Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Däck?

  1. #11
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Självfallet ska däcken passa bra ihop men glöm inte att mc-åkning är ett transportarbete, inte en tävlingsverksamhet med små marginaler!
    Ja, det är ju det att man vill att däcken ska funka tillsammans och där har ju Engström67 en poäng med den forskning som tillverkarna lägger ner. Jag skulle ha "råd" att byta bägge men jag tycker det är lite "overkill" med det. Mc-åkning är ett transportarbete men likväl en njutning och man vill ju göra så gott en kan för att fullända den njutningen till rimlig kostnad. Mc har jag kört i många år(22 med körkort), de små tävlingsmarginalerna lämnade jag för länge sen, "hornen" i pannan växer likt förbannat ut ibland och då vill man ju ha lite fäste

    Jag får använda sunt förnuft på bästa sätt o följa magkänslanhaha

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Då får man i så fall välja inte bara samma märke utan också samma däcksmodell (i de fall fabrikanten över huvud taget framställt fram- o bakdäck avpassade för varandra)! Det är sannerligen inte märkesnamnet det hänger på.

    Självfallet ska däcken passa bra ihop men glöm inte att mc-åkning är ett transportarbete, inte en tävlingsverksamhet med små marginaler!
    Det är väl klart att däcken är anpasssade för varann,framför allt tex hur framdäcket trycker undan vatten för bakdäcket,och inte minst gummiblandningen.Skulle jag sätta på ett michelin pilot power fram och ett pilot road bak så vart det ju helt galet,i tanke på att det är helt 2 olika däck.

  3. #13
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det är väl klart att däcken är anpasssade för varann,framför allt tex hur framdäcket trycker undan vatten för bakdäcket,och inte minst gummiblandningen.Skulle jag sätta på ett michelin pilot power fram och ett pilot road bak så vart det ju helt galet,i tanke på att det är helt 2 olika däck.
    Det finns en mängd olika kombinationer som fungerar alldeles utmärkt tillsammans!
    På samma sätt finns förstås kombinationer som blir rent farliga även vid lagligt gatbeteende exempelvis om däcken har väldigt olika grepp eller om de är avsedda för olika applikationer.

    Däckstillverkarna är duktiga, absolut, men för oss som använder våra maskiner på gata finns breda marginaler även utan att välja "state of the art-lösningar"! För vardagsmotorcyklisten handlar det om säkerhet, god ekonomi och trivse/trygghet men knappast om optimering in absurdum.

    Och:
    Min point var att det inte hjälper ett dugg att ha samma fabrikat fram och bak. Ska det vara någon mening ska det i så fall dessutom vara samma däckmodell fram och bak.

    Dessutom:
    Då fram- och bakdäck oftast slits olika snabbt, skulle man ju aldrig kunna prova någon annan däckstyp om man slaviskt följde ditt resonemang.

    Till sist:
    Jag står för min åsikt utan att tro att det är den enda sanningen. Självfallet ska var och en fatta sina egna val!
    På samma sätt ska förstås alla åsikter upp på bordet om en broder/syster frågar oss alla om råd.

    Tycker frågeställaren har fått ett bra underlag med olika vinklingar i spörsmålet; både vardags- och optimeringsstuket...

  4. #14
    Mange
    Gäst
    En av anledningen till att det är så roligt med mc är just detta, det engagerar så många och det finns nästan alltid nån att fråga om råd. Jag har fått tillräckligt med info ang min frågeställning och tackar er för detta.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Det finns en mängd olika kombinationer som fungerar alldeles utmärkt tillsammans!
    På samma sätt finns förstås kombinationer som blir rent farliga även vid lagligt gatbeteende exempelvis om däcken har väldigt olika grepp eller om de är avsedda för olika applikationer.
    Varför chansa med en så viktig sak som däck. Och hur kan man veta i förväg med säkerhet vilka som passar ihop eller inte av olika märken?
    Det finns två saker jag inte snålar med till hojen varav den ena är däcken. Även om jag som vardags-motorcyklist inte ligger på gränser och pressar för att jag skulle vara intresserad av cykeln prestanda så är det iallafall en viktig säkerhetsdetalj. Har jag däck fram och bak av samma märke och modell och cykeln skulle bete sig på oväntat sätt så torde risken för att däcken skulle orsakat detta vara mindre och jag kan leta andra orsaker.

    Varför kanske göra det svårt för sig?
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #16
    Mange
    Gäst
    Beställde Pirelli angel st fram och bak. "DOT"-märkningen på de gamla sa 4803.;D
    ska bli kul och se hur dessa är.

  7. #17
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Jag funderar också på nya däck till min hoj. De är inte alls slitna men gamla som gatan och det känns inte tryggt, speciellt nu inför höst och regn.

    Kan man välja samma däck till en 80-tals hoj som till nya hojar?

    Gör det någon skillnad om jag sätter 130 bak istället för 120 som det är nu? Det finns större urval av 130 däck märkte jag.

    Allan

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Beställde Pirelli angel st fram och bak. "DOT"-märkningen på de gamla sa 4803.;D
    ska bli kul och se hur dessa är.
    Nästan sju år gamla....kan bli en viss skillnad till det bättre!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Mange
    Gäst
    Grejjen är att jag nyss köpt hojen (en -04)och den hade bara gått 650mil på dessa år. Det är alltså orginaldäcken som sitter på. Detta tänkte ju inte min "semesterhjärna" på och det var ju lite lättare när jag väl kollade "dot-märkningen". Det positiva är att jag fick engagerat en massa trevliga hojvänner, tack än en gång

  10. #20
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Nästan sju år gamla....kan bli en viss skillnad till det bättre!
    Fråga mig jag vet! *fniss*

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  3. Nya däck
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 22:32
  4. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •