Du kan prova att köra startmotorn med direktström via t ex startkablar från batteriet, utan att gå via startreläet.
Om den drar runt motorn då utan problem så är det förmodligen reläet som det är något fel på.
Du kan prova att köra startmotorn med direktström via t ex startkablar från batteriet, utan att gå via startreläet.
Om den drar runt motorn då utan problem så är det förmodligen reläet som det är något fel på.
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd
Startreläet är som en stor strömbrytare som matar ström från batteriet direkt till startmotorn.
Om man inte hade ett startrelä så skulle strömmen till startmotorn behöva passera genom startknappen.
Det skulle behövas ganska grova kablar ända upp till startknappen då.
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd
Nu har jag haft bort tändstift och kört runt motorn med startmotorn, med ett externt batteri som drog runt det hela och med strömmen direkt till startmotorn, inte via relän el övrig utrustning....så mekaniskt går motorn runt.
Satte sen tillbaka stiften och provade med samma sak som ovan, den drar runt motorn men motvilligt, frågan är om Honda VTX batteriet leverar tillräckligt med ström för att orka.
Kopplade sen ihop så startrelät fick vara med i leken o övriga elsystem, med VTX batteriet så ville den inte starta.
Dragit i alla kablar jag kan hitta, kollat efter glapp på jord, sprayat kontakter...uppgiven fick jag ge upp, lutar åt verkstad nu
När du kör runt motorn med stiften i och direktström till startmotorn så måste du samtidigt vrida på startnyckeln till startläge så att solenoiden till de-kompressionsanordningen drar.
Annars går motorn runt ganska trögt.
Om den fortfarande går runt trögt då, så kan det vara de-komressionsventilen som inte funkar som den ska.
Den är till för att "lätta på trycket" i cylindrarna vid start.
Annars orkar nog inte startmotorn dra runt motorn ordentligt......
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd
Idag fick jag tips av en servicetekniker att det kan vara kolen i startmotorn som är för små o slitna helt enkelt...o att hitta nya kol var han osäker på om det ens går att göra...så vet ngn vart man kanske kan hitta kol till en Intruder startmotor så tipsa gärna...att chansa på en hel startmotor är lite väl dyrt
skruva upp och titta hur kolen ser ut. annars kan jag tänka mig att man kan hitta billiga startmotorer på skroten.
Titta i "Gula sidorna" om du har en elmotorverkstad i din närhet för kolen ska inte vara något problem enligt vår lokale verkstad, till mig sa han att det gick och anpassa ett annat kol (fila till) som låg nära i storlek om det bara var det som var problemet.
Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
everything you need.
Gert Karlsson
Har du tillgång till en kompressions provare så vore det intressant att se hur mycket kompression du har när du ska starta.Då kan du också prova att starta med frånkopplad decompretionsventil och se om det blir någon skillnad.Det måste väl bara vara att ta bort sladden.