Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Getingar

  1. #1
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87

    Getingar

    Har upptäckt att getingmonster verkar älska min hoj...speciellt den främre delen...för mig är detta ett större problem än kurvorna just nu då fobin mot de små monstren är på riktigt. Nu har jag en teori kring detta...odjuren är ju köttätare och slipper de döda själva och kan få lite as sig till livs är de bara glada...främre delen av min hoj är lika med massa inkletade insekter...så vad tror ni, är min dåliga "hojhygien" (tycker det är roligare att köra än att tvätta och putsa krom) ett mecka för getingar

  2. #2
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    låt de hållas

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Köra ska man göra. Tvätta gör jag bara ibland och då pratar jag visiret på hjälmen och kanske strålkastaren när den är full av insekter. Kawasakin är ett fordon för utomhusbruk och då blir den skitig. Jag lever med detta faktum.

    Är det fortfarande jobbigt att göra nerlägg?

  4. #4
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    ja det är det...näradödenupplevelse varje gång det kommer en ny skymd vänsterkurva eller en rejäl kurva på en motorvägsavfart... men jag jobbar på det.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    ja det är det...näradödenupplevelse varje gång det kommer en ny skymd vänsterkurva eller en rejäl kurva på en motorvägsavfart... men jag jobbar på det.
    Fråga sign. Räven om du kan får en lektion av honom. Det fick jag och det var nyttigt. Annars finns SMC;s kurser. Att lägga ner hojen är ju faktiskt viktigt annars kommer man bara rakt fram och det händer att vägen kröker ibland.

    Sen är det det där med av/ påfarter och rondeller. Dom kan vara hala pga spill av olika slag så det är inte fel att vara försiktig.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Att lägga ner hojen utöver det man tycker är lagom kräver ju övning. Vet inte hur mycket man kan lägga ner en Virago innan det tar i någonstans. Det måste du öva på. Det kan vara livsnödvändigt att kunna göra en snäv undanmanöver utan att bli alldeles stel i kroppen. Hojarna av typ offroad, Dominator och Transalp kan läggas ner så fotpinnarna skrapar i asfalten. Om det dock händer på grus, så har man nog gått för långt.
    För att återgå till getingar, så körde jag en gång med bara en skjorta på mig och fick då in en geting som bet mig i ryggen.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Körde med öppet visir i söndags och fick in en geting bakom glasögonen. Naturligtvis stack den mig precis under ögat. Gjorde rejält ont och sved under flera timmar. Gav även en svullnad som gjorde att jag såg ut som jag slagits....kan vara glad att den inte stack mig direkt i ögat, undrar hur det hade gått?
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Körde med öppet visir i söndags och fick in en geting bakom glasögonen. Naturligtvis stack den mig precis under ögat. Gjorde rejält ont och sved under flera timmar. Gav även en svullnad som gjorde att jag såg ut som jag slagits....kan vara glad att den inte stack mig direkt i ögat, undrar hur det hade gått?
    Tror man kan bli blind. Hur är det? Finns det ingen lag att man ska ha glasögon? Även om det kan gå som i ditt fall att dem letar sig bakanför dem.

    Tror i vissa stater i USA där de inte behöver hjälm så kräver de i alla fall glasögon.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Tror man kan bli blind. Hur är det? Finns det ingen lag att man ska ha glasögon? Även om det kan gå som i ditt fall att dem letar sig bakanför dem.

    Tror i vissa stater i USA där de inte behöver hjälm så kräver de i alla fall glasögon.
    Finns ingen lag i Sverige som kräver att du ska ha glasögon, bara hjälm. I USA är det mycket riktigt så i en del stater att det är lag på glasögon men inte på hjälm. Kör för egen del aldrig med öppet visir utan glasögon. Fick en insekt i ögat i ungdomen vilket medförde en otäck blödning, gav inga framtida men men blev en rejäl läxa. Märkligt hur den senaste getingen letade sig in bakom glasögonen. Bar Velodromglasögon som ändå sitter ganska tätt mot ansiktet. Allt kan hända....
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Körde med öppet visir i söndags och fick in en geting bakom glasögonen. Naturligtvis stack den mig precis under ögat. Gjorde rejält ont och sved under flera timmar. Gav även en svullnad som gjorde att jag såg ut som jag slagits....kan vara glad att den inte stack mig direkt i ögat, undrar hur det hade gått?
    Länge leve integralhjälmarna, säger man då! En fluga i ögat i 70-90 km/h kan göra att man mister synen på det ögat för gott, kör alltid med nedfällt visir. Getingstick är inte att leka med, tur att du inte fick en allvarligare allergisk reaktion på det eller som du säger, att du fick den i ögat.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •