Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 42

Ämne: Gruskörning

  1. #31
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nu har ju tråden spårat ur. Det gällde ju grusvägskörning.
    Jag har varit med om värre...

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nu har ju tråden spårat ur. Det gällde ju grusvägskörning. Tänker inte gå in på en massa teknik utan bara framhålla att det Svenska vägnätet fortfarande består till srörsta delen av grusväg, varför de som envisas med att bara glida fram och tillbaka mellan olka fik går miste om det finaste vi har i vårt avlånga land, nämligen alla de idyller som fortfarande finns.
    Att man sedan skall ha blicken långt framåt och ha ett lagom tramp på fotpinnarna gör ju trippen trevlig
    Nejdå! Ingen urspårning - det kom bara till ett hjul.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Inget fel på ett hjul till. Skulle vara kul att köra en trehjulsdriven ryss i leran och på grus.
    Har alltid undrat hur en speedwayhoj skulle gå med drivning även på framhjulet.
    Idén har ju testats under Paris-Dakarrallyt. Funkade, men blev väl ingen höjdare.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Inget fel på ett hjul till. Skulle vara kul att köra en trehjulsdriven ryss i leran och på grus.
    Har alltid undrat hur en speedwayhoj skulle gå med drivning även på framhjulet.
    Idén har ju testats under Paris-Dakarrallyt. Funkade, men blev väl ingen höjdare.
    Med Ove bakom styret funkar det men djäv...lar vad man man hålla i sig för att inte ramla ur!
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-21 klockan 14:53.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Med Ove bakom styret funkar det men djäv...lar vad man man hålla i sig för att inte ramla ur!
    Jaså, var det det som pågick. Undrade en stund vad du höll på med i vagnen.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jaså, var det det som pågick. Undrade en stund vad du höll på med i vagnen.
    Jo, jag blev nog lite kissnödig också!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #37
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Har hittat en underbar grusväg på Öland, från Byxelkrok å söderut utmed kusten. Utmed Ölands norra västkust ,så vackert så alla borde sett det. Varning för potthål å betesgrindar. Offroadhoj rekomenderas, men går nog med det mesta.
    Kan bara instämma med Räven, som f.ö. glömde varna för korna och fåren. Fast i ärlighetens namn måste vi väl tillägga varningen för simbassängerna oxo ;D. På flera ställen var djupet i pölarna upp till hjulnavet med möjlighet att träna 50 m frisim d.v.s lååånga djupa vattenpölar.
    Jag körde där i onsdags och blev blöt både underifrån (stänk från framhjulet upp via insidan av byxbenet), uppifrån (vanligt regn) och innifrån (GoreTexen hann inte ventilera ut svetten). Men det var j*****t kul körning i bra tempo på kvällen.
    Åker man söderifrån (jag körde åt båda hållen, inte samtidigt men ibland på tvären ) ska man svänga in vid kamleframen vänster om Pumpmacken efter Alböke kyrka, där det står Ormöga på kartan över Norra Öland som man hämtat från turistinfot vid Ölandsbron (eller fått av Räven, Tack!)

  8. #38
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Kul när en del tipps går hem, hoppas du han se den tjusiga naturen å havet. Blå jungfun kollar ju efter halva vägen.
    Jan

  9. #39
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51
    Såg både jungrun, Neptuni ängar och gamla stenbrotten. Jag har aldrig tidigare förstått tjusingen med Öland men fick en helt annan syn på ön och dess karga men fascinerande natur genom den grustrippen. Kan däremot inte rekommendera fisksoppan på fiskkrogen i Sandvik. Vet inte hur den stekta strömmingen var eftersom jag avstod pga pulvermos. Ni sörlänningar tycks inte veta hur man serverar strömming. T.o.m i Stockholm (vid Slussen) får man riktig potatismos till strömmingen. I Karlskrona kan dom inte ens uttala det, där kallades den sill på Nostalgiafestivalen och serverades med söt lingonsylt. Båda visserligen goda var för sig men inte i kombination.

  10. #40
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Usch då tur att jag rekomenderade vägen inte maten. Vägen är nästan ett måste före graven. Hustrun va riktigt förtjust medan jag kryssade mellan potthålen.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Grön på gruskörning!
    Av triumphtobbe i forum Offroad
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 23:01
  2. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  3. Gruskörning på rallyvägar i Värmland
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 18:18
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •