Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Motorljud

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Motorljud

    En fråga som jag vill ha besvarad, men misstänker ingen törs ge ett ärligt svar på.
    Varför gör en del om sina avgassystem till den milda grad att folk blir verkligt förbannade då de hör oljudet? Om det är för att visa att här kommer JAG, eller är det för att provocera?
    En V-motor har ju en skön sång som den är då man låter den jobba.

  2. #2
    Den frågan har jag ställ mig många gånger. Själv så har jag " i Mina öron" ett behagligt dovt muller och det skulle aldrig falla mig in att skrämma skiten folk.

  3. #3
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Skulle aldrig falla mig in att framkalla mer ljud än nödvändigt. De småvägar jag helst färdas på används också av ryttare och då känns det bra att ljudet inte skrämmer.
    Händer ju ibland att man hamnar i en grupp hojar av det ljudliga slaget och det blir väldigt tröttsamt att få in i hjälmen. Min Affe tjoffar bara lite behagligt och så vill jag ha det

  4. #4
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Mötte en häst med ryttare här om dagen. Man såg på håll att ryttaren spände sig och blev rädd.
    Kostade på mig att dra in kopplingen och stänga av motorn och glida förbi. Kostade mig ingenting annat än att starta igen men undvek potentiellt en olycka för ryttaren.

    =) Han såg mycket glad ut när han såg vad jag gjorde.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Mötte en häst med ryttare här om dagen. Man såg på håll att ryttaren spände sig och blev rädd.
    Kostade på mig att dra in kopplingen och stänga av motorn och glida förbi. Kostade mig ingenting annat än att starta igen men undvek potentiellt en olycka för ryttaren.

    =) Han såg mycket glad ut när han såg vad jag gjorde.
    Precis som jag anser att man ska bete sig i kontakt med djur, och inte minst hästar!
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Mötte en häst med ryttare här om dagen. Man såg på håll att ryttaren spände sig och blev rädd.
    Kostade på mig att dra in kopplingen och stänga av motorn och glida förbi. Kostade mig ingenting annat än att starta igen men undvek potentiellt en olycka för ryttaren.

    =) Han såg mycket glad ut när han såg vad jag gjorde.
    Klockrent beteende!! Det är sådant beteende som gör att vi får lite cred i hojkollektivet också av allmänheten.

  7. #7
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fråga som jag vill ha besvarad, men misstänker ingen törs ge ett ärligt svar på.
    Varför gör en del om sina avgassystem till den milda grad att folk blir verkligt förbannade då de hör oljudet? Om det är för att visa att här kommer JAG, eller är det för att provocera?
    En V-motor har ju en skön sång som den är då man låter den jobba.
    Min Bonnie lät en del, men jag nyttjade mest ljudet på ställen där jag inte störde allmänheten. Som i tunnlar och på större påfarter. Gott lät det, men på min nästa glidare har jag bestämt mig för att ha ett mer dovt ljud som ligger inom bilprovningens gräns.

    De som kör med raka rör utan insats förstår jag mig inte på. Fruktansvärt jobbigt för såväl föraren som för allmänheten. Lite dovt muller är dock ren musik.

  8. #8
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jo,nog mullrar min,men det är så jag vill ha det,gillar att lyssna på V8
    Än är det ingen som klagat på mitt ljud så det verkar vara fler som tycker om det
    Och jag har raka 3" rör utan insatser
    Besiktningsrören är inget för mig,annat än just det ändamålet
    Lite muller ska man väl ha så man vet att motorn är igång ;D

  9. #9
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Känns säkrare i trafiken om hojen låter lite.
    Ligger man i tät trafik på flerfiliga vägar så är det alltid någon som får för sig att byta fil utan att se sig för och då är det större chans att de upptäcker en MC som hörs.
    Sen gillar jag också att det mullrar en del....
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  10. #10
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Känns säkrare i trafiken om hojen låter lite.
    Ligger man i tät trafik på flerfiliga vägar så är det alltid någon som får för sig att byta fil utan att se sig för och då är det större chans att de upptäcker en MC som hörs.
    Sen gillar jag också att det mullrar en del....
    Tror man att man syns bara för att man väsnas med hojen är man nog inte riktigt navlad!
    Det väsnas bakom hojen inte framför, för du har väl inte rörena riktade framåt???

    Sen att det skall mullra lite lagom kan jag hålla med om. Men inte som en del HDs som bara smattrar!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

Liknande ämnen

  1. vackert motorljud
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-11-10, 02:49
  2. vz800 +motorljud
    Av peppe67 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •