Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Säkerhet?

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Bighoj;47664]Du har helt rätt,men kör du lastbil med ABS och släp utan så kör du olagligt.
    Mvh
    Bighoj[/QUOTE

    Inte om släpet är utan abs

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hur funkar ABS på löst grus då man verkligen behöver full bromsverkan? Vid vilken hastighet slutar ABS att verka? Någon som vet?

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Full bromsverkan på på grus får man ju knappast med låsta hjul.Jag måste säga att jag är grymt imponerad av min på grus,med abs jag förstår inte varför en del vill ha så dom kan koppla bort abs,n. tror dom att man kan köra fortare,knappast styra med låst bakhjul? det kan man ju göra med gasen. Jag tycker det funkar kanon,men då har jag ju hypermoderna bromsar av senaste teknik,se senaste Motorad.Bmw 1000rr och super tenere i topp.

  4. #24
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hur funkar ABS på löst grus då man verkligen behöver full bromsverkan? Vid vilken hastighet slutar ABS att verka? Någon som vet?
    Jag kör alltid med ABS innkopplad. Jag vet att den bästa bromsverkan ska uppnås när man bromsat ner till fast botten. Men vägen dit kan vara lite lurig fram. Jag kör numera med integrerat bromssystem, använder bara i nödfall bakbromsen. Har respekt för löst grus på fast underlag å kör därefter. Jag upplever att ABSen på BMWn funkar till hjulet står stilla.
    Modärna ABS system har väldigt korta intervaller, bara någon dm mellan broms å släpp på gruset.
    Jan

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Verkar då som om ABS funkar vid all normal körning, men inte den som grusbusarna ägnar sig åt.

  6. #26
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Verkar då som om ABS funkar vid all normal körning, men inte den som grusbusarna ägnar sig åt.
    Bra tolkning Olle, vi försiktiga har bra hjälp av ABSen även på gruset
    Jan

  7. #27
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Bra tolkning Olle, vi försiktiga har bra hjälp av ABSen även på gruset
    Ja, ska man ut i endurospåret blir ABS förmodligen (då jag aldrig provat enduro med ABS) en nackdel då man vill bromsa ner sig genom rullgrus, få ut bakändan innan en hårnål osv, men på vanlig grusväg eller snällare kostigar kan jag inte se att ABS skulle vara något annat än en fördel. Körde otaliga mil grusväg med min fd SV, och det var många gånger jag tackade gudarna för ABSen.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #28
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja, ska man ut i endurospåret blir ABS förmodligen (då jag aldrig provat enduro med ABS) en nackdel då man vill bromsa ner sig genom rullgrus, få ut bakändan innan en hårnål osv, men på vanlig grusväg eller snällare kostigar kan jag inte se att ABS skulle vara något annat än en fördel. Körde otaliga mil grusväg med min fd SV, och det var många gånger jag tackade gudarna för ABSen.
    Delar till fullo dina erfarenheter Molgan.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja, ska man ut i endurospåret blir ABS förmodligen (då jag aldrig provat enduro med ABS) en nackdel då man vill bromsa ner sig genom rullgrus, få ut bakändan innan en hårnål osv, men på vanlig grusväg eller snällare kostigar kan jag inte se att ABS skulle vara något annat än en fördel. Körde otaliga mil grusväg med min fd SV, och det var många gånger jag tackade gudarna för ABSen.
    finns väl inga endurohojar med abs heller

Liknande ämnen

  1. INFO-säkerhet ?????
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-09, 12:07
  2. Säkerhet och levnadskostnad
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 12:06
  3. Hund på mc, säkerhet
    Av Evavind i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 18:31
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 12:14
  5. Utrustning & säkerhet
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •