Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Tändstift

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Tändstift

    Hej!

    Bytte stiften på mc:n då när jag köpte den för 1 300 mil sedan. De ser fortarande bra ut och motorn går som den ska tycker jag. Oboybruna och så är stiften och inte grisiga. Enligt orginalhandboken ska de bytas om de är trasiga eller på annat sett inte ser ut som de ska. Men inget om periodiskt byte.

    Håller stiften i all evighet eller?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-13 klockan 14:44.

  2. #2
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Nä men man skulle väll önska att dom gjorde det! Vi bytte stiften igår på polarens intruder, dom var sotiga men i övrigt fräsha. Rätt avstånd osv, men det är väll ändå rekommenderat att byta titt som tätt (hur ofta låter jag vara osagt) Samma gällde på sporthojen och motarden.
    RIDERS STOCKHOLM

  3. #3
    Varför? Vad är det som åldras i stift egentligen? Både porslin och metal är väl tämligen okänsliga för organiskt nedbrytning till skillnad från t.ex. gummi. Om inte strömmen fått metallatomerna att hoppa all världens väg verkar det märkligt att byta bara för att tillverkarna rekommenderar det. Eller? Upplys oss! :-)

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av metica Visa inlägg
    Varför? Vad är det som åldras i stift egentligen? Både porslin och metal är väl tämligen okänsliga för organiskt nedbrytning till skillnad från t.ex. gummi. Om inte strömmen fått metallatomerna att hoppa all världens väg verkar det märkligt att byta bara för att tillverkarna rekommenderar det. Eller? Upplys oss! :-)
    finns väl ingen andledning att byta stift så länge hojen går som den ska

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    finns väl ingen andledning att byta stift så länge hojen går som den ska
    Och stiften utvecklas och blir hållbarare och jag blev förvånad sist när mekanikern på verkstaden jag brukar anlita berättade hur länge de håller innan de behöver bytas då jag berättade att jag bytte varje vår helt i onödan av gammal vana.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #6
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av metica Visa inlägg
    Varför? Vad är det som åldras i stift egentligen? Både porslin och metal är väl tämligen okänsliga för organiskt nedbrytning till skillnad från t.ex. gummi. Om inte strömmen fått metallatomerna att hoppa all världens väg verkar det märkligt att byta bara för att tillverkarna rekommenderar det. Eller? Upplys oss! :-)
    nä så länge hojen går som den ska så finns ju ingen orsak att byta. Men ibland sotar dom igen och vissa har även fått som "svetts loppor" på stiften samt att det hänt att dom ökar i själva öppningen där gnistan slår. Då är det dags att byta men då går hojen även sämre
    RIDERS STOCKHOLM

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst

    Tändstiftsrengöring

    1 300 mil med stiften, luftkyld motor och rätt häftig körning emellanåt så kan det ju inte skada att byta stiften tänkte jag.

    Men nu har jag istället rengjort dom eftersom de inte hade min sort hos Biltema. 1:an och 4:an var oboybruna och 2:an och 3:an var lite mer mörka. Jag hade bara kollat 1:an innan. Varför 2:an och 3:an var aningen mer mörka vet jag inte. Om jag kollar de två tändspolarna så går 1:an och 3:an på den högra spolen och 2:an och 4:an på den vänstra. Så det kan ju inte vara en av spolarna som är dålig. Den tänder 1, 2, 4, 3.

    Hur som haver tycker jag att gången nu är bättre. Vad det beror på är antingen stift, kontakter, frånvaron av vatten efter tvätten eller en kombination.

    Va jag håller på!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-14 klockan 21:27.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    De olika färgerna kan ju bero på inställning eller slitage hos någon komponent i förgasarna också. Men så länge hojen går bra är det kanske inte värt att kosta på något för den sakens skull om man inte fixar det själv. Byta till nya munstycken brukar ju inte vara så svårt och kanske vara värt att prova om saken förvärras.

    Att kolla stiften och göra rent dem ibland kan nog vara nyttigt. I en av mina instruktions-böcker från Suzuki rekommenderas detta och skulle tro att det förmodligen förlänger livslängden på stiften.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Kolla bara att du har bra förgasar-synk och att tomgångsmunstyckena är korrekt justerade.

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Synken sa förre ägaren att han fixat. Vad gäller tomgångsmunstyckena så har jag aldrig varit på dom om vet inte hur dom justeras. Nu är ju detta inget jätteproblem att två stift är aningen mörkare. Och då menar jag visserligen synligt mörkare men ack så lite mörkare

Liknande ämnen

  1. Tändstift
    Av postis59 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-01, 11:34
  2. Tändstift Dominator
    Av Väse Conny i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 20:40
  3. Tändstift går varmt
    Av Satyr i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 20:04
  4. sökmotor för tändstift / krosstabeller
    Av mildred i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •