Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: CDI - Yamaha XTZ 750

  1. #11
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Kylpasta finns i välsorterade datorbutiker där man köper delar. går det att köpa processorkylare går det att köpa kylpasta.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Säter
    Inlägg
    7
    Känns ju som en bra grej om man med enkla medel kan förhindra ett haveri. Var på hojen sitter cdi-boxen?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Är du verkligen säker på det där med kylningen av CDI-boxen Gurrag? Jag hänger en hel del på diverse super tenere forum och har aldrig hört talas om det. Däremot vet jag några som har den gamla modellen av laddregulator som gjort precis som du säger. Den nyare modellen av laddregulator (den med kylflänsar, under sadeln) som sitter på nyare årsmodeller är det väl dock sällan problem med.

    Det vanliga är ju att det är laddregulatorerna som går sönder och skickar för hög spänning till CDI boxen som gör att den i sin tur går sönder. Det är nog väldigt ovanligt att den går sönder av sig självt.

    Hur som helst så kan du även använda en box från första generationens TDM850 alltså 3VD motorn. Den har dock lite snällare tändning på lägre varv och aningen aggressivare i övre registret. Själv kör jag tvärt om med 3VD motor och 3LD box för den kombon är klart trevligast på grus.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Swedishwiking - CDI boxen sitter innanför höger sidokåpa, alltså till höger om instrumenthuset typ.

    Utgående axel är ett mycket vanligt problem men inte att själva axeln går sönder utan att gängorna till muttern som håller drevet ryker. Därför ska man alltid kolla om drevet är fastsvetsat på axeln om man hittat ett intressant objekt. Det finns muttrar till nyare Yamaha hojar som passar som är lite tjockare och alltså har mer gäng som greppar vilket rekommenderas. Sen ska man alltid använda en ny "låsbricka" och gärna lite locktite på muttern.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •