Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Bortskämda?

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Håller med om att värmen kan vara tuff ibland. Dock inte så ofta i vårt land. Leffa och jag körde en Sväng runt Vättern tidigare i sommar. Var, så långt, årets varmaste dag. Tempen låg långa tider över trettio grader plus. Blev åttiofem mil under dagen. Lite i tuffaste laget vad gällde värmen...Inte kört i några värre regn denna sommar, skönt nog!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Kör helst i uppehållsväder, men numer kan det också regna en skvätt. Har införskaffat regnkläder spm numer alltid finns tillgänliga i väskorna på hojen. Kör så fort det är hyfsat snöfritt (slutet av mars) till början av december. Förra året körde jag sista turen 5 december. Då såg jag inga andra hojar ute på vägarna trots att det var snö- och isfritt. Lite kallt dock.
    Kanske nämnt detta innan men i vintras här i Skåne var där en "galning" som körde mc i 16 minusgrader. Jag fick titta två gånger ut från min varma och goa bil att jag såg rätt men nog var det en mc! Och det kördes inte sakta där på E22 utan ekipaget höll hastigheterna som är 100 och sedan 110. Halt var det inte utan torra vägar och vindstilla då tidigt på morgonen.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Kanske nämnt detta innan men i vintras här i Skåne var där en "galning" som körde mc i 16 minusgrader. Jag fick titta två gånger ut från min varma och goa bil att jag såg rätt men nog var det en mc! Och det kördes inte sakta där på E22 utan ekipaget höll hastigheterna som är 100 och sedan 110. Halt var det inte utan torra vägar och vindstilla då tidigt på morgonen.
    Kyla är jobbigt om det inte handlar om endurokörning, det klarar man bra med hjälp av värmehandtag och att det inte går så fort. Ren landsvägskörning i hög fart genererar sådan kyla att det snabbt blir förfrysningsrisk!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    Jag möter en pendlare på E65 han/hon kör året runt utom i värsta märk väl värsta snövädret, i vintras kördes det inte alltför fort men körde gjorde han/hon.
    Dont worry be happy8)

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Är vi bortskämda (i alla fall många av oss nutida knuttar/knuttor) som tar bilen istället för hojen så fort det är för varmt, regnigt eller blåsigt eller mörkt? Har ju släktingar som på 50-talet körde hoj året om. Och det i Västerbotten där det är kallt och halt på vintern.

    Jag brukar till och med undvika köra hojen om det regnat under natten så det är blött på gatan för då blir hojen skitig.
    Ha ha lika med migMen jag ställer ju inte in en planerad tur pga regn,körde en vecka i Norge -05,det spöregnade 5dar,men det var kul ändå,men det är ju trevligast med fint väder,och sedan är det ju skitkul att tvätta och putsa hojen,brukar även göra det under resans gång.
    Senast redigerat av engström67 den 2010-08-06 klockan 07:13.

  6. #16
    Lite regn klarar jag men värmen är förfärligt, det går inte att tänka klart, så när jag är för varm så är det rent trafikfarligt. Vi tål värmen olika, min far var lika dan han fick i bland hög feber när det var riktigt varmt ute.
    Jan-Olov

  7. #17
    Ja, värmen är nästan värst. Hoppas de blir bättre sen när man inköper mc-jeans

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Är vi bortskämda (i alla fall många av oss nutida knuttar/knuttor) som tar bilen istället för hojen så fort det är för varmt, regnigt eller blåsigt eller mörkt? Har ju släktingar som på 50-talet körde hoj året om. Och det i Västerbotten där det är kallt och halt på vintern.

    Jag brukar till och med undvika köra hojen om det regnat under natten så det är blött på gatan för då blir hojen skitig.

    Inte jag, men hojarna däremot. #¤%&/(& italienska primadonnor...

  9. #19
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Som nybliven mc åkare försöker jag köra i alla väder. Häromdan var det rejält med regn på väg till jobbet. Jag har ju inte så mycket eranhet av regn , så jag körde 60 km/h på infartsleden till Stockholm E 18. Jag blev omkörd av en BMW mc som säkert körde 90 och gjorde ett snabbt filbyte i backen ner mot trängselavgiftsstationen.
    Vad är er erfarenhet om just hastighet vid regn när man kör mc?

  10. #20
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Som nybliven mc åkare försöker jag köra i alla väder. Häromdan var det rejält med regn på väg till jobbet. Jag har ju inte så mycket eranhet av regn , så jag körde 60 km/h på infartsleden till Stockholm E 18. Jag blev omkörd av en BMW mc som säkert körde 90 och gjorde ett snabbt filbyte i backen ner mot trängselavgiftsstationen.
    Vad är er erfarenhet om just hastighet vid regn när man kör mc?
    Erfarenhet från min sida vore att ta i, men vad jag har lärt mig så är vattenplaning inte ett riktigt lika stort problem på MC som det är på bil. Dessutom så har man i regel bra mycket bättre bromskapacitet än man tror i regn, men det förutsätter att man inte låser framhjulet och att man inte spänner sig över styret (undertecknad har klotat på detta vis under övningskörning).

    Däremot så har jag alltid lagt uttalandet om "det blir så himla halt vid nyregn" lite grann på hyllan med ursäkten "jaja, aldrig märkt tidigare"..... fram tills det att jag körde under syndafloden i förra veckan - vid minsta lilla gaspådrag på Essingeleden utöver det "normala" så började bakhjulet släppa.

    Som med allting annat så ska man nog inte ha en övertro på vare sig teknik (har ABS numera) eller sig själv (odödlig!), så jag brukar ta det lite piano när det regnar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •