Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 48

Ämne: Uppkörning!!!

  1. #11
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Lycka till med uppkörningen! Det fixar du!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Ja upptäckte en sak när ja körde upp, att manöverbanorna var mycket lättare.
    Högfarten hade större mellanrum mellan konerna, likadant me lågfart.

    Nån annan som lagt märke till detta eller va de endast min körskola som hade konerna mindre för att de skulle bli lättare på uppkörning?

  3. #13
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Hehe. Tror det är något som är vanligt av körskolor bara för att man ska få öva upp skickligheten mer än tillräckligt.

  4. #14
    Lånar tråden lite.

    Om man kör upp i en stad, som ligger intill en motorväg och blir anvisad att köra upp på
    den, måste man då upp i den hastighet som som skyltarna visar. I detta fall 120 km/h.

    Någon som vet?

  5. #15
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Motorväg har höga tillåtna hastigheter pga att det är relativt fritt från hinder etc etc. Jag skulle kunna tänka mig att om de dirigerar upp dig på motorvägen och alla förutsättningar så som torrt väglag, sol som inte bländar m.m. förväntas det nog att du kommer upp i åtminstone 110.

    Bestämelsarna ang körkort säger att man måste ha en motorcyckel som kommer upp i minst 90 km/h. vill du inte köra snabbare kanse du ska satsa på att få tag i en sådan även om jag tror att men modern mc är stabilare i 120 än ett gammalt skrälle i 90.

  6. #16
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Stensture Visa inlägg
    Lånar tråden lite.

    Om man kör upp i en stad, som ligger intill en motorväg och blir anvisad att köra upp på
    den, måste man då upp i den hastighet som som skyltarna visar. I detta fall 120 km/h.

    Någon som vet?
    När jag körde upp så var jag ute på motorled.

    Jag skulle vilja säga att inspektören vill se att du vågar gasa på. Dvs inget mesande ut på motorväg utan dra på rimligt för att snabbt komma upp i hastighet. Är det bra väglag och MC'n gör 120 så ja, du skall upp i hastigheten. Det är det de vill se.

    Om du inte gör det så visar du en osäkerhet som tyder på att du kanske inte är lämplig att släppa ut i trafiken på egen hand.
    Senast redigerat av Linnex den 2010-08-21 klockan 00:15.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag skulle vilja säga att inspektören vill se att du vågar gasa på. Dvs inget mesande ut på motorväg utan dra på rimligt för att snabbt komma upp i hastighet. Är det bra väglag och MC'n gör 120 så ja, du skall upp i hastigheten. Det är det de vill se.

    Om du inte gör det så visar du en osäkerhet som tyder på att du kanske inte är lämplig att släppa ut i trafiken på egen hand.
    Håller med till fullo!

    Inspektörerna vill se dig köra mc sa min körskolelärare. Ska du in i en rondell så kör om där är en liten lucka, en lucka som du med bil hade struntat i och väntat istället. Och dra på lite när du accelererar men inga tokaccelerationer.

    En av oss tre som körde upp kuggades för passivitet och slökörning för andra gången. Jo han sa att förra gången åkte han dit för inspektören tyckte han skulle hålla 70 där där var 70 och inte 55-60 och denna gången var det något liknande att han kört lite för sakta för att där låg något hus vid vägen. Det måste vara surt att bli kuggad för att man är för försiktig! Kör med lite driv och inte som om du satt i en bil för det tycker inspektörerna om!

    Inspektören sa till mig efteråt att du drog på bra, vid något tillfälle dock lite väl mycket, men det gick bra. Jag själv tyckte att jag drog på alldeles för mycket egentligen men han diggade väl att hänga på med sin mc av märket BMW?

    Lycka till! Känslan är obeskrivlig när allt är fixat och klart!!!

  8. #18
    Tack alla för de svaren.

  9. #19
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Håller med till fullo!

    Inspektörerna vill se dig köra mc sa min körskolelärare. Ska du in i en rondell så kör om där är en liten lucka, en lucka som du med bil hade struntat i och väntat istället. Och dra på lite när du accelererar men inga tokaccelerationer.

    En av oss tre som körde upp kuggades för passivitet och slökörning för andra gången. Jo han sa att förra gången åkte han dit för inspektören tyckte han skulle hålla 70 där där var 70 och inte 55-60 och denna gången var det något liknande att han kört lite för sakta för att där låg något hus vid vägen. Det måste vara surt att bli kuggad för att man är för försiktig! Kör med lite driv och inte som om du satt i en bil för det tycker inspektörerna om!

    Inspektören sa till mig efteråt att du drog på bra, vid något tillfälle dock lite väl mycket, men det gick bra. Jag själv tyckte att jag drog på alldeles för mycket egentligen men han diggade väl att hänga på med sin mc av märket BMW?

    Lycka till! Känslan är obeskrivlig när allt är fixat och klart!!!
    Utan att ta onödiga risker, dock.

    Han måste ha kört extremt passivt för att bli kuggad, för är inte ledordet vid framförande av alla motorfordon att tillämpa defensiv körning och inte överskatta sin egen förmåga?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Småland
    Inlägg
    6
    Tackar för alla hyggliga svar.

    Ska träna som bara den inför uppkörningen!

Liknande ämnen

  1. Uppkörning på Gillinge
    Av Mastkran i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 16:17
  2. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  3. MC för uppkörning
    Av JockeH i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:54
  4. Uppkörning på onsdag! 17/8
    Av kmv i forum MC-kort
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 21:27
  5. Uppkörning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •