Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Lufttryck, fjädring och regnställ :)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Lufttryck, fjädring och regnställ :)

    Hej kära hojvänner,

    Ja har samlat på mig tre nybörjar frågor som jag helt enkelt tänkte beta av:

    1. Hur viktigt är lufttrycket i däcken? enligt manualen ska min hoj ha 2.27 i både fram o bak oavsett last/passagerare men stället ja gjorde service på tryckte i 2.6 i båda varpå jag poängterade att det inte följde manualen. Han påstod att hojen blir mer lättkörd etc. Men blir
    det inte lättare att tappa greppet?

    2. Jag har ställbar bakfjädring på min hoj med lägen från 1-5. Läge 1-2 är för en förare.
    har man passagerare så rekomenderar manualen läge 5. Jag har ställt in den på läge 4, som en
    slags kompromiss då det var sjukt jobbigt att ändra fjädringen och jag åker varje dag både själv och ibland med passagerare. Försämrar detta vägegenskaperna mycket till det sämre när jag åker själv?

    3. Jag köpte ett regnställ hos handelsboden som ja drog på mig idag när ja va ute och åkte i ösregnet. Men efter 1-1,5 timme så började ja känna vatten ansamlas i skrev-trakten
    När ja kom hem efter 2 timmar va jag dygnblöt på valda ställen, magen, skrev och axlar mest. Benen och fötterna va snustorra. Borde jag gå tillbaka med stället och reklamera eller är det så att regnställ inte funkar hur länge som helst, i hur mycket regn som helst.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Hej kära hojvänner,

    Ja har samlat på mig tre nybörjar frågor som jag helt enkelt tänkte beta av:

    1. Hur viktigt är lufttrycket i däcken? enligt manualen ska min hoj ha 2.27 i både fram o bak oavsett last/passagerare men stället ja gjorde service på tryckte i 2.6 i båda varpå jag poängterade att det inte följde manualen. Han påstod att hojen blir mer lättkörd etc. Men blir
    det inte lättare att tappa greppet?

    2. Jag har ställbar bakfjädring på min hoj med lägen från 1-5. Läge 1-2 är för en förare.
    har man passagerare så rekomenderar manualen läge 5. Jag har ställt in den på läge 4, som en
    slags kompromiss då det var sjukt jobbigt att ändra fjädringen och jag åker varje dag både själv och ibland med passagerare. Försämrar detta vägegenskaperna mycket till det sämre när jag åker själv?

    3. Jag köpte ett regnställ hos handelsboden som ja drog på mig idag när ja va ute och åkte i ösregnet. Men efter 1-1,5 timme så började ja känna vatten ansamlas i skrev-trakten
    När ja kom hem efter 2 timmar va jag dygnblöt på valda ställen, magen, skrev och axlar mest. Benen och fötterna va snustorra. Borde jag gå tillbaka med stället och reklamera eller är det så att regnställ inte funkar hur länge som helst, i hur mycket regn som helst.

    Tack på förhand!
    Hej det där med olika lufttryck diskuteras ofta,men jag kör med ett par hekto över vad som står i manualen,vart även rekomenderad av att göra det av michelin sverige.Det är mycket värre att köra med för lite luft.Jag har till och med hört talas om folk som gärna vill ha mindre luft bara för att det skall gå lite mjukare> då förstör du både vägegenskaperna och däck.Sedan det där med fjädringen är väl kanske lite olika på hojar men jag brukar spänna på mina lite mer än standard inställningen,det blir då absolut inte sämre vägegenskaper av det tvärsom,är den för mjuk i fjädringen så blir ju hojen svampigare i kurvorna.Ett regnställ ska ju absolut inte släppa igenom vatten oavsett hur länge du åker i regn,om det inte kommer in i någon öppning förstås,typ halsen, armarna.Jag skulle då vända mig till säljaren om detta.Jag menar jag har ett skinnställ med gore tex,och det håller då tätt oavsett hur mycket jag åker i regn,då borde ju ett regnställ vara minst lika bra8)

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Justeringen på bakfjädringen ändrar inte hårdheten på fjädringen, enbart hur hopsjunken bågen är när du + eventuell last sitter på. Du får med andra ord lite olika styrvinkel och olika tillgänglig fjädringsväg beroende på inställning.
    Kolla gärna på inställningsinstruktionen på Öhlins hemsida - lättförståeligt och proffsigt.

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Justeringen på bakfjädringen ändrar inte hårdheten på fjädringen, enbart hur hopsjunken bågen är när du + eventuell last sitter på. Du får med andra ord lite olika styrvinkel och olika tillgänglig fjädringsväg beroende på inställning.
    Kolla gärna på inställningsinstruktionen på Öhlins hemsida - lättförståeligt och proffsigt.
    Precis, jag skrev ju det att det är ju olika på hojar min blir hårdare om jag spänner fjädern,gaska logiskt tycker jag8)

  5. #5
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Hej kära hojvänner,

    ...

    2. Jag har ställbar bakfjädring på min hoj med lägen från 1-5. Läge 1-2 är för en förare.
    har man passagerare så rekomenderar manualen läge 5. Jag har ställt in den på läge 4, som en
    slags kompromiss då det var sjukt jobbigt att ändra fjädringen och jag åker varje dag både själv och ibland med passagerare. Försämrar detta vägegenskaperna mycket till det sämre när jag åker själv?

    ...

    Tack på förhand!
    Vad gäller stötdämparinställningarna så vill jag till att börja med säga att jag inte själv har någon erfarenhet av detta. MEN, jag läste en artikel hos SOE som gav mig mycket lättförståelig info i frågan. http://www.soe.se/mek/stotdampare/stotdampare.htm. Förvisso så avser den väl primärt enduro/motard-bågar, men jag inbillar mig att funktionerna fortfarande är dom samma och således strategin för att välja en bra inställning.

  6. #6
    Vikten på förare + passagerare + packning är ju högst personligt, det kan i extremfall variera från 100 kg till 300+ kg. Därmed sagt att rekommenderat lufttryck också kan variera.

    Och val av däck. Som exempel tillverkar Metzeler två versioner av sitt gatdäck Roadtec. Det ena är för tunga hojar och/eller om man oftast kör med tung last, har för mig att det har tillägget C i beteckningen.

    Men för att hålla det enkelt så anser jag att man bör följa däckfabrikantens rekommenderade lufttryck för respektive hoj/däck. Den hittar man i regel på däckfabrikanten hemsida. Vid forcerad bankörning bör man ha något hekto lägre tryck eftersom trycket stiger när däcken blir riktigt varma. Och med packning och passagerare bör man ha något hekto högre tryck för att kompensera för den högre vikten.

  7. #7
    Fjädringsinställning är rätt komplicerat och kan vara svårt för en lekman att bemästra. Speciellt på moderna hojar som ofta har justering för både fjäderförspänning, kompressionsdämpning och returdämpning(vissa har dessutom både högfart och lågfart inställningar på dämpningen).

    Men för gemene man på gatan bör man åtminstone öka fjäderförspänningen bak när man kör med passagerare. På en del hojar är det dock rätt besvärligt och kräver specialverktyg(mina hojar t.ex ) varför många sällan eller aldrig rör dessa inställningar. Jag skulle dock säga att det är bättre att ha för hård förspänning än att ha för mjuk om man ofta kör med passagerare, det har jag valt att köra med på min sporttouring då jag ofta skjutsar på den och ingen av oss direkt är några anorektiker. Jag har även ökat på kompressions och returdämpning en aning.
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-08-03 klockan 10:50.

  8. #8
    Regnställ håller sällan helt tätt vid långvariga turer i ösregn, lite blöta får man tyvärr räkna med. Men det är mycket bättre än att vara utan.

  9. #9
    Kör du på bana skall stötdämparen justeras lite hårdare samtidigt som man släpper ut en hel del luft från däcken.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg
    Kör du på bana skall stötdämparen justeras lite hårdare samtidigt som man släpper ut en hel del luft från däcken.
    Tack, bra att veta (säger jag som just nu studerar allt inom bankörning).

Liknande ämnen

  1. Suzuki gs 750 X, Lufttryck
    Av Matte_lule i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 17:21
  2. Vilka inställningar gäller? (Fjädring och lufttryck)
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-19, 19:00
  3. Regnställ.
    Av Hornet i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 05:18
  4. Lufttryck i dämparna fram
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 15:49
  5. regnställ
    Av turbo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •