Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Bortskämda?

  1. #1

    Bortskämda?

    Är vi bortskämda (i alla fall många av oss nutida knuttar/knuttor) som tar bilen istället för hojen så fort det är för varmt, regnigt eller blåsigt eller mörkt? Har ju släktingar som på 50-talet körde hoj året om. Och det i Västerbotten där det är kallt och halt på vintern.

    Jag brukar till och med undvika köra hojen om det regnat under natten så det är blött på gatan för då blir hojen skitig.

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Om hojen blir skitig eller våt struntar jag i. Men bekväm är jag då jag vet att bilen med ac står där om det är för varmt sommartid och värmen kan vridas på om det är för kallt vintertid. ABS och 4 hjul är ju att föredra när det är halt också.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Själv tar jag gärna en tur när det är duggregn. Hellre det än när det är 30 grader varmt.
    Och att det blir skitigt struntar jag i, kör mycket grusväg för att det är roligt.
    Men det kan ju bero på att det är första sommaren med MC.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Kret Visa inlägg
    Själv tar jag gärna en tur när det är duggregn. Hellre det än när det är 30 grader varmt.
    Och att det blir skitigt struntar jag i, kör mycket grusväg för att det är roligt.
    Men det kan ju bero på att det är första sommaren med MC.
    Kör i alla väder från slutet av mars till början av oktober. Bilen kommer bara till heders när det är storhandling på gång, annars är det alltid någon av hojarna som gäller. Vilken det blir beror på omständigheterna och ändamålet med körningen.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Skulle knappt köra bil alls om jag inte alltid var tvungen att släpa med mig två schäfrar både på fritiden och till jobbet. Vintertid skulle jag kunna cykla till jobbet, vilket är lite förädiskt att göra med två schäfrar, och sommartid köra mc.

  6. #6
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    Kör så mycket jag kan det finns ju regnställ ifall det skulle börja droppa
    Dont worry be happy8)

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    1
    Kör hoj i alla väder utom ösregn och under 5°C april-oktober.

  8. #8
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Kör helst i uppehållsväder, men numer kan det också regna en skvätt. Har införskaffat regnkläder som numer alltid finns tillgänliga i väskorna på hojen. Kör så fort det är hyfsat snöfritt (slutet av mars) till början av december. Förra året körde jag sista turen 5 december. Då såg jag inga andra hojar ute på vägarna trots att det var snö- och isfritt. Lite kallt dock.
    Senast redigerat av Jonas den 2010-08-05 klockan 23:20.

  9. #9
    Medlem christiankas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    för varmt blir det aldrig

    men det får gärna vara torrt (sedan en liten regnskur gör inget)

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kör i alla väder från slutet av mars till början av oktober. Bilen kommer bara till heders när det är storhandling på gång, annars är det alltid någon av hojarna som gäller. Vilken det blir beror på omständigheterna och ändamålet med körningen.
    Körde en tur på ca 35 mil i Juli, när det var 30 grader varmt och strålande sol.
    Blev rejält solbränd i ansiktet och kunde nästan vrida ur hjälmen av all svett.
    Så värmen är det väder jag inte gillar.

    Sen glömde jag tillägga att åska gillar jag inte efter i sommar.
    Höll på att köra i diket när en blixt slog ner ca 50 meter ifrån mig när jag var på väg hem från en fisketur mitt i natten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •