Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: Körning mot mål? (Uppkörning)

  1. #11
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    [QUOTE=Roadking;40903]
    Citat Ursprungligen postat av AnnSofie Visa inlägg
    minuter. Jag gjorde uppkörning i torsdags QUOTE]

    Ska man grattulera till körkortet?
    Ja, AnnSofie; det är en berättigad fråga och välkommen till hojen.nu!

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Men bara körningen tog 25 minuter då?

    Klarade du det?

    Antar att jag har värsta bilden av hur trafikinspektörerna är.
    Min inspektör var jättesnäll. Han märkte att jag kunde detta men nervositeten slog liksom över så jag fick göra om både lågfart och högfartsbanan för jag fick hjärnsläpp de första gångerna.

    Körningen tog väl en kvart och det fina var att han sa i örat efter halva tiden: -Följ Kvarnby-skyltarna och då var det ju lättare att bara följa skyltarna tyckte jag än att i varenda korsning höra nya köranvisningar i örat.

    Inspektörerna är inte där för att kugga. De vill ju godkänna men de märker fort vad det är för en aspirant de har att göra med för de har varit med förr om man säger så.

    Lycka till!

  3. #13
    Ja, jag tog körkortet för jättelänge sen 1979. Men har ett svagt minne att det var vanligt att man fick anvisning att följa skyltarna mot en viss ort. Men jag kan minnas fel. Dessutom är Umeå - särskilt på den tiden - en mycket mindre ort med mindre filer att villa bort sig i.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av AnnSofie Visa inlägg
    Det står på Körkortsportalen att körningen ska ta ca 25 minuter. Jag gjorde uppkörning i torsdags och han sa bara typ höger, vänster. Sen när det var en liten stund kvar frågade han om jag hittade tillbaka, så då fick jag köra som jag ville. Vi var 3 som körde upp och allt tog totalt 2 timmar.
    Grattis! och välkommen till detta forum!

  5. #15
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Tog körkortet förra året och då det var väldigt vanligt med att få tex "kör mot Kista" so muppgift. Antar att det är det du menar med att köra mot mål.
    Det betyder dock enbart att du ska följa skyltarna till stället (eller tills instruktören avbryter), du behöver mao inte har ngn koll på vägarna sen tidigare.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    välkommen hit

  7. #17
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Uppkörningen gjordes för egen del den 1a juli.
    Eftersom inspektörerna numera handhar en grupp om fyra elever istället för en elev i taget så tar hela proceduren lite längre tid. Det hela börjar med att hela gruppen skall genomföra säkerhetskontroll och manöverprovet. Det innebär att man elevvis kör en av krypkörningsbanorna samt högfartsbanan och ovanpå det skall man leverera godkända bromsningar från 70 och 90. Misslyckas du med något av dessa moment så är det en möjlighet, men inte en plikt, för inspektören att ge dig ett till försök. Jag fick ett omförsök på 70-bromsen eftersom han tyckte att jag tappat för mycket fart innan jag började bromsa.

    När samtliga elever har försökt sig på manöverprovet så är det dags för trafiken. Trafikprovet genomförs med en elev åt gången medans dom andra tre väntar (för dom som kör upp vid Barkarby så brukar man få vänta på McDonalds vid Stäket).

    Vad gäller körning mot mål så finns det med som en punkt som kan prövas under trafikprovet. Vad det innebär är att du får en instruktion enligt "kör mot Kungsängen". Det betyder inte att du i ditt huvud skall veta var Kungsängen ligger, utan snarare att det någon gång inom en snar framtid kommer att komma en skylt som det står Kungsängen på - kör då enligt skyltens anvisning. That's it.

    Själv upplevde jag att trafikprovet tog kortare tid än jag hade trott. Vidare så lyckades jag med bravaden att köra 50 i ett 30-område. Till saken hör att 30-skyltningen är uppsatt p.g.a. ett vägarbetsområde och skylten är inte lätt att se (den var tydligen snedvriden vid tillfället också). Efter att ha hört frågan "och vad är det för hastighet som gäller här?" i hjälmen så insåg jag att jag hade klantat mig. Bestämde mig dock för att hålla hög standard hela vägen fram och det visade sig att det lönade sig. Han hade sett att jag skött hastigheten väl i övrigt (vilket också inkluderar att inte köra 70 genom en klunga av hus vid vägen bara för att man får) och då vägde helheten över till min fördel.

    Allt som allt så tog min uppkörning 4,5 timmar - från det att jag dök upp på körskolan till det att jag var tillbaka på körskolan utan haklapp.

    Lycka till!

  8. #18
    Ja, jag klarade första uppkörningen! Lågfartsbanan hade inga sidobegränsningar i vändningen, bara en gräskant, så den var lättare än där jag tränat förut!

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Grattis! och välkommen till detta forum!
    Tack!

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Men bara körningen tog 25 minuter då?

    Klarade du det?

    Antar att jag har värsta bilden av hur trafikinspektörerna är.
    Körningen tog ca 25 minuter. Inspektörn var cool, gick och smaskade på ett äpple vid bankörningen!

Liknande ämnen

  1. Körning i halka
    Av Olle Å i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 10:16
  2. Stående körning
    Av Olle Å i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 21:10
  3. RAT-körning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 06:39
  4. körning i skåne
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •