Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Bortskämda?

  1. #21
    De är väl som halkigast då det nyss börjat regna har jag hört? Tror det är vägdamm och gammal spilld diesel som blir halt då de blir blött, sedan sköljs det bort.

  2. #22
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Ja det låter vettigt. Man ska nog inte lita blint på tekniken även om man har ABS.


    Såg f.ö en olycka på väg ner till Öland i sommar (första långturen). En mc som vält och låg i diket. Föraren satt på vägbanan . Räddningstjänsten var på plats när jag passerade. Det var lätt regn då. Sånt får en ju att tänka till lite extra...

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Ja det låter vettigt. Man ska nog inte lita blint på tekniken även om man har ABS.

    Om du har ABS på hojen ska du absolut testa hur den funkar...under kontrollerade former. Känns läskigt att dra fullt i bromsarna i början...sedan inser man vilket fantastiskt tillbehör det verkligen är.
    Har testat "skarpt" på nylagd asfalt i regn...fungerade alldeles utmärkt. Fick ner farten helt utan dramatik trots att jag reagerade med reptilhjärnan och klippte till båda bromsarna för fullt. Det är så man gör när en älg kliver upp på vägen....

    Hade jag varit utan ABS vid det tillfället hade jag med stor sannolikhet bromsat omkull mig och kanat mot älgen. Kanske klippt benen och fått den över mig. Ingen kul tanke. Efter den händelsen är jag en absolut övertygad anhängare av ABS. Kommer aldrig att köpa en ny hoj utan detta livsviktiga tillbehör.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-08-06 klockan 14:51.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Mc-Bosse
    Gäst
    En anledning till fartsänkning vid regn kan ju också vara att man ser så illa ut genom visiret. Visirtorkarna har ju inte fått fäste på marknaden, än

  5. #25
    Jag har egen erfarenhet att det kan vara ruskigt halt precis när det börjat regna, fast det var med bil. Brunnslock och de målade strecken vid övergångs ställen kan det vara halt vid blöt väglag.
    Jan-Olov

  6. #26
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Tack för synpunkter.
    Jag köpte en liten gummitorkare för visiret på Mekonomen för 25 kr som man fäster på vänstertummen. Ger lite bättre sikt tillfälligtvis, även om man måste släppa vänsterhanden när man torkar av visiret.

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Brunnslock och de målade strecken vid övergångs ställen kan det vara halt vid blöt väglag.
    Klassiska ställen att kana omkull på. Bör absolut undvikas att bromsa på brunnslock och vita streck....
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •