Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Startproblem Suzuki Intruder 1500

  1. #1
    Medlem harpoonmans avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sö Dalarna
    Inlägg
    27

    Startproblem Suzuki Intruder 1500

    Hej.
    Totalt novis på mcel så måste jag nu rådfråga övriga Sverige
    Jag får inte längre igång min 1500 Intruder-99.
    Trodde batteriet var felet men har nu provat med starkare doningar men det är fortfarande samma fel:

    När jag trycker på startknappen så gör startmotorn bara väldigt korta slag, ungefär som att den inte skulle orka dra. Jag har nu rensat hojen på kosmetikan och har haft dän startmotor, plockat isär den, rengjort o provkört den ren = den funkar.
    Startrelät, som pluskabeln till startmotorn går ifrån, (tror jag det är) klickar däremot frenetiskt då jag försöker starta.
    Över främre cylindern, till hö, sitter en liten "burk" (soleniod) som verkar dra som den ska vid startögonblicket.

    Nu kommer jag inte längre i mitt egna felsökande...är det någon som kan råda mej vad jag ska kolla efter eller prova ??

    Mvh Harpoon

  2. #2
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Orkar startmotorn dra runt motorn kan du prova med startgas. Tänder den på startgasen men slocknar när du slutar spraya har du bränsleproblem. Tänder den inte på startgas är det tändproblem.

  3. #3
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    suzuki har någon form av ventil som kallas decomp shaft så vitt jag förstår decompressions ventil,kan kanske vara något fel där.Någon som vet något om denna ventil så skriv gärna kanskr är jag helt ute och"cyklar" http://www.cmsnl.com/suzuki-vl1500b-...ist/82646.html

  4. #4

  5. #5
    Medlem harpoonmans avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sö Dalarna
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Orkar startmotorn dra runt motorn kan du prova med startgas. Tänder den på startgasen men slocknar när du slutar spraya har du bränsleproblem. Tänder den inte på startgas är det tändproblem.

    Redan provat det men tack så mkt för tipset.

  6. #6
    Medlem harpoonmans avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sö Dalarna
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    suzuki har någon form av ventil som kallas decomp shaft så vitt jag förstår decompressions ventil,kan kanske vara något fel där.Någon som vet något om denna ventil så skriv gärna kanskr är jag helt ute och"cyklar" http://www.cmsnl.com/suzuki-vl1500b-...ist/82646.html
    Den drar iaf elektriskt när man försöker starta min Intruder.
    Får försöka leta vidare i virrvarret men tack för inputen

  7. #7
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av harpoonman Visa inlägg
    Redan provat det men tack så mkt för tipset.
    vad hände? misslyckades båda försöken eller orkade inte startmotorn dra runt?

  8. #8
    Medlem harpoonmans avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sö Dalarna
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    vad hände? misslyckades båda försöken eller orkade inte startmotorn dra runt?
    Sorry om jag var otydlig i mitt svar.
    Startmotorn orkar inte dra runt motorn.
    Det "slår" bara lite i den, men klickar som tusan i startrelät, kan ju förstås bero på ngt elektriskt men kanske ska försöka hitta ett annat relä att prova med, men vart hittar man det, mcskrot...o att behöva handla grejor för att testa kan ju bli dyrt i slutändan.

    Intruderbatteriet har ju ngn Ah extra än andra batterier så den verkar ju behöva en "extra skjuts" för att starta men det är bara mina spekulationer...blir mer o mer villrådig..tur man har FJR´n att trösta sej med ....men det blir väl kanske att lämna in hojen på en verkstad iaf...

  9. #9
    Ett vanligt problem på Dragstar är startmotorkopplingen. Vet inte om Suzuki har samma fel. Ett annat fel på Dragstar som kanske även kan finnas på andra hojar är att motorn gjort ett bakslag så att hela startmotorn slagits snett i sina bultar. Då är det bara ta loss den och skruva dit den igen.

  10. #10
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av harpoonman Visa inlägg
    Sorry om jag var otydlig i mitt svar.
    Startmotorn orkar inte dra runt motorn.
    Det "slår" bara lite i den, men klickar som tusan i startrelät, kan ju förstås bero på ngt elektriskt men kanske ska försöka hitta ett annat relä att prova med, men vart hittar man det, mcskrot...o att behöva handla grejor för att testa kan ju bli dyrt i slutändan.

    Intruderbatteriet har ju ngn Ah extra än andra batterier så den verkar ju behöva en "extra skjuts" för att starta men det är bara mina spekulationer...blir mer o mer villrådig..tur man har FJR´n att trösta sej med ....men det blir väl kanske att lämna in hojen på en verkstad iaf...
    Hmm.
    Tyvärr är jag inte så bra på startmotorer därför kommer jag följa tråden extra noga.

    Hoppas det går bra

Liknande ämnen

  1. Suzuki vs800 startproblem
    Av Otto i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-27, 19:49
  2. Intruder VL 1500
    Av Buzz i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 23:18
  3. Intruder VL1500 startproblem
    Av Helgon1 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 21:49
  4. Ny hoj (Intruder 1500)
    Av fistkiller i forum Custom
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 14:28
  5. Intruder 1500 problem
    Av fistkiller i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •