Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 42

Ämne: Gruskörning

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Visst går det att köra med vad som helst, men för min del finner jag inget nöje i det hela om inte hojen är anpassad för gruset. Inget kul att höra stenar smattra mot kåpor etc. på en dyr landsvägshoj, för att inte tala om effekterna av en vurpa....Andra tycker annorlunda, hade en H-D med sidvagn på en körning jag ledde. Obegripligt för mig, men paret verkade trivas med att fjädringen slog igenom och hojen och sidvagnen blästrades...alla är vi olika!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag körde vägen med pack å fru, inga problem. Men vist vill inte köra den med en sporthojs hårda fjädring. Mitt hojval va från början beroende på slut diskar i ryggen. Hojvalet har fantastisk betydelse när vägen blir dålig.
    Jan

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Kul att det blev liv i denna tråden. Klart intressant avstickare med kedjelås där.

    Kanske ska göra ett litet förtydligande varför jag stänger av ABS ibland.
    Självklart rekommenderar jag ingen att köra utan ABS, finns det ett val när man köper hoj är det ju det självklara valet.
    Själv byggde jag en switch att stänga av ABS-en på efter att jag hälsade på i ett dike (i låg fart) efter att ABS:en förhindrade mig att bromsa. Rullgrus i kraftig nedförsbacke gjorde att den slog in så fort jag började bromsa och därför inte kunde stanna innan vägen tog slut trots låg hastighet.
    Är det vanlig gruskörning på fin grusväg är den självklart på, men kraftiga nedlut slår jag av den på. Speciellt när det är rullgrus eller gräs.

    Själv sitter jag nog mest när jag kör. Stående blir det vid ren offroad eller "berg-och-dal-bane"-vägar.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    ....Andra tycker annorlunda, hade en H-D med sidvagn på en körning jag ledde. Obegripligt för mig, men paret verkade trivas med att fjädringen slog igenom och hojen och sidvagnen blästrades...alla är vi olika!
    Otrolig historia och mycket olikt................
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    ..Andra tycker annorlunda, hade en H-D med sidvagn på en körning jag ledde. Obegripligt för mig, men paret verkade trivas med att fjädringen slog igenom och hojen och sidvagnen blästrades...alla är vi olika!
    Sidvagn på grus ... Härligt! Precis vad jag drömmer om.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Sidvagn på grus ... Härligt! Precis vad jag drömmer om.
    Men kan knappast kalla det bekvämt den lilla stunden jag satt i vagnen den gången vi var ute och körde i den farten och på den vägen. Förutom att det var en kul engångsgrej som man då kunde skratta åt.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Dessutom hade de hunden med sig i sidvagnen! Finns en liten berättelse från tillfället på min blogg!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Som ägare av två sidovagnshojar kan jag bara säga att underlaget är skit samma. Hastighet o radien på högerkurvor är det som bestämmer hur fort det kan gå. En normalt rolig hojväg kan begränsas av högerkurvorna till ca 60-70 km/tim för en sidovagnshoj som på " normal landsvägs utan vidare marscherar 120-130 eller mer.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Men kan knappast kalla det bekvämt den lilla stunden jag satt i vagnen den gången vi var ute och körde i den farten och på den vägen. Förutom att det var en kul engångsgrej som man då kunde skratta åt.
    Men jag som gasade hade skitkul! Förstår att sitta i vagnen inte är lika skönt.

    Chappy Som ägare av två sidovagnshojar kan jag bara säga att underlaget är skit samma. Hastighet o radien på högerkurvor är det som bestämmer hur fort det kan gå. En normalt rolig hojväg kan begränsas av högerkurvorna till ca 60-70 km/tim för en sidovagnshoj som på " normal landsvägs utan vidare marscherar 120-130 eller mer.
    Väl medveten om att det är helt olika fordon beroende på vilket håll det svänger åt. Avigsidorna ser jag som en stor del av charmen med en sån maskin. Egenskaperna förändras ju också av om vagnen är tom eller inte. Man kan inte sitta och sova när man kör.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Nu har ju tråden spårat ur. Det gällde ju grusvägskörning. Tänker inte gå in på en massa teknik utan bara framhålla att det Svenska vägnätet fortfarande består till srörsta delen av grusväg, varför de som envisas med att bara glida fram och tillbaka mellan olka fik går miste om det finaste vi har i vårt avlånga land, nämligen alla de idyller som fortfarande finns.
    Att man sedan skall ha blicken långt framåt och ha ett lagom tramp på fotpinnarna gör ju trippen trevlig

Liknande ämnen

  1. Grön på gruskörning!
    Av triumphtobbe i forum Offroad
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 23:01
  2. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  3. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •