I går tvättade jag av nya hojen, skönt med inte så många små skrymslen som på Trajjan, där måste man vara noga att få bort vattnet runt tändstiftena för annars kan det rosta på dom och så får man sämre gnista och en sämre drift som följd. Nu har jag dock bytt stift på den och smort in dem med fett så rosta där lär det inte göra än på ett tag. Jag brukar ändå få ta ett gäng papper och trycka ner i hålorna för att suga upp vattnet. På den nya hojen kändes det som att det tog mindre tid av mig för att få den torr, de små skrymslena var färre och jag slapp torka så noga på vissa ställen, som runt tändstiften. =)

Jag passade på häromdagen och kika var oljefilter och avtappningspluggen sitter, de sitter ganska lätt åtkomliga och jag bara kände att Triumph verkar ha tänkt till lite. Behöver jag fylla på kylarvätska så finns kärlet lätt åtkomligt under sadeln vilket den också gör på en Daytona 675 fast där är det lite knepigare att kolla nivån. Lustigt, Street Triple & Street Triple R är samma hoj som Daytona 675 fast naken och ändå så är allt så bättre och enklare uträknat på en Street Triple. Me like!
Jag pratade med en Daytonaägare som berättade hur han måste göra för att kolla kylarvätskenivån på sin hoj och jag tyckte det lät ansträngande, han berömde Street Triplens placering och enkla kontroll samt påfyllnad av kylarvätska och nämnde i nåt andetag att ev köpa en Street Triple istället.

Annat var det på BMW:n där allt måste isär för att kommas åt något, behövde jag byta olja på den måste halva hojen isär, behövde jag byta tändstift måste ännu mer bort för att man ska i alla fall få se dem. Att få ur dem är en annan lång historia.
Sånt där gillar inte jag, jag vill kunna fixa en del enkla saker själv på mina hojar och komma åt saker och ting, allt ska vara så man fattar hur det ska göras på en gång och jag vill slippa sucka och svära åt saker och ting. Här har Triumph tänkt till faktiskt, allt sitter lätt åtkomligt och man når allt och inte ens halva hojen måste isär för att man ska kunna göra nåt. T o m ventilerna på hjulen sitter vända så man slipper skita ner sig! De pekar nämligen ut åt sidan, inte rakt upp som brukligt är. Det är så här jag vill det ska vara och det är väl därför som jag gillar Triumph och blivit nån form av Triumph-frälst typ. Det är som om vi snackar samma språk, hade jag utvecklat hade jag förmodligen också tänkt i samma banor.

Detta är också tredje hojen jag köper för att något varit gräsligt fult på den, det är lustigt hur man är funtad. BMW:n var ful och på en sån skulle jag övningsköra, ”Ska *jag* köra *den där*?!”. Men efter ett par hundra mil hade jag ändrat uppfattning och frågade om jag fick köpa den hojen. Ägaren (svärfar) var så kär i sin lilla GS så jag fick allt lov köpa en egen. Och det gjorde jag.
Nästa hoj jag inte kunde med var sadeln på Scramblern, jag tyckte allt annat var så snyggt och retro på den men sadeln – tog arbetsda'n slut just då? Den såg ut som ett rakt streck, som om man bara hade dragit ett streck eller slant med pennan och gått hem kl 17. Efter en provtur var jag såld så till den grad att sadeln var helt accepterad och nu är allt snyggt på den, t o m sadeln. På Street Triple tyckte jag att det var så fult med de där grodlysena, man kunde väl ha designat nåt snyggare på en gathoj, som t ex Daytonans lyse var ju snyggt? Men… Efter en provtur i våras var jag helt såld på en Street Triple, så till den milda grad att t o m lysena rentav är gulliga!

Först skulle jag ha en Street Triple, gärna en röd. Jag hade studerat modellerna och kommit fram till att jag behöver inte justerbar fjädring fram. Men så sa nån att Street Triple R har bättre bromsar. Det hade jag glömt bort, jag som hade studerat och jämfört modellerna men tydligen fastnat vid justerbar fjädring fram att jag glömt bort att R-modellen har bättre bromsar! Ja, jag prioriterar förstås bättre bromsar så det fick bli en R-modell.

Undrar just vad nästa fula hoj blir som jag köper?