Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 47

Ämne: Besiktning tis. 13:20 (Vad tänka på?)

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst

    Besiktningsresultatet

    Oj här får man inte ha sin tråd i fred utan först flyttas den och sen ändras trådrubriken! Men Pewa vet bäst!

    Bilden visar hur det gick på besiktningen och reservdelarna är som synes redan inköpta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #12
    Hur är det? Märkte du det inte innan? Ska du byta lager själv eller?

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag kollade aldrig några lager men nog vibrerar det lite när man kör men som jag sagt innan, detta är den enda mc jag haft så jag har dålig koll på hur det ska kännas. Vibrationer är där ju alltid i en gammal mc från t ex. motorn.

    Jodå, lagren ska bytas av undertecknad innan han går och lägger sig ikväll och obokad efterkontroll ska ske hos bilprovningen imorgon.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-10 klockan 20:01.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Lägg lagren i frysen så att de är riktigt kalla innan du byter. Dom krymper av kylan och blir lättare att få på plats, men det visste du säkert redan!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem fremass avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Lägg lagren i frysen så att de är riktigt kalla innan du byter. Dom krymper av kylan och blir lättare att få på plats, men det visste du säkert redan!
    Ett bra tips ska jag tänka på

  6. #16
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Lägg lagren i frysen så att de är riktigt kalla innan du byter. Dom krymper av kylan och blir lättare att få på plats, men det visste du säkert redan!
    Jo jag vet och erfarenheten från mitt lagerbyte på mopeden, som är samma princip, säger mig att det inte behövs. Med rätt dimensionerad hylsa och några välriktade hammarslag på densamma så slinker dom på plats så fint så. Och så har dom gjort nu. De gamla lagren såg ju bara hemska ut! Kaffepaus nu och sen skruva fast hjulet i mc:n så är jag klar för ombesiktning imorgon.

    Hoppla, hoppla vad företagsam jag är på min semester!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-10 klockan 22:43.

  7. #17
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Kom på här att jag kanske får ta mig friheten att tipsa om något som verkar viktigt att komma ihåg när man sätter tillbaka sitt framhjul: se till att gaffelbenen är helt parallella och att hjulaxelmuttern skruvas åt vid rätt tillfälle kontra låsskruvarna.

    http://www.youtube.com/watch?v=c0dkpQJREno för detaljerad info.

  8. #18
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Kom på här att jag kanske får ta mig friheten att tipsa om något som verkar viktigt att komma ihåg när man sätter tillbaka sitt framhjul: se till att gaffelbenen är helt parallella och att hjulaxelmuttern skruvas åt vid rätt tillfälle kontra låsskruvarna.

    http://www.youtube.com/watch?v=c0dkpQJREno för detaljerad info.
    Bra tips. Det gäller att ha saker och ting lite löst och gunga fram och tillbaka så gaffelbenen liksom hamnar optimalt och sen spänna. Ingen livsfara dock om geometrin skulle halta lite.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Så där ja! Nu tycker staten att min mc uppfyller ställda krav och kan köras två år till innan besiktning nästa gång. Jag säger: - Hoppla, hoppla va kul!

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Så där ja! Nu tycker staten att min mc uppfyller ställda krav och kan köras två år till innan besiktning nästa gång. Jag säger: - Hoppla, hoppla va kul!
    Grattis!

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 10:29
  2. Tänka sig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:48
  3. Köra i Norge.. vad tänka på?
    Av pewa i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •