Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: Öronproppar - EARfoon

  1. #11
    Min tinitus har ökat vesäntligt sedan jag började köra hoj, jag använde inte proppar hela tiden tidigare.
    Jan-Olov

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Gula proppar som formar sig efter hörselgången duger väl?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Själv har jag inte använt proppar hittills, tycker det är så obekvämt.
    Att spela musik i hjälmen (Scala G4) funkar utmärkt mot brus, men hörseln vill jag inte kompromissa med.

    Detta alternativ verkar värt att kolla upp lite närmare.
    Vad kostar det ungefär?
    Och eftersom det inte finns någon ÅF i närheten (deras hemsida säger 67 mil, men det verkar fel) undrar jag om det blir hemskickat efter avgjutning.

  4. #14
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Håller med Bosse, vanliga hederliga gula proppar borde väl duga?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Gula proppar som formar sig efter hörselgången duger väl?
    Vanliga proppar?
    När det finns sådana anpassade speciellt för MC!

    Inte köper du vanliga skyddskläder (t.ex. skyddskläder mot olja) för att använda till motorcykelåkning?

    Skämt åsido. Det som gör det intressant för mig är passformen och att det är filter anpassade för MC.

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Och jag blev tillsagd av min öronläkare att jag ska ha oväsen i mina öron. Jag hade en väldigt låg smärttröskel förut, redan vid samtalsnivå (60 dB) och blev tillsagd att köra MED mina hörapparater (och påslagna) just för att flytta på smärttröskeln. Faktiskt har det blivit bättre, jag som haft hörselskydd eller stoppat in fingrarna i öronen så fort det blivit smärtsamt förut, i dag tål jag ljud bättre.

    Hoppas de blir bra och du slipper ringningar etc i öronen.

  7. #17
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Jag får helt enkelt ta och göra det! Trodde detta bara var ett problem för de med sporthojar som kör allt annat än lagligt.
    Jag kan tänka mig att det är rätt olika från hoj till hoj. Med tanke på vindskyddet så borde vindbruset tom vara mindre på sport eller touringhojar? Eller så har jag kanske missat ngt..

    Min hoj har ingen vindskydd alls och turbulensen runt hjälmen gör att det bullrar rätt mycket i 90 eller över. Inte kul att köra längre sträckor. Har inga problem i lägre hastigheter dock.

    Dom vanliga gula (eller eg allt som ska tryckas in i hörselgångarna) funkar inte för mina öron tyvärr. Har tydligen väldigt små hörselgångar och har därför alltid haft problem med öronproppar över lag. Dom enda som funkar är dom här men dom blir lite krångliga att hålla på med i längden.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vanliga gula proppar funkar också, som ett billigare alternativ. Brukar dock inte vara så bekväma att ha i öronen i många timmar. Dom formgjutna känns inte ens att man har på plats. Kan sitta i hur många timmar som helst utan problem. Att dom är specialgjorda just för varje användare gör att dom sitter perfekt, till skillnad mot de vanliga gula som kan vara svåra att få att passa för den som t.ex har trånga hörselgångar. Kostar en rejäl slant, tror dom kostade 2.300:- i ordinarie pris när jag köpte mina för snart tre år sen. För mig har dom definitivt varit värda pengarna, men det kan bara var och en avgöra för sin egen del vad bekvämligheten att ha perfekt sittande "proffsproppar" är värt.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Gula proppar som formar sig efter hörselgången duger väl?
    Ja duger dom för Rossi så duger dom nog åt oss. Ett par tusen för en grej som jag med största säkerhet lyckas fibbla bort på en vecka är mig främmande.

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Jag kan tänka mig att det är rätt olika från hoj till hoj. Med tanke på vindskyddet så borde vindbruset tom vara mindre på sport eller touringhojar? Eller så har jag kanske missat ngt..

    Min hoj har ingen vindskydd alls och turbulensen runt hjälmen gör att det bullrar rätt mycket i 90 eller över. Inte kul att köra längre sträckor. Har inga problem i lägre hastigheter dock.
    Vindbruset kan skilja oerhört mycket mellan olika hojar. Ofta är det just kåpglaset som kan skapa en massa obehagliga turbulenser. Allt beror på hur lång du är, hur nära kåpglaset sitter, höjd, vinkel på glaset med mera. Det är så mycket som spelar in att man bara kan prova sig fram till vad som funkar bäst för en själv, ett par centimeter hit eller dig kan gör en jätteskillnad. Ofta är det tystast om man inte har någon form av kåpglas. Uppskattar väldigt mycket den elektriskt ställbara rutan jag har på min hoj. Märker direkt stora skillnader om jag höjer eller sänker glaset bara ett par centimeter. Många byter kåpglas, vilket är mycket av en chansning. I reklamen kan det utlovas mycket som sedan inte stämmer för just en själv.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Öronproppar
    Av Diversion i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 22:29
  2. Öronproppar
    Av Jourtjänst i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •