Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Film om trafiksäkerhet!

  1. #11
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Obligatorisk film på samtliga körkortsbehörigheter, röstar jag för!

    Samt, som Jonas sa, att den visas på TV emellanåt!

    Riktigt känsloladdad och ruggig!

    SVT hade ju Anslagstavlan för många år sedan (har inte sett det på ett bra tag nu) där de varnar för vad som kan hända om man inte bär flytväst eller cykelhjälm, kanske något att maila SVT om?
    Senast redigerat av Motormannen den 2010-07-27 klockan 13:28.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #12
    satt och funderade på om denna skulle ha någon säkerhets höjande effekt , och jag tror bara det skulle uppfattats som kränkande mot de anhöriga, och detta är ju mestadels olyckor och inte så mycket med att folk e slarviga , visst då e vi där igen förbjud allform av fordon så har vi inga olyckor , NÄÄÄÄ jag tror snarare man skulle låta anhöriga till offer prata om detta i tv och radio, men inte ens det kommer att hjälpa

  3. #13
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Majoriteten av alla trafikolyckor i världen är orsakade av den mänskliga faktorn dvs just slarv mm. Det är inte fordonet, väglaget eller vädret som är boven i dramat.

    Som man brukar säga om krig, vapnen är helt ofarliga... så länge inte en människa håller i dem. Samma gäller med fordon.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Jodå, även den "förträfflige" GeCe har nog gjort sina misstag i trafiken under årens lopp och dem har jag försökt att ta lärdom av. Försöker köra i största möjliga mån med säkerhetsmarginaler som kanske gjort att jag haft turen eller vad man ska kalla det på min sida. Och att ha bråttom i trafiken har jag lyckats sluta med för många år sedan.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-07-27 klockan 17:36.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Jodå, även den "förträfflige" GeCe har nog gjort sina misstag i trafiken under årens lopp och dem har jag försökt att ta lärdom av. Försöker köra i största möjliga mån med säkerhetsmarginaler som kanske gjort att jag haft turen eller vad man ska kalla det på min sida. Och att ha bråttom i trafiken har jag lyckats sluta med för många år sedan.
    Befinner mig i exakt samma situation. Kör med goda marginaler. Visst kan jag göra misstag, men konsekvenserna behöver inte bli fatala om man ger turen lite "hjälp på traven" genom att inte köra över sin egen förmåga.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Tycker det är underbart att i stan bara ta det lugnt och skönt. Måste inte ligga i ytterfilen och hetsa. Bara softa, hålla avstånd och ta det som det kommer utan överraskningar. Kör i princip aldrig längre mot gul/rött. Stannar istället och tittar på omgivningen. Men det har i mitt fall med åldern och mognaden att göra. När jag var yngre var jag delvis en hetsporre, vilket också var en anledning till att jag inte tog mc-kort tidigare. Jag var i alla fall så klok att jag förstod att jag skulle vara en fara för mig själv och andra på en hoj när jag var 20 år.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av Starrider_Johnny Visa inlägg
    Det är ju synd att inte alla är lika ofelbara som GeCe, då skulle ju trafikolyckorna vara på noll. Så länge det är en människa inblandad så kan det hända olyckor, så är det tyvärr.
    Det var ju en väldigt trevlig och ödmjuk kommentar i ett ämne som bordes tas på allvar kan man tycka.

    Hävdar med en dåres envishet att det finns inget försvar för en okoncentrerad, berusad, ouppmärksam, stressad eller mobiltalande förare som orsakar en olycka och skadar oskyldiga människor. Förklaringar finns alltid till att saker och ting går snett men fråga någon som blivit oskyldigt inblandad eller dess anhöriga eller efterlevande om de är nöjda med bara en förklaring.
    Om du har lite fantasi kanske du tänka dig in i en situation där någon i din närmaste familjekrets omkommit eller blivit allvarligt skadad. Hur du reagera om du inte skulle bli förb..ad på den där som satt och kanske talade i mobilen, var berusad eller av någon annan anledning orsakade olyckan.

    I trafiken gäller det nog att inse att vägen är inte bara till för mig själv utan ska delas med alla andra trafikanter som inte alla gånger uppträder helt korrekt och visa respekt för andras liv och säkerhet och tänka på vad man gör som man fick lära sig i trafikskolan.
    Om du har lite fantasi och tankeförmåga som sträcker sig lite längre än din näsa är lång kanske du kunde räkna ut det själv men det kanske är för mycket begärt av en stöddig typ som dig.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #18
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Om du har lite fantasi och tankeförmåga som sträcker sig lite längre än din näsa är lång kanske du kunde räkna ut det själv men det kanske är för mycket begärt av en stöddig typ som dig.
    Fler som är stöddiga här tycker jag!

    Så länge människan är inblandad så görs misstag tyvärr!

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg
    Fler som är stöddiga här tycker jag!

    Så länge människan är inblandad så görs misstag tyvärr!
    T o m jag gör misstag! Tänka sig! Trots mina 27 år som yrkeschaufför. Men det är ju inga allvarliga eller ofta förekommande misstag de gäller och som Mats säger: har man erfarenheten och vettet att köra med marginaler så blir det på sin höjd en något kraftig inbromsning och man har hjälp turen på traven.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Peter Visa inlägg

    Så länge människan är inblandad så görs misstag tyvärr!

    Därom är vi eniga!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Ny Hoj! Skön film!
    Av GeCe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 07:25
  2. Bra film på tv i kväll, 18/12!
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 20:30
  3. Film: Let's Riiide
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 14:04
  4. Kvällstur på film
    Av Gnistvändaren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 11:23
  5. Grym film
    Av tobbe i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •