    Hade problem med Yamman jag köpte i höstas där kedjan vek ned sig efter att jag kört på dåliga grusvägar. Sist lät jag jag kedjan vara kvar med lite "häng" och större mått och har sedan dess inte behövt spänna något mer. Och det stämmer som du skriver att kedjan får inte vara för slak heller då kan andra skador uppstå och det måttet brukar vara angivet i vissa instruktionsböcker och för min senaste offroad jag nämnde var det 6 cm.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Håller med GeCe om att en slak kedja slits mindre än en hårt spänd. Gäller speciellt om du kör fort på blöta grusvägar en hel dag.
    Känner en som tränade enduro och fick dra hojen en kilometer i skogen efter att fått kedjebrott vid nerslaget efter ett hopp. Han kollade sedan och konstaterade att kedjan hade varit för hårt spänd.
    Om du är rädd att kedjan skall hoppa av så bör man ordna en kedjestyrare.
    En av ytterst få hojar med centrerad drivaxel och bakaxel vid olika fjädring är väl en av Husqvarnas offroadhojar.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Håller med GeCe om att en slak kedja slits mindre än en hårt spänd. Gäller speciellt om du kör fort på blöta grusvägar en hel dag.
    Känner en som tränade enduro och fick dra hojen en kilometer i skogen efter att fått kedjebrott vid nerslaget efter ett hopp. Han kollade sedan och konstaterade att kedjan hade varit för hårt spänd.
    Om du är rädd att kedjan skall hoppa av så bör man ordna en kedjestyrare.
    En av ytterst få hojar med centrerad drivaxel och bakaxel vid olika fjädring är väl en av Husqvarnas offroadhojar.

  8. #18
    Mc-Bosse
    Gäst
    Vill Pewa ändra trådrubriken till "Kedjeunderhåll" för nu blandar jag in tvättning/smörjning också.

    När det gäller tvättning/smörjning av kedja (och då pratar jag O-ringskedjor och inget annat) så finns det hur många varianter som helst har jag märkt.

    1, Aldrig smörja kedjan med något annat är 5-56 eller WD-40 för kedjan är smord en gång för alla innanför o-ringarna och 5-56/WD-40 tränger bort skiten utanför o-ringarna och det är det enda som behövs.

    2, Sniglar från skogen ska vara bra för smörjegenskaperna ska vara bra och det är billigt. Jo gamla vagnshjul smordes ju med sniglar men 2010 ska vi inte behöva döda djur för att smörja kedjan tycker jag!

    3, Vidare var det någon som kört 8 000 mil på sitt drivpaket och bara använt växellådsolja för bil som smörjmedel.

    4, Det ska ta flera timmar av omvårdnad med tvätt, tork och smörjning för annars fungerar det inte.

    5, Högtryckstvätt fungerar utmärkt med lagom tryck 1 dm från kedjan eftersom o-ringarna klarar detta.

    6, Högtryckstvätt är ett djävulens påfund och förstör garanterat o-ringarna.

    7, Biltema kedjespray, Preem kedjespray (svindyr) med flera är bra. Sådkedjeolja som tydligen är billig men för mycket klistrig. Nä precis lagom klistrig säger en annan.

    8, Har aldrig smort en o-ringskedja och dom har fungerat utan problem alltid. Dom är ju permanentsmorda era puckon!

    Myckat har man att ta ställning till som människa!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-21 klockan 13:05.

  9. #19
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    GeCe; såhär menar jag:

    -Baksvingen helt utfjädrad (på centralstöd om sådant finns) eftersom instruktionsbokens mätvärde (nästan alltid) anknyter till det
    -Mätpunkt enligt i-boken (oftast mitt emellan dreven)
    -Rotera hjulet till du hittar det läge på kedjan där du får den mest spänd/minst rörlighet upp och ner
    -Mät
    -Justera

    Nädu; jag är inte särskilt vetenskaplig (eller överdrivet kunnig heller), däremot fallen för enkla, billiga lösningar på livets problem. Faktum är att en väldigt enkel lösning när det gäller kedjor är att göra exakt som det står i instruktionsboken.
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2010-08-21 klockan 12:11.

  10. #20
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Mc-Bosse; såhär tror jag:

    -Smörj heller ofta och lite än sällan och mycket!
    -På långtur kan man gärna avsluta dagen med en sprutt medan kedjan är varm och innan nattens fukt sveper in den i dagg.
    -Hitta en kedjespray som är lättanvänd, billig och som inte skitar ner alltför mycket!
    -Grusvägssand och lera bör man inte ha kvar på kedjan; ta lite fotogen eller CRC/WD40 på en trasa och torka rent + smörj.
    -Högtryck? I närheten av vitala delar på en mc? Bara för cross- och enduroåkare som ändå byter lager, kedjor m.m. lika ofta som jag byter skjorta!

    Keep it simple!!!!

Liknande ämnen

  1. Underhåll gamal yamaha Virago
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:42
  2. Kedjespänning Honda magna
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 08:04
  3. Skinnkläder underhåll och vård
    Av Viragomannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •