Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Hur ofta kollar ni lufttrycket?

  1. #1

    Hur ofta kollar ni lufttrycket?

    Jag gör det bara typ 2 ggr per säsong. En gång på våren och en gång nån gång i slutet av juli/början på augusti. Är man dum som inte kollar oftare? Däcken slits ju om de är fel tryck samt man får ju sämre vägegenskaper ju.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag brukar kolla varannan gång jag är ute och kör. Har hojen stått en längre period så kollar jag trycket även om jag gjort det och fyllt på förra gången jag körde med hojen. Får tillägga att jag har ekerhjul på mina hojar och dessa hjul vet jag ska kollas ofta.

  3. #3
    Min kompis som köpt BMW R 1200R har inbyggt lufttrycksmätare i hjulen som visar trycket i färddatorn ju! Oj, dumt att ekerhjul läcker mera luft.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ha ha, det har de vad jag vet alltid gjort sen ekerhjulet uppfanns. Det är ju en massa hål i dom där ekrarna sitter, givetvis har man innerslang i dom också.

    Min hundkoja har dylika mätare i sina hjul, blir det för lite luft i nåt av dem får jag en indikation i panelen. Än har den inte skrikit men jag kollar även dom däcken ofta.

  5. #5
    Inte dum lyxutrustning att ha koll på trycket hela tiden.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nja lyx och lyx… Det följde med bilen som standardutrustning. Jag vet att däcken är lite dyrare att köpa med den funktionen, heter nåt i stil med Run Flat Tire tror jag, det står på dem men inget jag lagt på minnet så pass att jag minns vad det heter exakt.

    Back to topic: jag kollar hojen ungefär varannan gång jag ska ut och köra. Jag tycker det är viktigt liksom övrig koll på annat innan man ger sig ut. Det handlar ändå om ens egen och andras säkerhet. Har jag ställt den i sta'n t ex brukar jag alltid syna den innan jag ger mig iväg, nån kan ju ha pillat på den utan min vetskap.

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Efterhand lär man ju känna sin mc och vet vad man behöver göra. Vissa är absolut täta och andra småfiser en aning - bland annat kan korrosion på fälgens insida leda till pys för slanglösa.
    Min Guzzi (och en del BMW bland annat) har faktiskt slanglöst på ekerfälg men det kräver lite annorlunda lösningar - funkar bra än så länge.

    Svara på frågan?
    Jag kollar när jag gör större ändringar i lastvikt, efter längre uppehåll och annars kanske en gång/månad.
    Dessutom gör jag okulärkoll varje gång jag sätter mig på bågen - större läckage syns/känns.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Efterhand lär man ju känna sin mc och vet vad man behöver göra. Vissa är absolut täta och andra småfiser en aning - bland annat kan korrosion på fälgens insida leda till pys för slanglösa.
    Min Guzzi (och en del BMW bland annat) har faktiskt slanglöst på ekerfälg men det kräver lite annorlunda lösningar - funkar bra än så länge.

    Svara på frågan?
    Jag kollar när jag gör större ändringar i lastvikt, efter längre uppehåll och annars kanske en gång/månad.
    Dessutom gör jag okulärkoll varje gång jag sätter mig på bågen - större läckage syns/känns.
    Alla däck läcker lite,finns porer i gummit.Det läcker minst med torr luft ,kanske inte alls.Själv är man ju bortskämd med mätare i färddatorn,och dom stämmer faktiskt exakt

  9. #9
    Men vissa fyller ju i kvävgas istället. Men det är väl dumt för då kan man ju inte sedan pumpa i själv...

  10. #10
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    kollar trycket en gång i veckan och ibland oftare om det känns "svampit"
    RIDERS STOCKHOLM

Liknande ämnen

  1. Nära ögat (eller varför man alltid kollar döda vinkeln)
    Av Grusbusen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 22:42
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 22:57
  3. Hur ofta ska man byta hoj?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 17:05
  4. Kollar lite på fotboll.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 17:14
  5. Oljebyte hur ofta?
    Av Diversion i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •