Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Min kost

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Min kost

    Först och främst vill jag klargöra en sak: jag var medveten om min övervikt och trivdes inte alls med den. Jag blev bitter och besviken, mest över mig själv för den position jag hamnat i, jag blev en pain in the ass som gjorde tillvaron för medmänniskor runt omkring mig miserabel. Jag vet att jag annars är trevlig och glad, brukar se saker positivt men allt hade försvunnit i takt med att vikten ökade. Kanske det var lite tröstätande med i bilden också. Normalt har jag en väldig empati och känner djupt och varmt för nära och kära, jag kan gå igenom krig och eld för dem och absolut ingenting illa får hända dem, brinner deras hem upp finns alltid en plats hos mig. Finns det hjärterum så finns det också stjärterum, anser jag. I takt med att vikten började gå ner kom också den där positiva Nina tillbaka, jag blev gladare samt piggare och jag t o m fick sova om nätterna. Det var länge sen jag sov om nätterna.

    Jag tänkte jag kan dela med mig hur jag gjort för att gå ner i vikt. Observera att detta funkar för mig, var och en har sin individuella funktion som fungerar för dem men för mig fungerar detta.

    Först satte jag mig in i vad som är bra fetter och vilka de sämre är samt var de hittas. De bra fetterna hittas i kött, fisk, fågel, nötter och fröer och detta äter jag mer av. T ex en näve jordnötter nån gång ibland, inte mer än en näve. Linfrön är superbra, krossa dem om de är hela så tar kroppen upp det goda fettet i dom på ett bättre sätt. Olivolja steker jag i, jag häller inte ner mängder av olja i pannan heller utan en klen sträng runt i pannan räcker och skulle det vara så att det vill bränna fast lite så häller jag ner lite vatten, inte mer olja.

    Allt som var vitt i skafferiet byttes ut mot brunt, som vitt bröd byttes ut mot brunt och grovt bröd. Även det grövsta knäckebrödet köper jag, som t ex Wasa Sport+ som också innehåller linfrön. Brunt fiberris köper jag numera, inget vitt alls. Övrigt som pasta och potatis skar jag ner på mängden till 50%. Förr åt jag 3-4 potatisar, nu är det 1 medelstor eller 2 små på tallriken, inte mer. Känner jag mig hungrig ändå så fyller jag på med grönsaker och sallad.
    Den där tallriksmodellen man en gång arbetade fram och matpyramiden är faktiskt inte så dum, det är lite mer åt det hållet jag styr mitt matintag.

    Jag har lärt mig vad snabba kolhydrater är och undviker det så gott jag kan, därav färre av potatis och pasta, jag äter allt men mindre av vissa saker och ökar på annat som är mer fiber i och som tar tid på sig att bearbeta för magen. Tänk att ni handlar och magen är en påse med vatten, sånt som tar tid på sig att lösas upp i det där vattnet ska man köpa. Sånt som löses upp fort som t ex vitt bröd köps inte, hellre då grovt bröd som man visuellt kan räkna ut löses upp klart långsammare. Det är så jag tänker när jag ska handla och det hjälper mig att välja rätt.

    Till frukost äter jag t ex 2 dl Mild lättyoghurt på 0,5% fetthalt. Jag tar ca 0,75 dl müsli, en som jag tycker är god är Paulúns müsli med kakako och russin, en annan också god sort är den med äpplen och kanel i. Till detta äter jag också en halv Frökuse som Fazer tagit fram, den är supergod att rosta. Max 1 skiva ost per dag, gärna fettsnål så 17% är bra. Den får inte vara för fettsnål som 10%, det duger bra med 17% fetthalt. Denandra smörgåsen är en knäckeskiva Wasa Sport+. Allt sköljs ner med en kopp te, 1/2 liter vätska som vatten eller sockerfri saft, beror på vad jag känner mig för just då. Och ett glas jiuce. Ja ett kokt ägg också.

    Vid fika är det dags för mellanmål, blir oftast en frukt och en kopp te eller en smörgås modell hård eller mörk grov, inte både och. Apropå frukt så har jag kollat vilka som innehåller minst fruktos, fruktos omvandlas till socker i våra kroppar så här äter jag päron, jordgubbar eller meloner, de har minst nivåer av fruktos. Bara att vräka i sig! =)

    Sen är det lunch! Då blir det en halv tallrik sallad eller grönt, en köttbit, fisk eller kyckling om ca 100-125 gr, en potatis, en slev pasta eller max 1 dl kokt brunt ris till. Sås äter jag också men inga mängder längre, faktiskt tycker jag att jag äter som jag brukar men jag har bara styrt om visst innehåll och ökat på annat. Så glass kan jag äta, choklad likaså. Skillnaden med dessa är att glassen heter nåt med Light och så tar jag en mindre klick än jag brukade. Chokladoman som jag är bytte jag ut mjölkchoklad mot mörk, gärna 70% och mörkare. På så vis känner jag att jag inte missar nåt, jag får ju äta glass och choklad i alla fall.

    Till eftermiddagen är det dags för fika igen, återigen antingen en smörgås eller en frukt till fikat. Det gäller att hålla magen igång hela tiden och det är då man bränner fett. Även fast man tycker att man går och småäter hela tiden men det gäller att äta rätt sorts energi. Och så är det middag, samma modell av tallrik som vid lunchen: 50% grönt/sallad, 1/4 kött, fisk eller kyckling samt 1/4 potatis, pasta eller ris och nån liten klick sås. =)

    Är jag hungrig på kvällen så blir det nån grov smörgås och en kopp te.

    Jag satte också regeln att på lördagar får man äta godis, precis som när jag växte upp. Chips kan jag äta men då har jag en liten skål, då äter jag inga mängder, på så vis unnar jag mig i alla fall och känner inte att jag missar nåt. Det har inte känts som nåt tvång det här, jag har bara styrt om mängderna och tänker mer på vad jag stoppar i mig för energi och hur mycket av det hela.

    Framför allt, jag kapade mängden mat på tallriken till ca hälften. Jag ökade på fibrerna i form av mera grönt och sallader och minskade på kolhydraterna och jag slutar äta när jag nöjd, inte proppmätt. Det här har gjort att jag med mitt småätande under dagarna (fast av rätt energi) går ner i vikt. Det handlar om att sätta magen i arbete.
    Senast redigerat av Nina den 2010-08-17 klockan 10:11.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Tips 2

    Det som jag också fungerade bra med var att jag hade små delmål. De hängde på klädgalgar i garderoben. För, jag hade vartefter jag gick upp i vikt köpt nya jeans som var storleken större istället för att lägga om kosten och bromsa utvecklingen. Dessa jeans var mina delmål på min väg med färre kilon att släpa på. Ju mer vikt jag jobbade bort desto fler delmål nådde jag. För varje delmål jag nådde stärktes jag och fick mer motivation och styrka att fortsätta. Till slut nådde jag de allra minsta jeansen som hängde längst in i garderoben, jeans som jag inte ens minns när jag använde dem senast.

    Till en början kom de halvvägs upp på låren, efter en längre tid kom de i alla fall på men de gick inte att stänga. För ett par veckor sen kom de på och de gick att stänga, jag kunde t o m sitta ner! Helt otroligt, jag har nått sista delmålet – de minsta jeansen.
    Dagen efter drog jag på mig dem och hade dem på mig under hela dagen, hela jag var ett enda stort leende den dagen och jag kunde inte begripa att jag faktiskt gick runt i mina minsta jeans. Flera gånger tänkte jag ”Är det verkligen mina minsta jeans jag går i??”.

    Nu måste jag hitta nästa delmål att ta sikte på, än är jag inte klar med viktnedgången, det är några kilon till och jag har inte någon vikt utstakat som ett fast mål, snarare ett delmål det också. Når jag dit är det förstås bra men just nu gör det absolut inget om jag inte kommer dit, bara jag trivs och är nöjd som jag är. Och det gör jag just nu: trivs och är nöjd.

    Jag delar med mig av hur jag gjort för att jag vill fler ska få må bra och lyckas med det de tar sig för och kanske detta fungerar för andra också. Visst, det har tagit en tid, minst ett halvår men sakta men säkert går jag ner. Och jag tror detta är att föredra för kroppen hinner med, att vänja sig och ställa om sig.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Måste säga att jag är djupt imponerad över vad du åstadkommit!

    Alla människor som klarar av sina uppsatta mål, antingen det gäller att förbättra sin hälsa genom viktnedgång, klara studier, springa marathon eller ta körkort har all min beundran. Jag vet hur svårt det kan vara och vad som verkligen krävs. Ska försöka följa ditt goda exempel och se om jag inte också kan minska lite på midjemåttet.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Åh tack Mats.
    Jag är själv förvånad att det går så pass bra som det gör, hade faktiskt inte räknat med det och är det fler som vill prova att äta som vanligt och ändå tappa kilon så delar jag med mig gärna. =)

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Det dyraste en man har är magen. Är det någon som har satt en prislapp på hur mycket det har kostat (under hela livet) att få fram kalaskulan ? Nå..??.. så var rädda om den... för den är svindyr... ;D
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Det dyraste en man har är magen. Är det någon som har satt en prislapp på hur mycket det har kostat (under hela livet) att få fram kalaskulan ? Nå..??.. så var rädda om den... för den är svindyr... ;D
    Det värsta är att den kan kosta en hälsan om man investerat alltför mycket i den....
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jaa, det är tacken det, här har man fått den att må bra och så tackar den en för kalaset senare i livet…

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Nina verkar ha koll så jag frågar:

    Från en som egentligen inte tycker mat är gott utan bara nödvändtigt för att överleva. Jag njuter sällan av mat vilken mat de än må vara. Bara jag blir nåt så när mätt så är jag nöjd. Godis och chips äter jag nästan aldrig. Någon gång kan jag köpa men då ligger det i skafferiet och varar länge.

    Är knäckebröd bättre än mjukt bröd?
    Är mycket kaffe någon nackdel?

    Att äta sällan och när man äter bara äta tills man blir mätt sämre än att småäta nyttigt hela tiden? Jag går ofta lite småhungrig och har inget problem med det.

    En näve cashewnötter äter jag nästan varje dag för det är gott. Nötter ska ju vara bra skriver du och det har jag själv läst.

  9. #9
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Är knäckebröd bättre än mjukt bröd?
    : knäckebröd får magen att jobba lite mer än mjukt bröd. Om det för den skull är bättre vet jag inte, jag vet dock att några av oss behöver hårtbröd för att tarmarna inte ska gegga ihop!

    Är mycket kaffe någon nackdel?
    : Kaffe och te gör bara en sak, höjer stresshormonerna i kroppen så man känner sig piggare.

    Att äta sällan och när man äter bara äta tills man blir mätt sämre än att småäta nyttigt hela tiden? Jag går ofta lite småhungrig och har inget problem med det.
    : tänker man på vikten så är det bättre att äta 5 gånger per dygn än att äta samma mängd mat 3 gånger per dygn. Sen mår ju kroppen bättre av nyttig mat men den behöver fetter osv för att inte skära ihop.

    En näve cashewnötter äter jag nästan varje dag för det är gott. Nötter ska ju vara bra skriver du och det har jag själv läst.
    : som sagt, kroppen behöver fetter och nötter innehåller bra fetter för tarmarn! Givetvis finns det fetter som inte är bra för kroppen, däribland vissa nötter!

    Tycker Nina har skrivit det väldigt bra! Det många som försöker gå ner i vikt gör är att börja käka allt som det står Light på och sen unna sig tex något med relativt mycke socker i. Detta får kroppen att sparka bakut då produkten med socker skuter i höjd då Light produkter till mycket lurar kroppen. Funkar till viss del om man ger fan i allt som innehåller sött så som socker osv. Bästa sättet (och detta är min åsikt utifrån erfarenheter) är att helt enkelt tänka på vad man äter och hur mycket man trycker i sig! Man kan äta gott, precis som Nina skriver, såser osv bara man tar det lugnt med dessa produkter OCH rör på sig! Börja med promenader så knäna och övriga delar orkar utan att ta för mycket stryk och öka sakta men säkert! Skippa ALL alkohol, tro mig jag tappade 5 kg när jag hjälpte svärfar att lägga tegeltak i 4 dar och drack enbart vatten! Ingen alko alls under denna vecka!

    Men som Nina säger, detta är saker som funkat för mig och dom i kring mig därmed inte sagt att det funkar för alla!
    Senast redigerat av Hagis den 2010-08-18 klockan 17:06.
    RIDERS STOCKHOLM

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hagis har rätt till stor del! =)

    Ja solrosfrön, jordnötter, cashewnötter, mandlar (ca 7-10 gr om dagen) samt linfrön (2 msk på havregrynsgröten är gott) innehåller rätt sorts fetter liksom fisk. Lax innehåller också Omega 6 men också Omega 3, det blir en motvikt där emellan för Omega 6 är mindre bra, rörigt jag vet men vet man att man får i sig omega 3 också så gör det inget att man äter omega 6. Bara man inte äter enbart omega 6. Många luras att lax är en fet fisk, sånt blir man tjock av men den innehåller lika delar av omega 3 och 6. Inte alls farlig att äta och man blir inte tjock heller. Den fisk som innehåller mest proteiner vilket också ökar på bränneriet är torsk. Tyvärr nästan utfiskad på gränsen till förbjuden fisk. Makrill är en annan fisk med gott om omega 3 i liksom tonfisk. Jag brukar ta en hel burk av makrill som mellanmål ibland.

    Kaffe är bra på så vis att det finns fettförbrännande egenskaper i det, det ökar på bränneriet tyvärr också stressökande ämnen (koffein). Man kan också slänga på en matsked äppelcidervinäger på salladen eller ta en sked direkt innan maten. Övriga antioxidanter som sallad, grönsaker (och gärna gröna grönsaker som t ex broccoli) är fibrer som sätter magen i arbete. Grönsaker kokar jag max 2 min, de ska vara hårda och krispiga så får magen jobba, mjuka grönsaker = inget jobb för magen.

    Jag tycker du ser rätt normalviktig ut Bosse. För dig verkar tre mål mat om dagen fungera medan jag behöver äta fler gånger om dagen men mindre mängder åt gången.

    Knäcke är bra, bättre än som Hagis skriver mjukt bröd. Ett gott mjukt och mörkt bröd att rosta är Fazer Frökusar, prova! =)

    Rätt fetter: nötter, fröer, fisk, olivolja, linfröolja t ex.
    Fel fetter: smör, mjölk, margarin, ät men med uppsikt. T ex 10 gr (1 pkt el 1 tsk) smör på smörgåsen, 1 ostskiva per dag, max 3 dl minimjölk per dag t ex.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •