Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 33 av 33

Ämne: Körning mot mål? (Uppkörning)

  1. #31
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Kommer man på en större väg som har en mindre grusväg som anslutning så färdas man garanterat på en huvudled och då gäller inte högerregeln till den mindre grusvägen.
    Med det resonemanget kan det smälla och du åker dels av din hoj och blir ensamt vållande till olyckan om du inte håller på högerregeln. Vet inte vad du i detta fallet menar med större väg och egentligen har storleken på vägen ingen betydelse. Är det en huvudled har du garanterat passerat ett huvudledsmärke. Har du inte det så kör du på icke huvudled och korsande väg är också ickehuvudled om inga vägmärken säger annat och då gäller högerregeln stenhårt. Sen att den som kommer på den anslutande mindre vägen i 999 fall av 1000 väjer hör inte hit. Och speciellt inte vid en uppkörning.

    Jag pendlar 2 mil på en mindre asfaltväg varenda dag och det är ingen huvudled någonstans. Där är t-korsningar och korsande grusvägar på flera ställen. Det gäller att se sig för trots att ingen hitintills bara kastat sig ut och hållit på högerregeln. De tror att de har någon form av väjningsplikt eftersom det verkar så från en mindre och ut på en större väg.

    Sen kan det ju faktiskt vara lurigt att veta om den lilla korsande vägen verkligen är en väg eller bara en liten kort vägstump som börjar på någons tomt. Är det det så gäller utfartsregeln men som sagt: bättre bromsa en gång för mycket ...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-05-26 klockan 01:54.

  2. #32
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Min körskolelärare sa åt mig att ha handen och foten på bromsen för att visa att jag var beredd i fall något skulle komma ut, när man kör tättbebyggt område.
    Fick inga tips om att tända bromsljus (och så kör jag inte bil heller men förstår poängen)

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

  3. #33
    Sen kan det ju bli kniviga situationer när högerregeln gäller men dom har körförsrätt svänger inte ut iaf, ska man stanna och stå o vänta mitt på vägen eller bara krypköra förbi ?!!!

Liknande ämnen

  1. Körning i halka
    Av Olle Å i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 10:16
  2. Stående körning
    Av Olle Å i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 21:10
  3. RAT-körning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 06:39
  4. körning i skåne
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •