Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Fartkamera

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Fartkamera

    Hej!

    Den 28 maj blixtrade en fartkamera när jag körde med bilen. 70 på vägen och jag höll max 10 för mycket. Nu har det nästan gått 2 månader utan att jag fått något brev.

    Det regnade vid tillfället och vindrutetorkarna var på. Kan det vara så att fotografiet av undertecknad blev dåligt eller kan det dröja hur länge som helst innan ett ev brev kommer?

  2. #2
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Har oroat mig för samma sak åtminståne två gånger. Fartkamerorna är med högsta sannolikhet designade för att ge effekt även i störtskurar, men går det inte att identifiera föraren så skickas en frågan till fordonets ägare om vem som var förare det aktuella datumet och klockslaget då överträdelsen gjordes.

    Det kan ju vara så att överträdelsen inte står i proportion till att starta en utredning eller att de har händerna fulla och beslutar att inte starta utredning eller lägga ned den.

    Har det gått 2 månader så är jag tveksam till att du ska ha något att oroa dig för.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  3. #3
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    13 augusti förförra året blev jag blixtrad i Botkyrka på väg till Nynäshamn i en firma bil, var på väg till Fortum för att jobba. 20 oktober kom det brev med en väldig fin bild på mig med mina runda Lennon solbriller på och 1500 i böter. Det var bara att betala...

  4. #4
    Hur är det? Kan man mista körkortet om man blir blixtrad i sådan kamera? eller är det "bara" böter?

  5. #5
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Vad jag förstått kan du mycket väl mista körkortet. Enda skillnaden är att du kan köra omkring under längre tid innan dom drar in det för dig.

    En kompis till mig blev förbannad då han blev fotad då han körde lagligt, pga av att han blev omkörd av en motorcykel i höjd med kameran. Han ringde då till polisen och frågade hur han kunde motbevisa det hela, och fick då till svar att om han inte hört något på två månader så har han inte åkt dit. Lite luddigt svar tyckte jag, men troligtvis syntes väl motorcykeln på bilden, för han hörde aldrig nåt.
    For those about to rock - We salute you!

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gawriel Visa inlägg
    13 augusti förförra året blev jag blixtrad i Botkyrka på väg till Nynäshamn i en firma bil, var på väg till Fortum för att jobba. 20 oktober kom det brev med en väldig fin bild på mig med mina runda Lennon solbriller på och 1500 i böter. Det var bara att betala...
    Då får jag våndas ett tag till då. Kan jag hänvisa till fult foto och slippa böter?

  7. #7
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Inte mister du kortet. Du får möjligvis en böteslapp på ett par tusen.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Då får jag våndas ett tag till då. Kan jag hänvisa till fult foto och slippa böter?
    Du får säkert rabatt om du inte är nöjd med bilden...eller kanske inte ändå?
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Du får säkert rabatt om du inte är nöjd med bilden...eller kanske inte ändå?
    Är det inte som med skol-foton?
    De man inte är nöjd med kan man returnera och slipper betala?

    Om det kommer ett brev med förfrågan om vem som körde, så är man inte skyldig att svara på det. Om fotot däremot är av bra kvalitet så är det nog svårt att neka....
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  10. #10
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Lång handläggningstid minsann... myndigheter.

    Från en artikel ur Automotor och Sport så påstås det att körkortet kan dras in vid hög hastighetsöverträdelse (densamma som om Polisen skulle mäta din hastighet direkt vid vägen).

    ''Minsta beloppet för fortkörning (1 - 10 km/h över gällande hastighetsbegränsning) är 1.500 kronor. Kör någon 41 - 50 km/h för fort på en 70-sträcka eller högre så kostar det 4.000 kronor. Men körkortet ryker redan vid 31 km/h för fort, utom på 30-sträcka där det räcker med 51 km/h för att bli av med lappen.''


    PS. 51 km/h vid 30-sträcka är nog felskrivet, då jag har för mig att det är lägre tolerans på sådana sträckor, 21 km/h låter rimligare. DS.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

Liknande ämnen

  1. Fartkamera
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •