Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 57

Ämne: Kedjespänning och underhåll

  1. #31
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51

    O/X-ringar och 5-56

    Jag satte på en D.I.D X-ringkedja på min hoj i våras. (Bytte (eller heter det böt ?) även dreven och monterade en Loobman kedjesmörjare) Jag fick byta drivpaket efter att ha kört ca 1000 mil på varierat underlag. Kedjan hade flera stela länkar, flera X-ringar hade krupit ut och framdrevet hade fått sneda vassa kuggar. En trolig orsak till att X-ringarna krupit ut var att jag, efter åtskilliga blöta grusmil, tvättat bort grus o sand från kedjan med 5-56. Det verkar som att 5-56 löser upp gummit i X-ringarna > . Jag tror inte att det är SAE90 transmisinsoljan jag har i Loobmannen som är boven.
    Nu har jag satt på en Biltemakedja med drev från Lelles, får väl se om den håller lika "länge", den får iallafall klara sig utan 5-56.

  2. #32
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hasselman Visa inlägg
    Det verkar som att 5-56 löser upp gummit i X-ringarna > . Jag tror inte att det är SAE90 transmisinsoljan jag har i Loobmannen som är boven.
    Tror det är precis vad som händer. Löser säkert upp det fett som finns i kedjan från leverans. Inte alls avsett för kedjesmörjning. Kommer säkert att fungera mycket bättre i fortsättningen, utan 5-56!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #33
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Lånar tråden i en fråga. På besiktningen i höstas sa de att kedjan var för slak och jag funderar på att köpa en ny, tror inte den är bytt sedan hojen var ny 1982 och nu har den gått 1800 mil och dessutom sliter man väl på drevet om man spänner den? Så, talade med Suzuki-handlaren här i stan och de skulle ha 1160 kr för en ny kedja, är det dyrt eller gör jag klokt i att köpa en på Biltema om de håller samma kvalitét?

  4. #34
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Lånar tråden i en fråga. På besiktningen i höstas sa de att kedjan var för slak och jag funderar på att köpa en ny, tror inte den är bytt sedan hojen var ny 1982 och nu har den gått 1800 mil och dessutom sliter man väl på drevet om man spänner den? Så, talade med Suzuki-handlaren här i stan och de skulle ha 1160 kr för en ny kedja, är det dyrt eller gör jag klokt i att köpa en på Biltema om de håller samma kvalitét?
    Sliter på dreven kör du inte om du spänner den rätt. Kedjan ska spännas emellanåt liksom. 1800 mil är ju 1800 mil men ser kedja och drev bra ut så bara spänn den lite. Och ska du byta så ska hela paketet bytas. Kedja, fram och bakdrev.

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Instämmer med Bosse!

    Har ingen erfarenhet av BILTEMAS kedjor, men har hört många som kör offroadhojar med deras kedjor, till belåtenhet. Om jag vore som du skulle jag testa. Verkar lämpligt att byta ut en så gammal kedja till något fräschare, men testa först om den går att spänna till lämpligt slack, och att den inte har stela länkar. Slacket ska vara likadant över hela kedjans längd. Inte lagom på en punkt och som en fiolsträng på en annan, vilket är ganska vanligt när de är slitna.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-03-17 klockan 09:59.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tillägger att en mckedja är en rätt så robust konstruktion som klarar rätt så omild behandling i form av slarv med spänning och likaså klarar den slarv med smörjning till en viss grad. Jag ställer mig frågande till de rekommenderade bytesintervallet på 1 500 mil. Besiktningsmannen sa att min kedja och bakdrev inte alls såg slitna ut trots 1 300 mil.

    Sen kan ju kedjan vara slapp på ett ställe men ha rätt spänning på ett annat. Jag har bara besiktigat en mc och han bara kände på ett ställe mellan dreven och där råkade det vara acceptabelt spel. Hade han klagat hade jag bett honom att snurra bakhjulet tills han hittat de minst slappa stället.

  7. #37
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Alright, så ska man byta kedja så måste man byta drev också? Låter dyrt det om jag ändå ska sälja den närmare våren så jag kan inhandla min ''drömhoj''!

  8. #38
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    om man inte byter båda så nöter man väldigt på både kedja och drev...

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du kör uteslutande asfalt och sköter smörjningen ordentligt så kan du ju köra flera tusen mil med drivpaketet. Kör du en del blött grus, så kanske drivpaketet är slut på 700 mil.

  10. #40
    tycker du ska rengöra och smörja upp kedjan , jag kör ca 3000 mil på ett drivpacket och då ska man veta att jag e inte snäll mot mina grejer

Liknande ämnen

  1. Underhåll gamal yamaha Virago
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:42
  2. Kedjespänning Honda magna
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 08:04
  3. Skinnkläder underhåll och vård
    Av Viragomannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •