Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Fartkamera

  1. #11
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg

    ''Minsta beloppet för fortkörning (1 - 10 km/h över gällande hastighetsbegränsning) är 1.500 kronor. Kör någon 41 - 50 km/h för fort på en 70-sträcka eller högre så kostar det 4.000 kronor. Men körkortet ryker redan vid 31 km/h för fort, utom på 30-sträcka där det räcker med 51 km/h för att bli av med lappen.''


    PS. 51 km/h vid 30-sträcka är nog felskrivet, då jag har för mig att det är lägre tolerans på sådana sträckor, 21 km/h låter rimligare. DS.

    30 + 21 = 51 km/h

    Lite otydlig text för i ena fallet gäller det "för fort", i det andra faktiskt hastighet

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Då har det höjt gränsen för indraget körkort på 70 eller högre. Förr räckte det med 151 ( 41 för fort) på 110 väg för att bli av med kortet. Jag vet för jag diskuterade detta med polisen på E22 en sen torsdagskväll i maj 1998 när lasern visade 153. Jo dom visade mig laserns utslag. Då hade de även automatisk 10% rabatt för jag höll garanterat 180+ med min Saab turbo. 180 - 10% blir 152. En månad utan körkort och 1 600: - i böter. Jag ringde jobbet, Linjebuss då, och sa att eftersom jag inte har körkort på en månad så kan jag väl ta tidig semester och det gick bra!

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Nuvarande bötesbelopp.

    Märkligt är det ju att det anses inte allvarligare att köra 90 i stan som har 50 mot att hålla 150 på motorvägen som har 110 om man ser till bötesbeloppen. Samma 4 000: - i bötesbelopp gäller om man håller 70 utanför en skola med 30.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-07-20 klockan 12:02.

  4. #14
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Nuvarande bötesbelopp.

    Märkligt är det ju att det anses inte allvarligare att köra 90 i stan som har 50 mot att hålla 150 på motorvägen som har 110 om man ser till bötesbeloppen. Samma 4 000: - i bötesbelopp gäller om man håller 70 utanför en skola med 30.
    lite dåligt 50 å neråt tkr man det borde vara strängare.
    Smc Medlem

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Sen tycker jag personligen att det är mindre farligt att hålla 70 förbi ett samhälle på landet där det är sänkt från 90 till 50 i 300 meter mot att hålla 70 i stan med alla gående och övergångställen. Men det är ju skylten med aktuell hastighet som är vad som gäller och så är det med det.

  6. #16
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Vad jag har förstått så krävs polismans närvaro vid överträdelsen för att körkortet ska kunna dras in. D.v.s. att en fartkameras bedömning inte räcker för indrag av körkort.

  7. #17
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Vad jag har förstått så krävs polismans närvaro vid överträdelsen för att körkortet ska kunna dras in. D.v.s. att en fartkameras bedömning inte räcker för indrag av körkort.
    Tror det är Transportstyrelsen som drar in ditt körkort vid en grov överträdelse fångad av en fartkamera. Förr kunde ju Länsstyrelsen dra in körkortet i efterhand i olika situationer.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tur att man inte åkt dit för fortkörning i Norge. Tillräckligt fort, så får man skaka galler ett tag.

  9. #19
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Har en kompis som höll 35 km/h för mycket vid en fartkamera på 70 sträcka och han fick behålla kortet.
    De verkar inte va lika hårda vid kamerabevakning som live?

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Vad lär vi av detta? Varför kör ni för fort? Jag är ingen ängel men har inte sett denna blixten heller

Liknande ämnen

  1. Fartkamera
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •