Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Lufttryck, fjädring och regnställ :)

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Tack för alla svar!
    Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?

    Härligt o veta att det inte medför några negativa säkerhetsrisker med ökat tryck samt fjädring!

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Tack för alla svar!
    Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?
    http://www.jofama.se/motorcycle_wear...ckcollar_b.jpg
    Den här funkar bra, jag använder den även på vintern som halsduk.
    Jan-Olov

  3. #23
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Tack för alla svar!
    Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?

    Härligt o veta att det inte medför några negativa säkerhetsrisker med ökat tryck samt fjädring!
    FÖR högt däckstryck och FÖR hög förspänning kommer definitivt att försämra vägegenskaperna!

    Som tidigare sagts:
    Var flitig med att variera däckstryck o fjädringsinställning efter aktuella förhållanden (ha däcktrycksmätare och fjäderverktyg någorlunda lättåtkomliga)!
    Kolla däckstryck ofta med tillförlitlig mätare (bensinmackens brukar vara tveksam men en billig mekanisk duger bra) och med kalla däck!
    Följ däckstillverkarens och instruktionsbokens förslag (var beredd på att äldre bågars i-böcker är lite otidsenliga; använd i så fall däcktillverkarens uppgifter)!
    Läs gärna den utmärkta "Check sag and ride height" på http://ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/...Underrubrik_1/ !

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Ok, men det har ju sagts lite olika
    Men du menar att det ska vara nödvändigt för mig som inte har en sporthoj o som använder hojen varje dag till både singelturer, med passagerare o ibland last att justera fjädring o lufttryck efter varje situation? Alltså justera flera ggr per dag? De kan väll ingen vettig människa göra? Notera att ja inte vansinnes kör utan kör max 10-20 över skyltarna vid tillfälle.
    Vad är det isåfall som blir till de sämre om ja kör ensam med ökade dämpare.
    För övrigt har jag väldigt enkla dämpare, går endast att justera höjd, tror jag iaf. Så här ser dom ut:
    http://www.triumph.co.uk/images/t100..._main_2008.jpg
    Det är endast de bakre ja kan justera.

    Tack för tips om halskrage.
    Senast redigerat av moses den 2010-08-04 klockan 01:28.

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    FÖR högt däckstryck och FÖR hög förspänning kommer definitivt att försämra vägegenskaperna!
    Som tidigare sagts:
    Var flitig med att variera däckstryck o fjädringsinställning efter aktuella förhållanden (ha däcktrycksmätare och fjäderverktyg någorlunda lättåtkomliga)!
    Kolla däckstryck ofta med tillförlitlig mätare (bensinmackens brukar vara tveksam men en billig mekanisk duger bra) och med kalla däck!
    Följ däckstillverkarens och instruktionsbokens förslag (var beredd på att äldre bågars i-böcker är lite otidsenliga; använd i så fall däcktillverkarens uppgifter)!
    Läs gärna den utmärkta "Check sag and ride height" på http://ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/...Underrubrik_1/ ![/QUOTE

    skulle för högt lufttryck ,och för högt fjädertryck försämra vägegenskaperna???jag säger bara bullshit8)
    Senast redigerat av pewa den 2010-08-05 klockan 17:51.

  6. #26
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Tack för alla svar!
    Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?

    ...
    Jag körde till jobbet imorse i regn utan buff och kom fram snustorr, då hade jag bara mitt vanliga Lindstrands-ställ med regnmembranet isatt på mig. Körde samma setup i förra veckan under syndafloden och hade inga som helst problem med att jag blev blöt genom halsen. Ingen buff då heller. Blev förvisso blöt p.g.a. läckage i grenen, men det är en annan historia som man säger.

  7. #27
    [QUOTE=engström67;41452]
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    FÖR högt däckstryck och FÖR hög förspänning kommer definitivt att försämra vägegenskaperna!

    Som tidigare sagts:
    Var flitig med att variera däckstryck o fjädringsinställning efter aktuella förhållanden (ha däcktrycksmätare och fjäderverktyg någorlunda lättåtkomliga)!
    Kolla däckstryck ofta med tillförlitlig mätare (bensinmackens brukar vara tveksam men en billig mekanisk duger bra) och med kalla däck!
    Följ däckstillverkarens och instruktionsbokens förslag (var beredd på att äldre bågars i-böcker är lite otidsenliga; använd i så fall däcktillverkarens uppgifter)!
    Läs gärna den utmärkta "Check sag and ride height" på http://ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/...Underrubrik_1/ ![/QUOTE

    skulle för högt lufttryck ,och för högt fjädertryck försämra vägegenskaperna???jag säger bara bullshit8)
    Bullshit?? Det är väl klart att det gör det.

    Men för gemene man på gatan som bara är ute och glider märker man knappast någon större skillnad om inte inställningarna/lufttrycket är helt uppåt väggarna. Varför det som sagt räcker med att följa däckfabrikantens rekommenderade lufttryck. Och gärna öka fjäderförspänningen och pumpa i något hekto extra lufttryck om man ofta kör med passagerare och/eller packning.

    För de som ligger på ordentligt blir det däremot märkbart sämre vägegenskaper och grepp. Och vid bankörning kan även små justeringar ge ganska stora skillnader.
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-08-04 klockan 09:49.

Liknande ämnen

  1. Suzuki gs 750 X, Lufttryck
    Av Matte_lule i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 17:21
  2. Vilka inställningar gäller? (Fjädring och lufttryck)
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-19, 19:00
  3. Regnställ.
    Av Hornet i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 05:18
  4. Lufttryck i dämparna fram
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 15:49
  5. regnställ
    Av turbo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •