Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Besiktning tis. 13:20 (Vad tänka på?)

  1. #41
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Förutom det som Maths skrev så var jag tvungen att vrida styret max vänster så att styret blir "låst". All tyngd på stödet men istället för att bara hjälpa till med höger hand var jag tvungen att med full kraft dra cykeln snett upp-bakåt.
    Det är just dom här manövrarna när jag måste ta i onödigt mycket med risk för att tappa greppet, snubbla eller något annat som gör mig osäker. Jag vill ju inte lägga hojen bara för att jag ska resa den på centralstödet! Som jag skrev innan: Suzukin på körskolan bara flög upp utan någon ansträngning alls.

  2. #42
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det är just dom här manövrarna när jag måste ta i onödigt mycket med risk för att tappa greppet, snubbla eller något annat som gör mig osäker. Jag vill ju inte lägga hojen bara för att jag ska resa den på centralstödet! Som jag skrev innan: Suzukin på körskolan bara flög upp utan någon ansträngning alls.
    Det sitter i skallen. Har du full vikt på stödet så skall det mycket till innan hojen välter.

    Jag kom på hur jag och frun hittade tekniken på Kawasakin.
    Jag rullade upp bakhjulet på en 20 mm planka (brädforing). Då behövdes det betydligt mindre kraft och man fick till tekniken. När tekniken satt så bort med plankan och på med mer kraft.

    Första gången jag skulle ha upp Deauvillen på stödet så tog jag i på samma sätt som med Kawasakin. Trodde den skulle flyga av stödet. Som sagt. Där krävs det ingen handkraft utan bara teknik och tyngd på stödet.

  3. #43
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Det sitter i skallen. Har du full vikt på stödet så skall det mycket till innan hojen välter.
    Det är om jag inte lyckas och hojen rullar tillbaka framåt som är kruxet.

  4. #44
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Lustigt att inte fler mc än BMW LT har hydraliskt stöd?
    Den bara äter sig upp med passagerare,packning och allt!
    Himla praktiskt!

  5. #45
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg
    Lustigt att inte fler mc än BMW LT har hydraliskt stöd?
    Den bara äter sig upp med passagerare,packning och allt!
    Himla praktiskt!
    Det är en fantastiskt smidig lösning som kom -04, om jag inte missminner mig. Det är dock inga som helst problem att få upp även den tidigare modellen, utan elstöd. Trodde att det skulle vara lite tungt, men hojen är så välbalanserad att den är en synnerligen lätt att få upp på stödet. Fyrahundra kilo är annars en respektabel vikt att hantera....i teorin. I verkligheten är den inte ett dugg svårare än andra hojar jag haft att hantera, dock med undantag av om den ligger ner. Då blir det i tyngsta laget....bör undvikas!
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #46
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    kom just på att man måste besikta cykeln också... senast i maj... men på ett sätt är det väll bra att få henne kollad...

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ibland kan man fundera på hu konstruktörerna tänker. Den äldre modellen av Transalp har ett erkänt fel på centralstödet, då det är svårt att få upp hojen på det trots att den inte är så tung. Faktiskt ganska lätt avhjälpt. Man plockar av stödet och förlänger den lilla knoppen som man trampar på. Då blir det mycket lätt att få upp hojen.
    Den lilla brädlapp som någon föreslog är ju ett mycket bra tips, speciellt om hojen har mycket packning bak.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 10:29
  2. Tänka sig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:48
  3. Köra i Norge.. vad tänka på?
    Av pewa i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •