Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 51 till 57 av 57

Ämne: Kedjespänning och underhåll

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    Nu är kedjan nytvättad, och insmord! Använde lampolja. Fint som smör blev det!

  2. #52
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Du resonerar helt rätt Bosse! Koka kedjorna var det nog länge sedan någon gjode. O-ringar håller kvar fettet. Ingen bra ide´att ge sig på kedjorna med kokning. Vi kan nog betrakta o-ringskedjor som standard, har i alla fall själv inte använt något annat under de sista trettio åren eller så.
    Man hör att kardan är att föredra och jag kan förstå att underhållsfritt är bättre men:

    Efter mina snart 3 år med motorcykel så har jag ju insett att man behöver inte hålla på så mycket med kedjan. Det heter att den ska smörjas typ var 150 mil men inte kan kedjan vara tillverkad med marginaler som gör att den lägger av i förtid om man skulle hoppa över smörjningen någon gång?

    1 100 mil (tror jag) har jag kört på drivpaketet jag fick ditsatt när jag köpte hojen och än ser inte kuggar och sånt speciellt slitet ut. Detta trots att jag hört att 630-kedjan Kawasaki har utrustat min mc med egentligen är för kraftig och sliter ut sig själv på något sätt, minns inte riktigt formuleringen.

    Jag ägnar bara kedjan uppmärksamhet när jag hör att den slamrar och känner när jag kör att den börjar bli slapp. Då kör jag lite till (för jag är slö) och spänner den sedan och smörjer samtidigt. Jag spänner hellre lite mindre än mer för pianospänd kan aldrig vara bra för dreven. Tiden får utvisa hur länge drivpaketet håller ...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-04-05 klockan 02:50.

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag håller med föregående. Kedjan behöver inte smörjas lika mycket som tidigare kedjor utan O-ringar.
    Har kört ett antal hundra mil utan smörning utan att märka någon förändring i ljud etc..
    Utvändig avtorkning med fotogen på trasa, efter vattentvätt.
    Eventuellt lite kedje vax (spray) emellanåt, lysfotogen fungerar också då det i princip är paraffin i flytande form.

    //Håkan

  4. #54
    Jag hade väl inte tänkt smörja alls min kedja på Varaderon, men nu blev det gjort pga av vissa skäl.
    Den är smord en gång vid ca 1100 mil samt en gång vid ca 1600 mil, då den också fick sin första justering. Nu har hojen rullat 2000 mil. Kedjan rasslar väl lite mer än när den var ny, man kan röra den lite i sidled mot drevet, men annars verkar den funka.....än så länge

    Känns spontant att, är man riktikt ivrig så smetar man på var 100:e mil, annars verkar det som att det räcker det gott med att smörja var 4-500:e mil. Lite försiktigt då på insidan när man precis kört klart för dagen.

    Med tanke på att en medelsvensson kör 4-500 mil per år så känns argumentet med att kardan är bättre för man slipper smörja kedjan lite långsökt. Känns som att, orkar man inte böja sig ner 1-2 gånger per år, så funderar man ju då.....vem kör hojarna åt dom?

  5. #55
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kör på samma linje som Saarela!

    Rörde aldrig kedjan på min förra Varadero. Körde runt sexhundra mil utan smörjning eller justering. Normalt blir det väl någon eller ett par smörjningar per säsong. Funkar bra för min del, andra smörjer betydligt oftare och är nöjda med det.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #56
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Hmmm.
    Eftersom jag älskar gruskörning så blir det en hel del skit på hojen och kedjan.

    Jag har fått tippset att tvätta kedjan med kjedjeborste och disel innan jag smörjer in igen. är detta något man bör lyssna på?

  7. #57
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Hmmm.
    Eftersom jag älskar gruskörning så blir det en hel del skit på hojen och kedjan.

    Jag har fått tippset att tvätta kedjan med kjedjeborste och disel innan jag smörjer in igen. är detta något man bör lyssna på?
    Smörja och tvätta kedja är religion. Det finns nog lika många teorier och sätt som det finns hojåkare. Man kör på den varianten som man själv tror på....och detta sätt är förmodligen ett av sätten

    Själv har jag aldrig rengjort en kedja. Detta betyder inte att jag är en slarver med hojar, tvärtom, jag är noga med servicar och t o m fuskar mellan garantiservicarna med att göra egna på det.
    Känns bara ibland att, det lilla man vinner på att överarbeta kedjor med tvätt o dylikt är inte värst stor.

    Man bör iallafall tänka på att:
    - en kladdig kedja drar åt sig smuts och grus
    - en högtryckstvätt på o-ringskedja är självmord för den.

Liknande ämnen

  1. Underhåll gamal yamaha Virago
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:42
  2. Kedjespänning Honda magna
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 08:04
  3. Skinnkläder underhåll och vård
    Av Viragomannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •