Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: hastighetsproblem

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Då vajern sitter "stelt" i sin drivning, påverkas inte rotationshastigheten av hur välsmord den är (hållbarheten däremot...).
    Det är alltså i själva mätarhuset segheten sitter. Har du riktig tur kan det hjälpa att köra så den "mjukar upp sig", annars får du endera söka ny mätare på mc-skrotarna alternativt lämna in den befintliga till en instrumentmekaniker.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Då vajern sitter "stelt" i sin drivning, påverkas inte rotationshastigheten av hur välsmord den är (hållbarheten däremot...).
    Det är alltså i själva mätarhuset segheten sitter. Har du riktig tur kan det hjälpa att köra så den "mjukar upp sig", annars får du endera söka ny mätare på mc-skrotarna alternativt lämna in den befintliga till en instrumentmekaniker.
    Helt rätt. Använd hojen för att gymnastisera mätaren. Kan funka bra. Öppna den inte själv om du inte är säker på vad du gör och ffa smörj inte inuti mätaren!

    Kan du inte få hjälp med reparation är det lika bra att byta hela biten.
    Ove

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Helt rätt. Använd hojen för att gymnastisera mätaren. Kan funka bra. Öppna den inte själv om du inte är säker på vad du gör och ffa smörj inte inuti mätaren!

    Kan du inte få hjälp med reparation är det lika bra att byta hela biten.
    Undrar hur vanligt det är att problemet sitter i själva mätarhuset?

    Haft några old-timer hojar där det är vajern som har varit halvt genomrostad eller trasig och smörjmedel som torkat ihop och orsakat problemen och inte mätarhuset. Men allt är ju naturligtvis möjligt!
    Det brukar ju vara mycket plast i mätarhuset mekanism och det kanske skulle funka att smörja med lite teflon.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-25 klockan 13:07.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Undrar hur vanligt det är att problemet sitter i själva mätarhuset?
    .
    Inte särskilt ovanligt vad jag förstår. Snurrar vajern som den ska bör problemet sitta i själva mätaren. Om smörja kommer in i mätarhuset kan man tydligen råka ut för att nålen visar en väldans massa hastigheter samtidigt = svajar.
    Ove

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inte särskilt ovanligt vad jag förstår. Snurrar vajern som den ska bör problemet sitta i själva mätaren. Om smörja kommer in i mätarhuset kan man tydligen råka ut för att nålen visar en väldans massa hastigheter samtidigt = svajar.

    Vi har alla våra olika erfarenheter!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #16
    Mc-Bosse
    Gäst
    Nu får jag säkert mothugg för min brutala stil.

    Slå lite lätt på mätaren med en hammare på några väl valda ställen hade jag provat med. Något som bara kärvar lite och behöver lossas kanske? Eftersom nu att bara spruta in smörjmedel in i huset inte är lämpligt så öppna mätaren är ju en god idé och kolla hur det ser ut. Någon droppe med 5-56 eller liknande på ett specifikt ställe i mekanismen kanske gör biffen.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Nu får jag säkert mothugg för min brutala stil.

    Slå lite lätt på mätaren med en hammare på några väl valda ställen hade jag provat med. Något som bara kärvar lite och behöver lossas kanske? Eftersom nu att bara spruta in smörjmedel in i huset inte är lämpligt så öppna mätaren är ju en god idé och kolla hur det ser ut. Någon droppe med 5-56 eller liknande på ett specifikt ställe i mekanismen kanske gör biffen.

    Naturligtvis ska man öppna mätaren om man ev. vill prova smörja med något och inte smörja hej vilt genom något hål. Någon droppe bara på väl valt ställe. Men jag vill inte rekommendera 5.56 som innehåller starka lösningsmedel som kan vara skadligt för gummi och plast. Kan man hitta ett teflonmedel utan en massa lösningsmedel är det nog mycket bättre.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •