Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Startproblem Suzuki Intruder 1500

  1. #21
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    ang start problem

    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    suzuki har någon form av ventil som kallas decomp shaft så vitt jag förstår decompressions ventil,kan kanske vara något fel där.Någon som vet något om denna ventil så skriv gärna kanskr är jag helt ute och"cyklar" http://www.cmsnl.com/suzuki-vl1500b-...ist/82646.html
    Helt rätt denna ventilen kan man rengöra eller justera,hade samma fel på min 1500 intruder,dom sitter på den högra sidan av tanken,kolla in där se om dom löper lätt,ett bra trix är även att rulla den baklänges i 2ans växel ett varv så släpper det testa det så vet du va det är lycka till mvh fistkiller

  2. #22
    Medlem harpoonmans avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sö Dalarna
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    Helt rätt denna ventilen kan man rengöra eller justera,hade samma fel på min 1500 intruder,dom sitter på den högra sidan av tanken,kolla in där se om dom löper lätt,ett bra trix är även att rulla den baklänges i 2ans växel ett varv så släpper det testa det så vet du va det är lycka till mvh fistkiller
    Kanon med dessa tips...en fråga bara, är det lätt att komma åt dom eller måsta man lyfta kåpan, har inte varit ut o kollat irl än utan går direkt på detta tips med en motfråga

  3. #23
    Medlem Säpos avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    2
    Hej alla. Jag är ny medlem här på forumet, fick tipset av en arbetskamrat tidgare idag. Alltid kul att lära känna likatänkande...

    Jag köpte min Intruder 1500 i februari 2009. Då jag testade den i Mantorp gick den alldeles utmärkt. Den startade hur lätt som helst. Säljaren hade satt på en nytt Biltema-batteri några månader tidigare. Köpet fullbordades och upp med hojen på lastbilen. Tyvärr råkade jag ut för en lite incident på vägen hem som gjorde att jag inte kunde köra på några veckor, men när jag väl kom till skott så ville hojen inte alls. Mitt bekymmer var exakt som trådskaparens. Jag kontaktade förre ägaren som hänvisade till dekompressionsventilen på främre topplockets högra sida. När inte det hjälpte så rådfrågades min lokala batterihandlare. Beskedet var att min hoj (och några andra) kräver väldigt mycket startström och därför var det inte att rekommendera med ett Biltemabatteri. Jag föll för försäljarsnacket, köpte ett Varta-batteri och hojen sparkade igång på studs.
    Hoppas att det löser sig för dig.
    Det är ont om kompetent folk. Man jag kan ju inte vara överallt!!

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Säpo Visa inlägg
    Hej alla. Jag är ny medlem här på forumet, fick tipset av en arbetskamrat tidgare idag. Alltid kul att lära känna likatänkande...

    Jag köpte min Intruder 1500 i februari 2009. Då jag testade den i Mantorp gick den alldeles utmärkt. Den startade hur lätt som helst. Säljaren hade satt på en nytt Biltema-batteri några månader tidigare. Köpet fullbordades och upp med hojen på lastbilen. Tyvärr råkade jag ut för en lite incident på vägen hem som gjorde att jag inte kunde köra på några veckor, men när jag väl kom till skott så ville hojen inte alls. Mitt bekymmer var exakt som trådskaparens. Jag kontaktade förre ägaren som hänvisade till dekompressionsventilen på främre topplockets högra sida. När inte det hjälpte så rådfrågades min lokala batterihandlare. Beskedet var att min hoj (och några andra) kräver väldigt mycket startström och därför var det inte att rekommendera med ett Biltemabatteri. Jag föll för försäljarsnacket, köpte ett Varta-batteri och hojen sparkade igång på studs.
    Hoppas att det löser sig för dig.
    Hej och välkommen till forumet! Otroligt att ett batteri kan göra sån skillnad. Men som sagt en stor v-twin kräver ju en hel del kräm för att orka starta

  5. #25
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hej och välkommen till forumet! Otroligt att ett batteri kan göra sån skillnad. Men som sagt en stor v-twin kräver ju en hel del kräm för att orka starta
    Ingen kick?

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Ingen kick?
    Nej, kicken tog dem bort för många år sedan. Har du en sån på din Kawa?


  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Nej, kicken tog dem bort för många år sedan. Har du en sån på din Kawa?

    Nä men det räcker med Biltemabatteri...

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Nästan allra längst ner i Sverige
    Inlägg
    2

    Ang startproblem Intruder 1500

    Vl 1500 har två fel som dyker upp runt 3-4 tusen mil. Många tror att batteriet är paj o köper ett nytt. I början startar hojen men efter en tid så kommer problemet tillbaka.
    Hemskt med en hoj som man inte kan lita på...
    Kolla nr:1. Fungerar likriktaren så att alternatorn laddar batteriet som det skall??
    Dioderna i likriktaren brukar lägga av. Skicka efter en ny från Amerika till 1/4 av priset.
    Kolla nr:2. Lyfter verkligen elektromagneten och gluttar på avgasventilerna??? Förmodligen inte. Börja med att justera den främre vajern så att ventilen verkligen öppnar. Öppningsläget känner du när ventilfjädern börjar streta emot, där efter synkar du den bakre så att båda öppnar lika mycket. Detta är mycket mycket viktigt att dekompressionen funger, i annat fall så knackar det bara i magneten och hojen startar inte. Om justeringen av decompen är korrekt, så hör du inget knackljud längre, utan endast ett kort ylande och motorn är igång. Köp inte ett nytt dyrt syrabatteri o tro att problemet är borta.Efter en tid så kommer problemet tillbaka. Biltemas gelbatteri kostar 595kr och ger hojen rätt kraft i startögonblicket o är tåligare mot vibrationer. Kolla upp detta och dina bekymmer är med stor sannolikhet över. Det finns annat som kan strula, men detta är det vanligaste. Min Intruder startar alltid som ett skott, även med ett batteri som andra Intruderkompisar dödförklarat.
    Senast redigerat av Curtis den 2010-08-14 klockan 13:35.

  9. #29
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Jag är novis på dessa hojar, men i förrgår när vi skulle starta polarens 1500 intruder så uppstod samma problem om jag förstått din beskrivning rätt. Vi laddade då batteriet över natten och sen var problemet ur världen, trode vi! Den starta som den skulle några gånger men sen uppstod felet igen, det polaren gjorde då var att lägga i en växel, rulla utan satan och släppa kopplingen så att kolven flytta lite på sig.

    Jag kan även känna igen problemet (att det verkar som att startmotorn inte orkar dra runt som sig bör) från motarden! På dessa hojar har man dock ett decomp reglage vid kopplingen, det blir helt enkelt för hög kompresion i dessa motorer vilket då ger samma fel som du beskriver!

    Men som sagt, på custom hojarna har jag precis lärt mig krypa när det gäller mekbiten, motarderna kan jag utan och innan!

    Lycka till och återkom gärna när du hittat felet (nyfiken och vill lära)
    RIDERS STOCKHOLM

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Nästan allra längst ner i Sverige
    Inlägg
    2

    Manual med sprängskiss o felsök Suzuki Intruder 1500

    Ett tips till alla ägare med problem med sin vl 1500. Jag tror att ni skulle uppskatta enormt om det fanns manual med sprängskiss o felsök Suzuki Intruder 1500.
    Klicka på länkarna nedan och varsågod. Den första ligger online på nätet, den andra ligger zippad och kan tankas hem på hårddisken i Pdf format. Här har ni allt ni behöver veta om er hoj. Tyvärr skriven på Engelska, men rikt illustrerad med bilder. När ni hämtat hem eller öppnat länkarna, så förstår ni nog varför min gamla Intruder (98 ) startar i alla väder.8)

    http://www.mambaville.com/ForumFAQ/L...nual-index.htm

    http://www.crowitis.com/images/LC_manual.zip

Liknande ämnen

  1. Suzuki vs800 startproblem
    Av Otto i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-27, 19:49
  2. Intruder VL 1500
    Av Buzz i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 23:18
  3. Intruder VL1500 startproblem
    Av Helgon1 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 21:49
  4. Ny hoj (Intruder 1500)
    Av fistkiller i forum Custom
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 14:28
  5. Intruder 1500 problem
    Av fistkiller i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •