Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: Regskylt fram

  1. #21
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Regskyltar är egentligen till för gemene man och ur mitt perspektiv lite förlegat. Idag finns det andra metoder som man kan utnyttja för att registrera ett fordon. Finns inom transportsektorn. Idag så vet en operatör tex var fordonet finns, hastighet, teknisk status, förbrukning, vem som framför det etc.... det kallas för IT. Ja allt från enkla chip till mer avancerade lösningar där man även kombinerar med alkolås som identifierar föraren.

    Fusk och manipulering av systemet? Tja, man upptäcker det direkt
    Det finns idag tekniska möjligheter att komma tillbukt med det mesta av buseriet.... Nästan så att man ska ta patent på en del lösningar, utveckla en demo och sedan kränga det till staten..

    Men fy vad tråkigt det skulle bli.... och det vill man väl inte, eller ?
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  2. #22
    Vilket skrämmande storebrorscenario

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Regskyltar är egentligen till för gemene man och ur mitt perspektiv lite förlegat. Idag finns det andra metoder som man kan utnyttja för att registrera ett fordon. Finns inom transportsektorn. Idag så vet en operatör tex var fordonet finns, hastighet, teknisk status, förbrukning, vem som framför det etc.... det kallas för IT. Ja allt från enkla chip till mer avancerade lösningar där man även kombinerar med alkolås som identifierar föraren.

    Fusk och manipulering av systemet? Tja, man upptäcker det direkt
    Det finns idag tekniska möjligheter att komma tillbukt med det mesta av buseriet.... Nästan så att man ska ta patent på en del lösningar, utveckla en demo och sedan kränga det till staten..

    Men fy vad tråkigt det skulle bli.... och det vill man väl inte, eller ?
    Det har ju ganska gammal teknik att ID-märka valpar med ett chip under nackhuden. Kanske kunde göras likadant med alla körkortsinnehavare också? Dä slipper man en massa diskussion om ägaransvar och sånt.

  4. #24
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    Hmm och en liten elstöt när vi kör för fort
    Dont worry be happy8)

  5. #25
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
    Hmm och en liten elstöt när vi kör för fort
    Ha, ha... Det skulle inte ens räcka med en fallskärm som fälls ut fäst vid pungkul...
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Håller med om att skyltar fram på motorcykeln skulle bli monteringsproblem på en hel del.
    Då är det bättre att vända kamerorna så dom plåtar bakskyltarna.

    Men frågan är väl egentligen om det ska vara ägaransvar vid fortkörning eller ej?
    Själv tycker jag det. Vill inte ägaren säga vem som kört för fort är det den som åker dit på det.
    Så funkar det redan i vårt grannland Norge.

  7. #27
    Men om det blir ägaransvar måste de väl ändå plocka bort risken att mista körkortet om man blir fotad av en fartkamera. Tycker det är ett väl hårt "straff" att mista sitt körkort för att någon annan kör för fort. Och vad händer om den peron man anger nekar då? Då står ju ord mot ord.

    En positiv effekt vore kanske att problemet med skenförsäkring skulle minska. För vilke föräldrer vill böta och mista sitt körkort för att ungen är och kör för fort med hojen som står på föräldrarna.

  8. #28
    Mc-Bosse
    Gäst
    Skulle vara intressant att veta hur det praktiskt exakt fungerar med ägaransvar i Norge. Lånar grannen min bil och håller 200 förbi en blixtrande fartkamera med solskyddet nere; vad händer? Eller en biltjuv. Det kan ju bli frågan om att få fram ett alibi som är godtagbart rent rättsligt. Men om jag inte kan detta utan har varit hemma själv utan vittnen?

  9. #29
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Skulle vara intressant att veta hur det praktiskt exakt fungerar med ägaransvar i Norge. Lånar grannen min bil och håller 200 förbi en blixtrande fartkamera med solskyddet nere; vad händer? Eller en biltjuv. Det kan ju bli frågan om att få fram ett alibi som är godtagbart rent rättsligt. Men om jag inte kan detta utan har varit hemma själv utan vittnen?
    Jag misstänker att det funkar som här hemma, det bör det göra! Att staten måste kunna bevisa vem det är som kör! Går det inte att påvisa med ett korrekt foto att det är just Du som kört så ska du slippa böter och åtal då det inte finns några lagar på att fordonsägaren måste berätta vem som lånat ditt fordon!
    RIDERS STOCKHOLM

  10. #30
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Men om det blir ägaransvar, vad händer om hojen blir stulen och tjuven kör mot rött och regplåten blir plåtad förbi en fartkamera?

Liknande ämnen

  1. Ny regskylt, borra?
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 12:45
  2. Regskylt fram
    Av Janoz i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 07:37
  3. regskylt på sidan???
    Av ramses i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 00:04
  4. Så här kan man också ta sig fram...
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:01
  5. Placering av regskylt
    Av Daimbag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •