Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Vad har ni med er?

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    En platta till sidostödet om det skulle behövas. Ja det är väl vad jag har med mig... + då det personliga såsom plånbok och mobil.

    Jag litar väl på hojen så några verktyg för att reparera hojen vid vägkanten har jag inte. Nu skulle jag ju utöka bagaget om jag skulle på långresa. Regnkläder? Nä inte sen jag impregnerade textilstället.

    Edit: tre passande säkringar har jag med mig för dom fallerade en gång på grund av ålder.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-19 klockan 22:13.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Antar att det gäller lilla dagsturen max 50 mil? Plånbok och telefon är alltid med mig så det räknas inte. En extra tröja och extra handskar, kedjeolja ...... kan inte komma på mer. (någon gång termos och macka)

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Det som alltid är med oavsett om det är en kort tur är för mig:

    I motorcykeln:
    Orginalverktyg, skvbromslås, bits-mejsel med 8 bits och extra säkringar.

    Nedstuvat i jackan:
    PLånbok, mobiltelefon, nycklar och kopior på försäkring/regbevis.

    Och om tankväskan är med:
    USB/Cigg-laddare, vattenflaska.

  4. #14
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Första hjälpen är alltid med oavsett hur mycket plats det tar. Har en stor kudde under sadeln och en liten mc första hjälpen fastsatt väl synligt.

    Annars är det körkortet med och full skyddsutrustning på. Ska fundera ett tag till om det är mer saker jag brukar ha med.

  5. #15
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    korta resor:
    hojen.
    Org verktyg.
    *1a hjälpen

    På mig.
    Telefon
    Plånbok
    sSödplatta
    Nycklar.

    Långa resor:
    På motorcykeln.
    Org verktygsats
    *1a hjälpen
    Packväskor
    Kläder
    Reflexväst
    Kök
    Tält
    Luftmadrass
    Kapell
    Övrigt
    och ev karta.

    På mig.
    Telefon
    Plånbok
    Stödplatta
    Nycklar

    *ska införskaffas
    Smc Medlem

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Alltid med: 1:a hjälpen, punkaspray, liten ficklampa, liten minimal extra verktygssats förutom orginalverktyg, Hopfällbar minicampingstol en eller två, kaffetermos och fika, isoleringsband, ett par spännband, mirakeltrasa, skivbromslås som hänger på styret, bygellås under sadeln, extratröja/kläder/handskar/regnskydd efter väntat behov. Kryckkäpp som binds fast vid en sidoväska. Åker aldrig utan mindre sidoväskor och stor toppbox och liten tankväska med plånbok och personliga tillbehör som snus, rökverk, vattenflaska, kamera, kikare och sidostödsplatta.

    Vid längre turer tillkommer alltid regnskydd för fötter och händer, kedjespray och vad som därtill anses nödvändigt för just den turen + att de stora packväskorna monteras vid behov. Allt detta kommer till användning förr eller senare.

    Det blir summa sumarium en hel del grejor som ska med för att åkturen ska kunna bli trivsam. Men det kanske har med att göra hur man ser på det här med mc-körning och dess syfte. Själv har jag aldrig sen jag tog kortet 1969 varit intresserad av fart, prestanda, häftiga nedlägg m.m. Som gammal maskintekniker är jag mer intresserad av att lyssna så motorerna arbetar vid gynnsamma varvtal. Mitt syfte med mc-körningar ligger bl.a. på de möjligheter hojandet ger att komma ut i naturen och hitta intressanta platser efter småvägar där bilen skulle vara opraktiskt och dyr att köra med de mil-kostnader som den ger.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-20 klockan 22:26. Anledning: Tillägg!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #17
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Jäklarns anåda vad grejjer ni får mer er! =)
    Själv har jag ju inga packväskor så det får bli det som får plats på mig eller det som går att peta in under sadeln.

    På mig finns:
    * plånbok
    * lite olika öronproppar
    * mobiltelefoner (med lämplig ICE-information inlagd)
    * nycklar (vill eg. inte ha dom på mig p.g.a skadeverkan vid vurpa)
    * extra batterier till radion
    * en gashjälp från biltema som jag inte lärt mig använda ännu
    Vidare så har jag löst förvaringsproblemet av reflexvästen genom att ha den på mig.

    Under sadeln finns:
    * skivbromslås (första kandidaten till att hängas någonstans på motorcykeln istället)
    * orginalverktygskit
    * regnhandskar ihoprullade i en plastpåse
    * stödplatta från biltema

    I framtiden kommer:
    * mindre första hjälpen-kit från Louis.de att hängas på mitten av styret

    Skulle jag åka på en längre resa så blir det nog till att peta ner resten av grejjerna i en packrulle/tankväska tillsammans med resten av packningen.

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ååh, jag brukar ha med mig själv. Och hojen förstås.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ååh, jag brukar ha med mig själv. Och hojen förstås.
    Ja det räcker ju!

  10. #20
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Kret Visa inlägg
    försäkring/regbevis.
    Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

    Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •