Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Däck?

  1. #1
    Mange
    Gäst

    Däck?

    Behöver ett nytt bakdäck till min CB 1300. Det sitter ett bra Dunlop sportmax på fram men däckhandlaren vill tvunget sälja ett Metzeler interact bakdäck till mig. Jag hade en ZZR 1100 för några år sen där jag prövade med olika däcktillverkare fram och bak och den hojen uppförde sig inte helt korrekt i svängarna. Jag själv funderar på ett Dunlop sportmax roadsmart bak eftersom det sitter ett Dunlop fram och kanske byta märke iså fall när bägge däcken ska bytas.

    Har däckhandlaren rätt att metzeler är så mkt bättre eller ska jag gå på Dunlop????

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det som i alla fall är sant, är att du inte behöver ha samma märke bak och fram. Däremot däck som passar bra tillsammans.
    Handlarn försöker säkert inte lura dig men är förstås sugen på att göra affär med dig.

  3. #3
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Handlarn försöker säkert inte lura dig men
    Nä, det är en sjysst kille och han tycker verkligen att Metzeler är det bästa däcket och det han säljer mest av. Det var mer min tidigare erfarenhet som larmade lite. Handlaren trodde inte att det skulle vara ngr problem med att ha olika märken fram o bak. Man kan ju alltid lägga på ett och prova och kanske bli övertygad

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hittar du någon handlare som har det däcket du verkligen vill ha och tänkt dej så tycker jag du ska köpa det risken är annars att du ångrar dej om det skulle bli någon konstighet som kanske egentligen inte beror på däcken.Men annars tror jag också man kan blanda olika märke.

  5. #5
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hittade en kul länk,men det verkar vara många åsikter http://www.dacktest.com/motorcykeldaeck/index.html

  6. #6
    Det är väl med däck som med allt annat inom mc. Alla är ungefär lika bra och svåra att känna skillnad på om man inte ägnar sig åt extremkörning typ bankörning. I normala hastigheter och på vanliga vägar spelar det nog ingen roll vilket av de stora fabrikaten man kör på. Om man däremot hittar ett däck som funkar för en och som man litar på är det väl lika bra att hålla sig till det. Eller så köper man det man får ett bra pris på...

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Både akems och RobbeS förespråkar alltså sunt förnuft och vardaglig konsumentmakt.
    Inga vanliga företeelser när det gäller svenska motorcyklister som ofta har ett direkt hispigt förhållande till marknaden oavsett det gäller personlig utrustning, tillbehör eller serviceresurser som oljor.
    Heders!

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Både akems och RobbeS förespråkar alltså sunt förnuft och vardaglig konsumentmakt.
    Inga vanliga företeelser när det gäller svenska motorcyklister som ofta har ett direkt hispigt förhållande till marknaden oavsett det gäller personlig utrustning, tillbehör eller serviceresurser som oljor.
    Heders!
    Kan bara instämma med Guzzi-Leif!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Behöver ett nytt bakdäck till min CB 1300. Det sitter ett bra Dunlop sportmax på fram men däckhandlaren vill tvunget sälja ett Metzeler interact bakdäck till mig. Jag hade en ZZR 1100 för några år sen där jag prövade med olika däcktillverkare fram och bak och den hojen uppförde sig inte helt korrekt i svängarna. Jag själv funderar på ett Dunlop sportmax roadsmart bak eftersom det sitter ett Dunlop fram och kanske byta märke iså fall när bägge däcken ska bytas.

    Har däckhandlaren rätt att metzeler är så mkt bättre eller ska jag gå på Dunlop????
    Jag skulle då aldrig blanda märke,tex ett michelin pilot road 2 fram däck är ju framtaget tillsammans med dito bakdäck,men det är väl upp till var och en.Däcken är ju det viktigaste på hojen och ska man blanda märken hursomhelst då kan ju fabrikanterna lägga ner all forskning,på att få fram ett så bra däck som möjligt,men tycker man att det är så dyrt att byta bägge,då skulle då jag sluta köra hoj8) och det är ju som du själv säger,,hojen uppförde sig inte riktigt i svängarna,konstigt,sätt du på ett dunlop bak eller byt ut bägge,kan rekomendera pilotroad2 före metzler.Metzler är lite halare på vägen tycker jag sedan tycker jag michelin går lite längre,en omgång däck per säsong brukar jag få räkna med.

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag skulle då aldrig blanda märke,tex ett michelin pilot road 2 fram däck är ju framtaget tillsammans med dito bakdäck,men det är väl upp till var och en.Däcken är ju det viktigaste på hojen och ska man blanda märken hursomhelst då kan ju fabrikanterna lägga ner all forskning,på att få fram ett så bra däck som möjligt,men tycker man att det är så dyrt att byta bägge,då skulle då jag sluta köra hoj8) och det är ju som du själv säger,,hojen uppförde sig inte riktigt i svängarna,konstigt,sätt du på ett dunlop bak eller byt ut bägge,kan rekomendera pilotroad2 före metzler.Metzler är lite halare på vägen tycker jag sedan tycker jag michelin går lite längre,en omgång däck per säsong brukar jag få räkna med.
    Då får man i så fall välja inte bara samma märke utan också samma däcksmodell (i de fall fabrikanten över huvud taget framställt fram- o bakdäck avpassade för varandra)! Det är sannerligen inte märkesnamnet det hänger på.

    Självfallet ska däcken passa bra ihop men glöm inte att mc-åkning är ett transportarbete, inte en tävlingsverksamhet med små marginaler!

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  3. Nya däck
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 22:32
  4. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •