Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: "vår" fordonspark.

  1. #1
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176

    "vår" fordonspark.

    Häromdagen när jag körde runt på bågen så noterade jag att det fanns ovanligt många bilar (hantverkar- och personbilar) från Polen, Ryssland och baltstaterna i trafiken. Många av dom verkar röra sig i trafiken med anledning av arbete som utförs av dom som framför fordonet i fråga. Några av personbilarna var i riktigt uselt skick och brände mer än bara det i tanken ifyllda bränslet.

    Då kunde jag inte hjälpa att börja fundera på hur dom fordonen hålls efter samt hur det går till med kontrollbesiktningar, dels i dessa länder i fråga - men också hur det fungerar när dessa bilar under lång tid befinner sig utomlands.

    Målet med min resa var Kista Galleria där jag i väntan på Adara fick tillfälle att spendera lite tid sittandes på parkeringen utanför. Där kunde jag notera att relativt många fortfarande kör omkring på gamla vinterdäck (både friktionsdäck och dubbdäck). Om detta nu är något unikt för området Kista eller inte vet jag inte eftersom jag inte gjort samma studie på en parkering på t.ex. östermalm.

    Oavsett vilket så är ju det här saker som man måste förhålla sig till i trafiken och jag har inte riktigt reflekterat över just dessa aspekter förräns nu. För mig har det alltid varit en självklarhet att i vår trafik kunna utgå ifrån att bilarna jag möter/kommer ikapp är kontrollbesiktigade och kör på däck för avsedd säsong.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Som yrkesbilist i Stockholm har jag gjort samma iakttagelse. Dessutom är det en del turistbussar i samma dåliga skick som rullar runt i innerstaden. Funderade just igår över en i riktigt uselt skick, om den hade bromsar som funkade eller var testade någon gång. Tvivlar på att den gått igenom en besiktning. Just denna buss var registrerad i Estland.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 12:07
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •