Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 47

Ämne: Besiktning tis. 13:20 (Vad tänka på?)

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Grattis!
    Tack!

    Och tillägger att första besiktningen gick till så att besiktningsmannen liksom gick omkring och tittade på mc:n som om han var spekulant. Kände där och pillade där. När han var klar med sitt tittande och konstaterat med maskinen att framhjulslagren var slut så vände han tillbaka när han var på väg in för att ta betalt mummlandes "jag får ju starta mc:n". Startade den där var den stod på sidostödet för att stänga av efter 2 sek. Han körde aldrig mc:n.

    Nu på efterkontrollen var besiktningsmannen en kraftig karl och lite burdus i sitt sätt. Jag skulle resa hojen på centralstödet vilket kräver styrka och god teknik på denna antika hoj och jag skulle göra som jag brukar: nämligen backa den och i fart få upp den på stödet men det var lite snett på golvet så jag misslyckades vilket jag aldrig annars gör. Han sa: - Låt mig göra det. Burdusheten som jag detekterade initialt visade sig då han stampar på stödet med kraften av en elefant och jag trodde mc:n skulle slå en baklängesvolt!

    Så där ja sa han när mc:n stod på sidostödet och log ett lär-dig-av-en-veteran-pojkspoling-leende!

    Jag bara skrattade men sa inget. Sen gick han på med alla hans mc och att dom minsann var tunga med sina 1 300cc motorer. Jag försökte få in en fråga men slutade försöka för det var inte lönt. Mc:n hade gått igenom så jag lät honom hålla på.

    Det vibrerar mindre i styret. Det kan ju bero på att jag har friska hjullager nu!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-11 klockan 23:51. Anledning: stavfel

  2. #22
    Medlem fremass avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    42
    Grattis Kör lugnt så ses vi ute på vägarna

  3. #23
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Har också min första MC-besiktning snart, senast sista September. Tror ni man får en tvåa om man måste klämma ganska hårt på frambromsen för att bromsljuset ska tändas? Hur kan man åtgärda detta?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  4. #24
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Har också min första MC-besiktning snart, senast sista September. Tror ni man får en tvåa om man måste klämma ganska hårt på frambromsen för att bromsljuset ska tändas? Hur kan man åtgärda detta?
    Kolla vid handtaget. Jag har en kontakt som jag kan justera genom att skruva på den. Eller den kanske bara kärvar. 5-56 är då lösningen.

    Det ska tändas bara du drar lite.

  5. #25
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    För att få centralstödet på så är det bara att fälla det tills det tar emot i marken hålla den på plats med foten, ta ett ordentlig tag på strategisk placerat ställe ovanför bakhjulet och lifta lätt samtidigt som man drar bakåt i styret, lätt som en plätt. Fick lära mig i trafikskolan efter att ha kämpat som fan med min egen VF750 utan att komma nånvart genom att bara dra bakåt i styret...

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Har också min första MC-besiktning snart, senast sista September. Tror ni man får en tvåa om man måste klämma ganska hårt på frambromsen för att bromsljuset ska tändas? Hur kan man åtgärda detta?
    HAr en GSX 400 f. Bör vara samma lösning, Sitter en liten platta med 2 skruv i ändan på sladden under handtaget, Lossa dom lite och rucka framåt eller bakåt så att lampan tänder när du drar i bromsen utan att pressa. Väldigt liten förflyttning ska till för att det inte ska bli fast ljus istället. Bra att ha en spegel tillhands när du justerar. Att smörja är ingen ide enligt min rep.gubbe, blir bara kletigt.

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gawriel Visa inlägg
    För att få centralstödet på så är det bara att fälla det tills det tar emot i marken hålla den på plats med foten, ta ett ordentlig tag på strategisk placerat ställe ovanför bakhjulet och lifta lätt samtidigt som man drar bakåt i styret, lätt som en plätt. Fick lära mig i trafikskolan efter att ha kämpat som fan med min egen VF750 utan att komma nånvart genom att bara dra bakåt i styret...
    Precis så gör man! Inga problem att få upp vilken hoj som helst på centralstödet. Handlar ytterst lite om styrka, är bara en teknikfråga. Trots de fyrahundra kilo min hoj väger fulltankad är det en barnlek att få upp den på centralstödet. Konstigt nog är inte tekniken inte så spridd som man skulle önska. Ser ofta folk som står och kämpar, drar och sliter för att sedan ge upp. Eller som aldrig använder centralstödet överhuvudtaget på grund av att dom inte tror sig klara av det efter några misslyckanden. Borde läras ut i körskolorna.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Tack för tipsen, Bosse och Ove! Ska kika på det så fort man kommer hem till pärlan i Norrland igen!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  9. #29
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gawriel Visa inlägg
    För att få centralstödet på så är det bara att fälla det tills det tar emot i marken hålla den på plats med foten, ta ett ordentlig tag på strategisk placerat ställe ovanför bakhjulet och lifta lätt samtidigt som man drar bakåt i styret, lätt som en plätt. Fick lära mig i trafikskolan efter att ha kämpat som fan med min egen VF750 utan att komma nånvart genom att bara dra bakåt i styret...
    Jag får väl öva. Jag är kanske rädd för att ta i och lägga hojen eller så har jag fel teknik. Men å andra sidan hade jag inga problem överhuvudtaget med körskolehojen...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-11 klockan 23:12.

  10. #30
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag får väl öva. Jag är kanske rädd för att ta i och lägga hojen eller så har jag fel teknik. Men å andra sidan hade jag inga problem överhuvudtaget med körskolehojen...
    Det går skrattretande lätt när du väl kommer på tekniken, du ska inte behöva ta i utan det är din kroppsvikt som är tricket. Lägg hela vikten på stödet och hjälp bara till lite grand genom att lyfta med högerhanden. Den vänstra har du på styret. Får du till det rätt åker hojen upp lika lätt som för besiktningsgubben!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 10:29
  2. Tänka sig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:48
  3. Köra i Norge.. vad tänka på?
    Av pewa i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •