Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 42

Ämne: Gruskörning

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Där ser man!

    Har det fungerat med clipslås för dig i 35 år på diverse hojar så ska jag använda clipslås nästa gång jag byter drivpaket. För då är det en baggis att göra det själv utan att behöva låna nitngsverktyg och så. Anledningen till nitning kan bero på att verkstäder vill vara garanterade till 110% att kedjan inte ska dela sig och således ha ryggen fri. Plus att om ryktet om nitningens förträfflighet är tillräckligt spridd så lämnar folk in för bytet och då tjänar verkstäderna pengar.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-11 klockan 12:52.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Ser du bara till att montera clipset på rätt sätt, med öppningen bakåt kommer det garanterat att funka. Anledningen till att man monterar clipset på det viset är att det inte ska kunna slås bort vid en kontakt med en gren, sten eller liknande. Gäller främst på offroadhojar. På en landsvägshoj som bara går asfalt känns risken för det ganska liten, men det är anledningen i alla fall.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ser du bara till att montera clipset på rätt sätt, med öppningen bakåt kommer det garanterat att funka. Anledningen till att man monterar clipset på det viset är att det inte ska kunna slås bort vid en kontakt med en gren, sten eller liknande. Gäller främst på offroadhojar. På en landsvägshoj som bara går asfalt känns risken för det ganska liten, men det är anledningen i alla fall.
    Lite off topic men, men.

    Jag höll på med clipslås och så när jag köpte hojen. Det visade sig att det var fel typ av clipslås på kedjan enligt någon och rätt enligt en annan och en tredje sa att på en 630-kedja ska det vara nitat. Dessutom behövde hela paketet bytas.

    Jag tröttnade på turerna och lämnade in mc:n och fick betala 500 kr. för jobbet så därför är den nitad nu. Som kuriosa sa besiktningsmannen igår att drivpaketet verkade inte speciellt slitet. Vilket ju verkar lovande då det används i dryga 1 200 mil nu med en hel del häftiga accelerationer.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-11 klockan 13:06.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    De senaste kedjorna jag bytt har fått med kedjelås av båda sorterna, alltså både clip och för nitning. Valde då, som jag alltid gjort att använda clip. Ett lås brukar ingå när man köper kedjorna, har aldrig fått en kedja utan att det legat ett lås av lämplig sort med.

    Skulle kunna tänka mig att det kan vara av intresse med en nitad kedja om man kör en av de allra mest hästkraftstinna värstingarna och kör med en massa häftiga accelerationer etc.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ser du bara till att montera clipset på rätt sätt, med öppningen bakåt kommer det garanterat att funka. Anledningen till att man monterar clipset på det viset är att det inte ska kunna slås bort vid en kontakt med en gren, sten eller liknande. Gäller främst på offroadhojar. På en landsvägshoj som bara går asfalt känns risken för det ganska liten, men det är anledningen i alla fall.
    Med öppningen bakåt när låset befinner sig under svingen då misstänker jag?

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Med öppningen bakåt när låset befinner sig under svingen då misstänker jag?
    Precis så ska det vara!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Nja, det går köra med dom där också, varför skulle det inte kunna det?
    Javisst, gjorde många grusmil på min SV som kan kvala in som "sporthoj". Ett måste att kunna ta sig fram på alla underlag om man bor här uppe i vildmarken. =) På vanlig grusväg hängde jag med offroadarna, blev det däremot rullgrus och kostigar så var upplevelsen minst sagt spännande.. Styrgeometrin, däcken och sittställningen gör att framänden blir helt vilsen och man får slå av till krypfart. Fjädringen klarar inte av potthål särskilt bra heller.

    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #18
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Har hittat en underbar grusväg på Öland, från Byxelkrok å söderut utmed kusten. Utmed Ölands norra västkust ,så vackert så alla borde sett det. Varning för potthål å betesgrindar. Offroadhoj rekomenderas, men går nog med det mesta.
    Jan

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Har hittat en underbar grusväg på Öland, från Byxelkrok å söderut utmed kusten. Utmed Ölands norra västkust ,så vackert så alla borde sett det. Varning för potthål å betesgrindar. Offroadhoj rekomenderas, men går nog med det mesta.
    Jag som tänkte köra till Ölands norra udde bara för att det går. Bra tips!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Nja, det går köra med dom där också, varför skulle det inte kunna det? Som du säger Olle Å, förr fanns det inte en sån mängd olika sorters mc för olika ändamål, det var fler grusvägar då.

    Visst, det GÅR att köra med vilken hoj som helst på sämre underlag och grusvägar. Men hur blir det med komforten?

    Där en Offroad/Allroandhoj sväljer ojämnheterna och förvandlar dem tack vare fjädringen till en gungning som inte märks så mycket blir det till ett hårt möte med fjädringskomponenterna på en modern "landvägshoj" som är långtifrån bekväm för både cykel och förare/pasagerare.

    Det var helt annorlunda cyklar och trafik på 50/60 talet och jag undrar om inte grusvägarna var i bättre skick på den tiden då jag minns hur ofta man såg vägskrapor som idag nästan saknas helt hos vägverken.

    Har kört offroad/Ollroandhoj i 17 år och nu gått över av vissa skäl till vanlig "landsvägshoj" så jag kan jämföra. Har en 600 cc som jag ibland kör på grusväg men då gäller det att anpassa hastigheten så man hinner väja för ojämnheterna om inte ryggen och cykeln ska ta för mycket stryk.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-14 klockan 22:16.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Grön på gruskörning!
    Av triumphtobbe i forum Offroad
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 23:01
  2. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  3. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •