Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Bonneville touring och ekerfäljar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Bonneville touring och ekerfäljar

    Så nu var det dags med mc-kort till slut efter ett par års vespa åkande.

    Jag är otroligt sugen på att köpa en Triumph bonneville T100.
    http://www.triumph.co.uk/images/T100_2009_510x347.jpg
    Det är antingen den eller en bonneville SE. Jag är dock mer sugen på
    T100 men den har ekerfäljar vs SE:n som har gjutna aluminium fälgar.

    Vet att det här antagligen är en dum fråga men inte hittat nåt svar på google. Krävs det mycket
    underhåll av ekerfäljar? Är det något speciellt man måste tänka på?

    Jag har NOLL meck-vana och har inget intresse av det heller, vill bara ut och njuta av åkturen!
    Så om det krävs för mycket underhåll med ekerfäljar är det inte värt det. Dock är det ju så sjukt mycket snyggare

    Min andra fundering är om det funkar bra att köra lite längre på en bonneville t100? Då menar jag typ åka ner i europa och liknande. Någon som har erfarenhet av bonnevillen?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Hej och välkommen! Har inte erfarenhet av Bonneville men väl av ekerfälgar som jag hade på förra hojen. Det enda problem jag hade var att det är sjukt mycket jobbigare att putsa alla ekrarna än att hålla en modern fälg snygg och ren. En annan nackdel med ekerfälgar är att man måste ha innerslang i däcken. Skulle jag köpa Bonneville skulle jag köpa modellen utan ekerfälgar även om jag håller med om att den andra ser mycket snyggare ut.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Tack för svaret! Hmm, det där med att tvätta gör inget men känns ju lite jobbigt med slang om det blir punka.. Blir det mycket farligare om det blir punka med slang än om man har tubeless?

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Hej och välkommen hit!
    Visst kan du åka på touring med en Bonneville, dock är det inget jag skulle välja för egen del. Alltför motorsvaga för att åka motorväg med. Om du inte har bråttom och åker med likasinnade på liknande typ av hojar går det bra, annars blir det nog mest bara jobbigt.
    Underhåll av ekerfälgar är ingen stor grej. Lite jobbigare att tvätta, men inte så farligt tycker jag. En punktering på ett slanglöst däck kan man ofta fixa på egen hand vid vägkanten, betydligt värre med ett slangdäck. Sen är frågan hur ofta man får punktering. Har fått det en enda gång på en landsvägshoj, förra året. Det dröjde 34 år och drygt 30.000 mil innan det inträffade. Ett slangdäck tappar luften på en enda gång medan det blir mer smygande på det slanglösa. Nu vet du lite mer och kan ta ett beslut utifrån det.

    Lycka till med ditt hojval!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-06-11 klockan 09:05.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Nä Mats, nu måste jag protestera! Att ta sig till Medelhavet på en motorsvag maskin är inga problem, om man inte har bråttom. Motorvägar är till för stressåkare. Som Stockholmsbo, vilket Moses är, så är det mycket enkelt och avstressande att kliva på färjan i Nynäs och sen stiga av i Gdansk för att fortsätta på småvägarna ner till Prag för att ta några öl sen vidare till Wien och fortsätta över bergen och ner till Italien. I stillsamt tempo tar den vägen ca 4-6 dagar.

    Punktering kan vi alla få, förr eller senare, men att all luft på en gång är att ta i. Har haft "nöjet" att testa ett flertal gånger både med och utan slang. I mina fall har det pysigt ut luft lugnt och stilla oavsett med eller utan slang. Däremot har du rätt när det gäller reparationen, oftast, men inte alltid, mycket enklare på slanglöst. Om man har reparationssats med. Jag kör med slang på bägge mina hojar för att dom är utrustade med ekerhjul men då äventyr eller långresa står på schemat så packas reservslangar med.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Så nu var det dags med mc-kort till slut efter ett par års vespa åkande.

    Min andra fundering är om det funkar bra att köra lite längre på en bonneville t100? Då menar jag typ åka ner i europa och liknande. Någon som har erfarenhet av bonnevillen?

    Tack på förhand!
    Välkommen!

    Instämmer med AT-gubben. Jag har inte själv varit på långtur neråt kontinenten men träffar ofta på folk som gör riktiga långturer. Några har varit ute i månader och då oftast med ganska små maskiner, 500 kubikare med 2 pers + packning förekommer. Det handlar bara om att välja rätt vägar och rätt sällskap för att det ska bli bra.

    Jag tror inte att hojen sätter begränsningarna. När man kör en naken maskin blåser det så infernaliskt så man tröttnar ganska snart på att köra i 3-siffriga hastigheter så det ger sig självt.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Nä Mats, nu måste jag protestera!
    Tycker inte alls att du protesterar utan snarare tycker ganska lika som jag. Visst gar det att köra en europasväng med relativt motorsvaga maskiner. Bonnevillen är dock ganska jobbig att köra fortare än runt 100 km/h, anser jag. Ibland vill man "aka undan lite", da blir man varse begränsningarna hos just Bonnevillen. För min del är den inget förstaval för en europasemester. Sitter nere i Österrike och skriver detta pa ett tyskt tangentbord, därav brist pa vissa bostäver. Väljer själv att undvika Autobahn i största möjliga man. Men det är bara att ge sig ut och pröva. Man kommer snart pa vad som passar en själv och ens preferenser bäst. Antingen är man nöjd eller sa kommer man pa att amn vil ha nagot annat. Min Bonnie far ga kortare turer i makligt tempo hemmavid. För semester med passagerare och lite packning gör jag ett annat val....men det är jag det!

    Vad gäller punktering med eller utan slang sa händer sällan nagot dramatiskt i nagot av fallen. Tror att Moses ser en däcksexplosion framför sig av den typ som man kan se pa filmer. Det är langt mindre dramatiskt än sa. Har fatt punktering nagra ganger pa min grushoj och upplever det i alla fall som att det blir ett snabbare förlopp när luften försvinner även om skillnaden inte pa nagot sätt är dramatisk. En spik i ett lsanglöst däck och det pyser mer ut, medan det med slangen ofta kan rivas sönder av samma spik, enligt min erfarenhet. Föredrar av flera skäl slanglöst, detta är ett av dom.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-06-11 klockan 20:12.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tycker inte alls att du protesterar utan snarare tycker ganska lika som jag. Visst gar det att köra en europasväng med relativt motorsvaga maskiner. Bonnevillen är dock ganska jobbig att köra fortare än runt 100 km/h, anser jag. Ibland vill man "aka undan lite", da blir man varse begränsningarna hos just Bonnevillen. För min del är den inget förstaval för en europasemester. Sitter nere i Österrike och skriver detta pa ett tyskt tangentbord, därav brist pa vissa bostäver. Väljer själv att undvika Autobahn i största möjliga man. Men det är bara att ge sig ut och pröva. Man kommer snart pa vad som passar en själv och ens preferenser bäst. Antingen är man nöjd eller sa kommer man pa att amn vil ha nagot annat. Min Bonnie far ga kortare turer i makligt tempo hemmavid. För semester med passagerare och lite packning gör jag ett annat val....men det är jag det!

    Vad gäller punktering med eller utan slang sa händer sällan nagot dramatiskt i nagot av fallen. Tror att Moses ser en däcksexplosion framför sig av den typ som man kan se pa filmer. Det är langt mindre dramatiskt än sa. Har fatt punktering nagra ganger pa min grushoj och upplever det i alla fall som att det blir ett snabbare förlopp när luften försvinner även om skillnaden inte pa nagot sätt är dramatisk. En spik i ett lsanglöst däck och det pyser mer ut, medan det med slangen ofta kan rivas sönder av samma spik, enligt min erfarenhet. Föredrar av flera skäl slanglöst, detta är ett av dom.
    Håller med dig Mats, det är inte storleken på motorn som är avgörande för en europatur utan just utformingen på hojen. Har åkt långt mer både stora och små hojar och det fungerar bra men att ligga över 100-120 som det blir ibland på vissa vägar utan en kåpa som tar hand om fartvinden är jobbigt i längden. Är inte hojen avsedd för det så får man ta det lugnt, men det är skönt att "kunna åka på" om man ska till en färja eller om det börjar ösregna.
    Alla är vi olika, och det finns inte en hoj som är perfekt för allt!

    Danne
    Senast redigerat av Danne den 2010-06-11 klockan 21:14.
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  9. #9
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Sitter nere i Österrike och skriver detta pa ett tyskt tangentbord, därav brist pa vissa bostäver.
    OJ.. har de inte K på tyska tangentbord?? ;D
    (kunde inte låta bli)

    men för att bli lite OT... tror att vi här uppe i norden är mer intresserade av cc och hk än det kanske behövs, tror nog säkert det går hur bra som helst att köra touring på en bonneville som någon annan maskin, bara man tar sig tid och väljer väg

    (säger jag då som har en 1200cc och mest åker själv )

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Visst tusan går det att åka på Touring med nästan vad som helst. Saarela har ju tourat med sin lilla 125:a Honda Innovan till Norge ett flertal gånger. Och vad gjorde man för några årtionden sen! Folk åkte till och med ned i europa på 125:are. Men det är klart att idag ser vägarna annorlunda ut och trafiken är betydligt snabbare.

    Själv har jag tourat med passagerare och full campingutrustning på en 500 och det går så visst ska det gå med en Bonnerville om man bara vill även om det kan bli trångt pga kort hjulbas. Men Bonnervillen har ju trots allt 66 Hk vilket drar lätt både last och passagerare om man inte har alltför bråttom och det är ju en 900:kubikare så vrid finns säkert så det räcker. En vindskiva är ju heller inte svårt att montera och så har man en tourer. Provkörde en Bonnerville i fjol och om det var något jag gillade och minns så var det kraften i den motorn.

    Har själv en Yamaha XJ 600 på 60 Hk och den åker vi ofta två stycken på och man får använda växellådan som kompensation för den lilla motorn. En vanesak.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-06-11 klockan 22:17.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Triumph Bonneville Chopper - Nytt elsystem
    Av Berndalen i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-19, 15:14
  2. Snygg Bonneville!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:13
  3. Bonneville special
    Av Mats Liifv i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 06:48
  4. Dra toppen på en Triumph Bonneville 650 -69
    Av DanielDK i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 05:26
  5. Nya Bonneville, snygg?
    Av Molgan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •