Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Tips på hjälm för ovala huvuden?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Tips på hjälm för ovala huvuden?

    Tjo!

    Har något av ett ovalt huvud och känner att de flesta integralhjälmar inte passar riktigt på mig, hjälmen kommer inte ända ned på huvudet känns det som och därför lämnas det en liten glipa ovanpå huvudet. Hjälmen skaver väldigt mycket efter 2 timmar och man får justera den i olika positioner på huvudet.

    Har en integralhjälm i XXL som inte har avhjälpt detta. Crosshjälmar har däremot mycket bättre passform men jag kan ju inte ha crosshjälm när jag inte har någon off-roadhoj.

    Någon som har tips på vart man kan få tag på hjälmar passande lite mer ovala huvuden?

    Gärna en öppningsbrar integralhjälm med inbyggt solvisir.
    Senast redigerat av Motormannen den 2010-08-18 klockan 13:25.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #2
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Ingen aning om jag har ett särskilt ovalt huvud, men jag känner igen problemet med illasittande hjälmar som bl.a. trycker på pannan när jag provat runt. Den hjälm jag har nu tycker jag sitter som en smäck. Det är en NZI Vitesse såld av MC-Boden på lindhagensplan i Stockholm. Oklart om dom finns som öppningsbara integralhjälmar, men jag vet att dom finns med inbyggda solvisir (då är det Vitesse II du ska titta efter) då min sambo har en sådan och är nöjd med den.

  3. #3
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Google gav några resultat från bland andra MC Poolen i Sundbyberg, men prislappen... över 5 000 kr för en öppningsbrar Shoei med inbyggt solvisir?! :O

    Är väl en liten slant med tanke på att huvudet är det viktigaste man ska skydda.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  4. #4
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Google gav några resultat från bland andra MC Poolen i Sundbyberg, men prislappen... över 5 000 kr för en öppningsbrar Shoei med inbyggt solvisir?! :O

    Är väl en liten slant med tanke på att huvudet är det viktigaste man ska skydda.
    MC Poolen har nog numera bytt namn till RPM MC efter det att MC Poolen gick i kånken. 5'000 är en del pengar, min NZI-hjälm kostar 2'600 i butik och den med solvisir går på 2'900 i butik. En del brukar beställa hjälmar från http://www.fc-moto.de/ i Tyskland. En annan tysk butik att kika på är http://www.louis.de/ - kan hända att det är bättre priser därifrån.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Testa vilken hjälm som passar dig här hemma och sedan kan du beställa från Tyskland. Har köpt tre hjälmar därifrån. Två ARAI från FC-Moto och en Schubert från Louis. Funkade lika bra från båda ställena. Hade hjälmarna levererade och klara i handen på mindre än en vecka i alla tre fallen. Dessutom sparade jag ungefär 1.500:- frakten inräknad, vid varje tillfälle. Känner igen problemet med hjälmar som inte sitter bra, testade det mesta innan jag hittade vad som passar för just mig, ARAI. Kanske kan vara en idé att testa det märket. Inte det billigaste, men för mig värt varje krona med en hjälm som jag kan ha på mig åtminstone ett dygn i sträck. Vilket jag testat, utan problem.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Har du en oval skalle så rekommenderar jag ARAI eller SHOEI gjorda för den europeiska marknaden. De sitter som en smäck på mig ivarjefall!

    Köp från tyskland/England som redan det har tipsats om för att spara en slant. Enfärgade är oftast billigare än hjälmar med snygga motiv (som alla hinner se och beundra när man swischar förbi....lika häftigt som att ha snygga motiv på underkläderna. )
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Har du en oval skalle så rekommenderar jag ARAI eller SHOEI gjorda för den europeiska marknaden. De sitter som en smäck på mig ivarjefall!
    Riktigt knepigt med hjälmar. Både Shoei och ARAI passar dig, men mig passar endast ARAI. Har haft några Shoei men alltid fått "skallebank" efter ett tag. Dom har tryckt något kopiöst i pannan på mig. Det enda som gäller är att testa. Dock är det väldigt svårt med tanke på att det brukar ta någon timme innan hjälmens passform börjar visa sig på allvar. Alla kan kännas sköna i butiken och den första stunden på hojen, men sen.....
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    ursäkta om jag lånar tråden i en snarlik fråga. Men vad har ni för erfarenhet av Bandit hjälmarna och dess olika varianter/kopior?
    RIDERS STOCKHOLM

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    ursäkta om jag lånar tråden i en snarlik fråga. Men vad har ni för erfarenhet av Bandit hjälmarna och dess olika varianter/kopior?
    Ingen erfarenhet alls av dom dessvärre!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ingen erfarenhet alls av dom dessvärre!
    var bara nyfiken då jag hört att dom ska klämma hårt mot pannan!
    RIDERS STOCKHOLM

Liknande ämnen

  1. Jet hjälm tips.
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-12, 08:48
  2. Ny hjälm?
    Av rolfmm i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 09:15
  3. Tips på coola kläder och hjälm till custom
    Av Robin86 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 14:40
  4. Ny hjälm
    Av Sepe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 21:26
  5. Ny hjälm
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •