Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Vad har ni med er?

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    Varför skaffar ni som har utrymmesproblem inte sidoväskor, tankväska, ryggsäck eller toppbox? Är det en utseendefråga eller? Det praktiska kommer väl ändå först? Knöla ner saker under ett litet utrymme under sadeln och hålla på... bläää!

    Eller kör iväg bara som ni är med mckläderna på, hjälmen på huvudet och tandborsten i innerfickan!

  2. #22
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Har funderat på att skaffa sidoväskor, tankväska eller toppbox men vill gärna ha fasta grejer och till det måste det ju monteras en ''ställning'' att fästa toppbox och sidoväskorna på. Går väl på ett par tusenlappar?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tankväskor brukar ha magnetfäste tror jag eller ett enkelt band att fästa med. Sidoväskor hängs under sadeln och något som gör att dom inte slår in i hjulet behövs. Eller i hjulet förresten... där är ju annat i vägen men för att dom inte ska fladdra så krävs någon form av ställning , stag eller något. För toppbox behöver du en ställning/pakethållare. Jag tillverkade min ställning av ett gammalt gräsklipparhandtag och det duger för mig.

    Men tankväska är det mest enklaste att montera.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-20 klockan 11:59.

  4. #24
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

    Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?
    Har aldrig blivit tillfrågad om att uppvisa del 1 av reg.bevis, men har det ändå med mig när jag kör bil. För MC har jag sett en finurlig lösning där det förvaras i ett extra-fack bakom reg.plåten i ett vattentätt fack. Min sambo har det i en plastficka under sadeln (tror jag =).

    Del två ska du inte förvara någonstans i närheten av fordonet då det med detta blir väldigt enkelt att inte bara fysiskt utan även juridiskt ta fordonet ifrån dig.

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Varför skaffar ni som har utrymmesproblem inte sidoväskor, tankväska, ryggsäck eller toppbox? Är det en utseendefråga eller? Det praktiska kommer väl ändå först? Knöla ner saker under ett litet utrymme under sadeln och hålla på... bläää!

    Eller kör iväg bara som ni är med mckläderna på, hjälmen på huvudet och tandborsten i innerfickan!
    I ärlighetens namn så är min personliga syn på detta att sidoväskor inte gör sig så särdeles bra på just min typ av motorcykel. Ja, medvetet val. =) En toppbox kanske kan komma på tal någon gång i framtiden när en packrulle inte är tillräcklig. Yamaha har f.ö. till min MC en väska som liknar en plattare tankväska men som fästs över passagerardelen av sadeln. Toppbox, fast ändå inte. =)

  5. #25
    Medlem Starrider_Johnnys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    66
    Vi kan också lägga till 2 stolar, bord, tält, Trangiakök, sovsäckar, madrass + elpump till madrassen till alla andra grejor som ni har med er. Och naturligtvis en flaska Jäger i medicinskt syfte

  6. #26
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Förutom orginalverktygsväskan (har ändrat innehållet lite) är det nog bara skivbromslåset som åker med varje gång. Man ska inte bli en slav under tingen. På längre turer kompletterar jag efter behov i en rygga eller packrulle alternativt mjuka sidoväskor om jag har passagerare.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #27
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

    Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?
    Vid vissa utlandsresor krävdes det att man hade med regbevis/ägarbevis.
    Är lite osäker på om det gäller inom EU idag.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #28
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jo, Du ska ha med regbevis om Du åker utomlands...
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  9. #29
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Jo, Du ska ha med regbevis om Du åker utomlands...
    Undrar bara varför, har aldrig frågats efter på något sätt, varken av tull, polis eller andra myndigheter under de trettio år som jag luffat runt med hoj i europa....men med ska det! Har aldrig haft det med mig i något fordon, varken inom eller utom landet....

    I vissa länder kanske det gröna kortet fortfarande efterfågas, för att bevisa att man har fordonet försäkrat. Var länge sedan jag hade något sådant med mig. Nå´n som vet om det fortfarande existerar?

    Något som däremot kan vara bra att ha med sig är beviset på att man är medborgare i EU. Beställs från försäkringskassan och är i kreditkortsformat. Ger inom EU rätt till samma sjukvård som landets egna medborgare har. Kan underlätta mycket vid behov av sjukvård!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-08-20 klockan 14:45.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

    Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?
    Är nog inte rekommenderat, mer gammal vana av mig.
    Jag har en kopia av försäkringen med utifall det skulle hända något och man behöver anmäla det till försäkringsbolaget. Enklare att anmäla på plats istället för att åka hem och börja rota bland papper. Kör samma sak i bilen och där har jag haft användning av det vid en stöld på semestern för några år sen.
    Sen kopierade jag in regbeviset på baksidan av samma papper och laminerade det med mjuk plast. Vet inte varför, men det är som sagt en gammal vana att ha med mig. Det ju ingen plats med ett litet papper i fickan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •