Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Uppkörning snart fråga om gruskörning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Uppkörning snart fråga om gruskörning

    Ja ska köra upp på torsdag och tror ja kommer få köra en sväng på grusväg, vilket jag aldrig gjort innan! Mc läraren har aldrig tagit med mig på det.

    Det ja letar efter är tips. Ja vet hur körställningen ska vara men alla andra tips e välkomna.
    Måste erkänna att ja e lite skraj att ramla kull där. Alt köra för långsamt..

    Tack på förhand!

  2. #2
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Hitta bara spåret där gruset är packat. Kör i normalfart, 40-50 km/h. Du får vara försiktig när du stannar/vänder hojen. Använd gärna fotbromsen försiktigt och undvik frambromsen. Tänk på att gruset kan vara lömskt i det fall du sätter ned foten vid stannande. Annars inga som helst problem. Det är inte grusbus du ska ägna dig åt. Kör bara som vanligt.

    Och lycka till med uppkörningen. Det går säkert bra!! =)

  3. #3
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Och när du har kortet i din hand får du gärna köra med oss på våra turer. Vi kör lugnt och sansat så att alla hänger med på ett säkert sätt.

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är inget farligt,kör som vanligt och som tidigare skrivits undvik handbromsen,kan kännas som motorcykeln vandrar lite om det är väldigt löst men det är mest en känsla.
    Lycka till
    Åke

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Ja ska köra upp på torsdag och tror ja kommer få köra en sväng på grusväg, vilket jag aldrig gjort innan! Mc läraren har aldrig tagit med mig på det.

    Det ja letar efter är tips. Ja vet hur körställningen ska vara men alla andra tips e välkomna.
    Måste erkänna att ja e lite skraj att ramla kull där. Alt köra för långsamt..

    Tack på förhand!
    Funderar lite...Tycker nog att det vore bra om man hade som regel att få övningsköra lite på grus. Man måste köra på grus även om man tänker sig att bara köra asfalt för den räcker oftast inte ända fram om man är utanför stan. Sen är det faktiskt så att en stor del av vägnätet består av grusvägar.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Märkligt att läraren inte introducerat dig till gruskörning. Borde absolut vara en obligatorisk del i utbildningen. Kan man köra säkert på grus kan man behärska alla underlag...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Ja ska köra upp på torsdag och tror ja kommer få köra en sväng på grusväg, vilket jag aldrig gjort innan! Mc läraren har aldrig tagit med mig på det.

    Det ja letar efter är tips. Ja vet hur körställningen ska vara men alla andra tips e välkomna.
    Måste erkänna att ja e lite skraj att ramla kull där. Alt köra för långsamt..

    Tack på förhand!
    Är det på Tullinge du ska köra upp?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Tack för alla tips/peppning! Nope, barkaby blir det.

    Jonas; det hade absolut varit trevligt att ta en tur när kortet är i handen!

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vi håller tummarna för dig och hoppas att du snart kan följa med gänget på en runda!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Hitta bara spåret där gruset är packat. Kör i normalfart, 40-50 km/h. Du får vara försiktig när du stannar/vänder hojen. Använd gärna fotbromsen försiktigt och undvik frambromsen. Tänk på att gruset kan vara lömskt i det fall du sätter ned foten vid stannande. Annars inga som helst problem. Det är inte grusbus du ska ägna dig åt. Kör bara som vanligt.

    Och lycka till med uppkörningen. Det går säkert bra!! =)
    Visst är det bra att köra försiktigt och då kanske speciellt på grus om man är ovan. Men att varna för att använda handbromsen är inte bra. Precis som på asfalt har men fortfarande bästa bromseffekten på framhjulet och är det bråttom att få stopp så ska alla bromsar användas. Men på löst underlag så har Jonas rätt i att man ska ta det varligt. Rakt fram går det alldeles förträffligt att använda alla bromsar oavsett underlag. Innan kurvor ska man ha anpassat farten så man kan ta kurvan på ett säkert sätt.
    Träna gärna att bromsa och köra på grus och man får som Mats skiver ett kunnande som ger väldig säkerhet i all hojkörning. Jag tror inte att uppkörning kommer att ske på dålig grusväg utan Moses kommer inte att ha några problem.

    När du har fått ditt körkort så passa på att leta reda på någon gruskurs att deltaga i. Det ger massor.

    Lycka till Moses

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 20:24
  2. Uppkörning på gillinge snart
    Av livewire i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 19:20
  3. Snart dags för uppkörning...nervös som fan! tips ngn?!
    Av juangauthier i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 15:42
  4. Fråga kring lågfartsdel 1, uppkörning.
    Av Kristina81 i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 13:29
  5. Gruskörning
    Av Kret i forum Offroad
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •