Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 48

Ämne: Uppkörning!!!

  1. #21
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Lånar tråden för en fråga om det är okej.

    Det måste väl vara tillåtet att göra förarprovet på annan ort än den man är folkbokförd och där ens körskola finns? Tänkte om man kuggar sig på första försöket och det inte finns någon mer tid i Stockholm så måste man väl kunna söka på angränsande län eller på hemorten i norrland?

    Kan man boka ett nytt förarprov samma dag om man blir kuggad?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #22
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Du får köra upp var du vill i Sverige. Där
    jag bor finns ingen uppkörning för mc så hade
    inte så mycket att välja på. Du kan boka så
    snart uppkörningsman har
    registrerat in kuggningen. Vet detta av egen
    erfarenhet. De registrerar in det när dagens
    körningar är klara.

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Utan att ta onödiga risker, dock.

    Han måste ha kört extremt passivt för att bli kuggad, för är inte ledordet vid framförande av alla motorfordon att tillämpa defensiv körning och inte överskatta sin egen förmåga?
    Mina erfarenheter är från Malmö och just den inspektören jag hade men dessa visdomsord om att köra aktivt, vara kvick i tanken och att verkligen köra mc och inte vela sa min körskolelärare till mig långt innan uppkörningen och han borde ju veta.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-21 klockan 21:23.

  4. #24
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Mina erfarenheter är från Malmö och just den inspektören jag hade men dessa visdomsord om att köra aktivt, vara kvick i tanken och att verkligen köra mc och inte vela sa min körskolelärare till mig långt innan uppkörningen och han borde ju veta.
    Samma i småland
    Vid min uppkörning sa inspektörn vid trafikdelen. Jag vill se er köra motorcykel och ni skall köra som om ni kör ensam.
    Dvs han var ute efter det som Bosse skrev.

  5. #25
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Där ser man!

    Försökte hitta någon statistik över hur långa väntetiderna är men utan resultat. Får väl fråga efter första bästa tid mellan Härnösand och Norrköping när det är dags, för det är där emellan jag kan tänka mig att åka. Vem vet, kanske man har tur för en gångs skull! :P
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  6. #26
    Mc-Bosse
    Gäst
    Bara för att klargöra, kör nu inte som om ni stulit mc:n! Va aktiva, alerta och vänta inte vid stopp, väjningsplikter eller innan infart in i rondeller i onödan. Kör om det går och accelerera så att ni inte är i vägen. Ekonomikörning finns inte på kartan när det gäller mc och uppkörning vad jag vet...

  7. #27
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    min erfaqrnehet är att det gäller att vara aktiv om man inte vill vänta... flyttade mitt teoriprov flera gånger när andra bokade av och flyttade även uppkörningen härom dagen från den 1a sept till 24 aug...

  8. #28
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Bara för att klargöra, kör nu inte som om ni stulit mc:n! Va aktiva, alerta och vänta inte vid stopp, väjningsplikter eller innan infart in i rondeller i onödan. Kör om det går och accelerera så att ni inte är i vägen. Ekonomikörning finns inte på kartan när det gäller mc och uppkörning vad jag vet...
    Hmm, såhär står det på Körkortsportalen i alla fall, som är en hemsida i sammarbete mellan Transportstyrelsen och Trafikverket.

    ''Miljö och sparsam körning:

    Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

    - tomgångskörning
    - start och acceleration
    - val av växel
    - motorbromsning
    - framförhållning.''


    Jag ska definitivt vara aktiv och ringa då och då för att höra om någon plats blivit vakant!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  9. #29
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Hmm, såhär står det på Körkortsportalen i alla fall, som är en hemsida i sammarbete mellan Transportstyrelsen och Trafikverket.

    ''Miljö och sparsam körning:

    Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

    - tomgångskörning
    - start och acceleration
    - val av växel
    - motorbromsning
    - framförhållning.''


    Jag ska definitivt vara aktiv och ringa då och då för att höra om någon plats blivit vakant!
    Min inspektör nämnde explicit att han skulle titta på miljöaspekten i min körning (vilket kom lite som en chock för mig där och då) och nämnde som exempel "planering i körning". Så det behöver nog inte vara så fasansfullt komplicerat egentligen, stäng av motorn vid broöppningar/järnvägsövergångar o.s.v. Tror knappast att dom tittar på hur många växlar man hoppar över vid uppväxling t.ex.

  10. #30
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Se uppkörningen som en idrottsprestation; bäst när det gäller!

    -Öva så du är en bit bortom Godkänt, så har du en marginal att känna trygghet i (lite förmåga försvinner av nervositeten)!
    -Se till att ha sovit samt ätit klokt innan!
    -Ordna allt praktiskt med papper, utrustning, bågen i god tid innan så det inte blir stressande moment strax innan uppkörningen!
    -Kör lite mental träning innan; frammana positiva bilder av dig själv och din prestation!
    -Var förlåtande mot dig själv - det enda som kan hända är att du får pröva en gång till och det är i så fall för din egen säkerhets skull!

    Och: Det syns efter några sekunder om en person ska ha körkort eller ej - enstaka misstag kommer absolut att förlåtas om helheten utstrålar trygghet och kompetens!

    Att tänka på: Om Guzzi-Leif kunnat ta sina olika körkort, då kan du! ;-)

Liknande ämnen

  1. Uppkörning på Gillinge
    Av Mastkran i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 16:17
  2. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  3. MC för uppkörning
    Av JockeH i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:54
  4. Uppkörning på onsdag! 17/8
    Av kmv i forum MC-kort
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 21:27
  5. Uppkörning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •