Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 57

Ämne: Kedjespänning och underhåll

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Ska du rengöra kedjan tycker jag du ska koka den i ett bra fett för ändamålet.
    Tror att vanligt hjullagerfett kan funka bra eller kanske grafitfett.

    Om det inte är en dyrare O-ringkedja då förstås då ska du inte koka den.
    Som andra skriver ska man alltid byta drev samtidigt med kedjan och om dreven är väldigt slitna
    så är det bara byta allt. Du ser på dreven att dem är väldigt slitna om man tex kört mycket med alldeles för dåligt spänd kedja så börjar topparna på dreven bli böjda och ev botten på drevet bli "oval"

    En annan sak, 5-56 hör inte hemma på en kedja överhuvudtaget, 5-56 löser fett och smörjer alldeles för dåligt.
    Senast redigerat av Freda den 2011-03-16 klockan 23:59.

  2. #42
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51

    Biltema kedjas livslängd

    I höstas satte jag på o-ringkjedja från Biltema med drev från olika mc-handlare i sydsverige. Jag lovade tidigare i denna tråden att återkomma med rapport om hållbarheten för kedjan. Förra veckan bytte jag till en ny D.I.D X-ringkedja + nya drev. Min tidigare erfarenhet av Biltemas mc-grejer är att kvaliteten inte alls står i proportion till priset. Jag har visserligen (nästan) aldrig handlat dyrare verktyg eller andra produkter hos Biltema men däremot billiga saker som oftast varit tillfälliga lösningar på problem. Kedjan tycker jag har hållit en väl så god kvalitet jämfört med min tidigare D.I.D-kedja som jag förmodligen förstörde med 5-56.
    Kedjan från Biltema höll ca 1400 mil, på blandade underlag för det mesta i blöta och regn men även ca 400 mil i kyla ned mot -25*C. Sista tvåhundra milen har gott rätt mycket på salt/sandade vägar och med knapp smörjning. Jag glömmer ofta att smörja eftersom jag mestadels kört med kardan på mina tidigare hojar.
    När jag varit omkull för femte gången för att kedjan hoppat av bakdrevet mitt i ett perfekt uppställ på snöiga vägar bestämde jag att det var dags att byta det. Orsaken till att kedjan "spårat" ur var troligen för mycket sidospel, för slapp kedja pga ojämnt slitna länkar och dåligt underhåll.

    Mitt omdömme om Biltemas kedja: Helt klart godkänd livslängd till vettigt pris .

    Ps. Igår åkte skidorna av, imorn hotas det med en dm snö i Borlänge

  3. #43
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hasselman Visa inlägg
    I höstas satte jag på o-ringkjedja från Biltema med drev från olika mc-handlare i sydsverige. Jag lovade tidigare i denna tråden att återkomma med rapport om hållbarheten för kedjan. Förra veckan bytte jag till en ny D.I.D X-ringkedja + nya drev. Min tidigare erfarenhet av Biltemas mc-grejer är att kvaliteten inte alls står i proportion till priset. Jag har visserligen (nästan) aldrig handlat dyrare verktyg eller andra produkter hos Biltema men däremot billiga saker som oftast varit tillfälliga lösningar på problem. Kedjan tycker jag har hållit en väl så god kvalitet jämfört med min tidigare D.I.D-kedja som jag förmodligen förstörde med 5-56.
    Kedjan från Biltema höll ca 1400 mil, på blandade underlag för det mesta i blöta och regn men även ca 400 mil i kyla ned mot -25*C. Sista tvåhundra milen har gott rätt mycket på salt/sandade vägar och med knapp smörjning. Jag glömmer ofta att smörja eftersom jag mestadels kört med kardan på mina tidigare hojar.
    När jag varit omkull för femte gången för att kedjan hoppat av bakdrevet mitt i ett perfekt uppställ på snöiga vägar bestämde jag att det var dags att byta det. Orsaken till att kedjan "spårat" ur var troligen för mycket sidospel, för slapp kedja pga ojämnt slitna länkar och dåligt underhåll.

    Mitt omdömme om Biltemas kedja: Helt klart godkänd livslängd till vettigt pris .

    Ps. Igår åkte skidorna av, imorn hotas det med en dm snö i Borlänge
    snö,grrr men jag har hört att dom ändrat sig,sol och plusgrader hoppas

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    Har ni något bra tips på vad man kan använda sig av för att rengöra kedjan innan omsmörjning?
    Känns inte helt rätt att ta avfettningsmedel
    Stod innan i tråden att man kan använda fotogen eller wd40, känner inte för att använda wd40 på hojen, och fotogen har jag ingen kunskap om.
    Några fler alternativ som ni använt er av?

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Skulle vara bra om någon gammal egenpulare kan svara. Förr kunde man ju ta av kedjan och lägga den i frugans bästa kastrull efter att den tvättats i diesel eller fotogen, med tjock olja som värmdes upp rejält. Oljan trängde då in överallt i kedjan.
    Vet inte om det kan funka på en o-ringkedja.
    Annars är det nog svårt att få in smörja till rullarna.

  6. #46
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Har läst i en artikel i MC guiden att kedjan ska smörjas efter en körning då oljan typ chainlube kryper bättre in mellan länkarna. Vad gäller rengörningen så skall man borsta bort värsta smutsen med en inte för hård borste, detta gäller då O och X-rings kedjor. Det är vad jag läste i alla fall.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Om kedjan känns olika spänd på olika provställen, skulle jag misstänka att den är sliten.
    På den tiden jag körde hoj med kedja, minns jag en hemresa efter tre månader runt i Europa, att hojen gick som en känguru de sista 200 milen.
    Men det var förstås före O-rings-kedjornas tid.

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lat är jag och erkänner det gärna. Jag smörjer och kör, ser till att det blir lite vax eller olja helst innan det är torrt. Rengör kedjan - aldrig! Bara kladdigt och jobbigt. Kan konstatera att jag kör lika långt med kejor och drev som dom som sköter kedjan minutsiöst och skulle det vara några hundra mil som jag förlorar betalar jag gärna den pengen för att slippa kladdet.
    Ove

  9. #49
    Mc-Bosse
    Gäst
    Är det inte så att kedjor av idag är pemanentsmorda till vis del och det är bara det yttre som vi egentligen smörjer med chain lube eller liknande? Att koka eller på annat sätt tvätta dessa kedjor förstör kanske packningarna till det inre som är permanentsmort?

    Är inte O-ringkedja standard?

  10. #50
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Är det inte så att kedjor av idag är pemanentsmorda till vis del och det är bara det yttre som vi egentligen smörjer med chain lube eller liknande? Att koka eller på annat sätt tvätta dessa kedjor förstör kanske packningarna till det inre som är permanentsmort?

    Är inte O-ringkedja standard?
    Du resonerar helt rätt Bosse! Koka kedjorna var det nog länge sedan någon gjode. O-ringar håller kvar fettet. Ingen bra ide´att ge sig på kedjorna med kokning. Vi kan nog betrakta o-ringskedjor som standard, har i alla fall själv inte använt något annat under de sista trettio åren eller så.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Underhåll gamal yamaha Virago
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:42
  2. Kedjespänning Honda magna
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 08:04
  3. Skinnkläder underhåll och vård
    Av Viragomannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •