Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 48

Ämne: Uppkörning!!!

  1. #31
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Hmm, såhär står det på Körkortsportalen i alla fall, som är en hemsida i sammarbete mellan Transportstyrelsen och Trafikverket.

    ''Miljö och sparsam körning:

    Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

    - tomgångskörning
    - start och acceleration
    - val av växel
    - motorbromsning
    - framförhållning.''


    Jag ska definitivt vara aktiv och ringa då och då för att höra om någon plats blivit vakant!
    Alltså... det är inte svårare än att man kör med huvudet. Kör mjukt och ekonomiskt inne i stan. Dock inget tvekande utan finns det en klar lucka vid tex korsning så ut och snabbt upp i hastighet.
    Vid tex motorväg eller omkörning så glöm miljöaspekten utan då gäller säkerhet och att snabbt komma upp i rätt hastighet. Då skall man gasa på... rimligt. Inte tok gasa om man skulle ha en värsting maskin. Dock gav jag full gas på min 750 när jag körde ut på motorleden.
    Tar inspektören ut dig på grus så gäller samma här. Där vill de inte heller se tveksamhet utan att man känner sig säker även på det underlaget och vågar köra i den hastigheten som där är lämplig.

    Men som sagt. Inspektörn kommer se till helhetsbilden. Det gäller att visa att man är en säker förare och hur man kör.
    Läste på sporthoj någon som skrev att han hade kört upp så försiktigt och lugnt att inspektören hade sagt till honom att han skulle komma tillbaka och visa "hur han egentligen kör hoj" Nästa gång så hade samma inspektör sagt "så skall det se ut".

  2. #32
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Läste på sporthoj någon som skrev att han hade kört upp så försiktigt och lugnt att inspektören hade sagt till honom att han skulle komma tillbaka och visa "hur han egentligen kör hoj" Nästa gång så hade samma inspektör sagt "så skall det se ut".
    "Så ska det se ut" hörde jag under uppkörningen. Både sagt till mig och mina medaspiranter. Och de var de gångerna när vi aktivt verkligen körde i olika moment och vågade och inte velade eller var extra försiktiga. Vid bromsprovet från 90 som jag tyckte var lite otäckt fick jag höra detta "Så ska det se ut" trots att jag egentligen kunde nypt till än mer med frambromsen. Men det var kontrollerat och bestämt och det var det han ville se. Att jag rullade några meter extra innan stopp hade ingen betydelse.

    Bara vi nu inte sätter myror i aspiranternas huvud med alla vår inlägg? Det är inte vår mening i så fall. Vi vill bara att ni ska klara uppkörningen första gången! Och få ett brett j-ä leende!

  3. #33
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!

  4. #34
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!
    Du fixade det, alltså?

    Stort grattis!!!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!
    Grattis till körkortet!

  6. #36
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Grattis
    RIDERS STOCKHOLM

  7. #37
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Grattis!

  8. #38
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!
    Gratulerar!

  9. #39
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    tackar tackar... nu förstår jag vad alla menar med det där leendet som går från öra till öra.. hur skönt som helst att äntligen vara klar..

  10. #40
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    tackar tackar... nu förstår jag vad alla menar med det där leendet som går från öra till öra.. hur skönt som helst att äntligen vara klar..
    Det kommer inte att bli mindre med åren heller....!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Uppkörning på Gillinge
    Av Mastkran i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 16:17
  2. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  3. MC för uppkörning
    Av JockeH i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:54
  4. Uppkörning på onsdag! 17/8
    Av kmv i forum MC-kort
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 21:27
  5. Uppkörning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •