Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Hur länge varar säsongen?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Hur länge varar säsongen?

    Hur länge varar egentligen MC-säsongen utan att det blir för kallt och obekvämt? Tänkte då först och främst på Svealand och Götaland.

    När bör man undvika att ta hojen? När temperaturen faller ned till 0 och det riskerar att bli halt?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Beroende på vad man har för kläder och sträckan du ska köra så kan säsongens slut variera. Med fodren i kläderna, dubbla handskar, rånarluva på och några mils körning på icke hal asfalt så har jag kört i 4-5 plusgrader utan att frysa.

    Vi i Skåne har ju längre säsong jämfört med Norrlänningar.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hela året om. :-)

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Brukar köra landsvägshoj till början på oktober, när första frosten börjar komma. Då är det färdigkört till jobbet. Förra året var vi ute ett gäng härifrån och körde den 24:e november. Gick alldeles utmärkt på torra vägar, dessutom var det ganska varmt. Bara tre veckor senare kom snökaoset och kylan. Bara man slipper köra tidigt på morgonen när det är frost på backen är det inget större problem att köra långt in på hösten. Värmehandtag underlättar rejält och förlänger säsongen i båda ändar.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    2008 och 2009 var jag ute med sporthojen på E4an i mitten av december samt mitten av januari! Sen vart det för halt!

    Senast redigerat av Hagis den 2010-08-16 klockan 13:04. Anledning: foto...
    RIDERS STOCKHOLM

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Bara man slipper köra tidigt på morgonen när det är frost på backen är det inget större problem att köra långt in på hösten.
    Där har ju jag problem som busschaufför för någon måste upp tidigt för att köra bussen från garaget till första avgången från ändhållplatsen på morgonen. Sen när jag ska hem för dagen så är det ibland perfekt mc-väder men då står ju bilen där på parkeringen.

  7. #7
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Kan det inte bli väldigt obekvämt att köra hoj under kall vår eller höst oavsett hur man klär sig?

    Det sker ju inte heller riskfritt med tanke på den överraskande halka som uppstår vid 0 grader, får man sladd på en motorcykel har man väl tur om man lyckas räta upp den?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Kan det inte bli väldigt obekvämt att köra hoj under kall vår eller höst oavsett hur man klär sig?

    Det sker ju inte heller riskfritt med tanke på den överraskande halka som uppstår vid 0 grader, får man sladd på en motorcykel har man väl tur om man lyckas räta upp den?
    Har inga problem med att klä på mig tillräckligt och avstår från att köra om det är halkrisk. Man ska ha mycket tur om man inte kör omkull efter en sladd på halt underlag...För vinterkörning måste nog nästan dubbdäck till, om man inte bor i Skåne!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Brukar ha en hoj "standby" till framåt jul då jag ett år med några plusgrader på termometern hojade till julskyltningen men det hör till undantagen här i södra Svealand där jag befinner mig. Annars är det inga längre sträckor under 5 grader och ej halt som gäller.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Har ju kört i många år till och från jobbet i alla väglag. Kallast var 22-, men då började det imma igen på insidan visiret. Scooterglasögon hade funkat bätttre. Har man elvärmda handskar och sockor så klarar man ju 5-10 minus i många timmar. I sådana fall tar ju säsongen aldrig slut. En förutsättning är ju dubbdäck.

Liknande ämnen

  1. Hur länge vänta...
    Av LowTech i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 19:32
  2. Hur länge räcker ett däck?
    Av Knarr i forum Mekhörnan
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 09:25
  3. Ägt hojen länge?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 17:27
  4. Länge sedan!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •