Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Lastsäkra motorcykel?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Lastsäkra motorcykel?

    Hur bär man sig bäst åt om man vill lastsäkra en motorcykel på en vanlig täckt släpvagn och har 2 lastspännare och 4 snabbspännare?

    Motorcykeln väger inte mer än 190 kg och ska transporteras 42 mil.

    Antar att det behövs en förankringspunkt åt vardera håll alltså framåt bakåt och åt sidorna?

    Tips och idéer mottages med glädje innan kvällen då det beger sig!

  2. #2
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    När jag tog hem hojen från Varberg till Insjön så satte vi bara fast den i styret med en lastspännare på vardera sidan. Den stod inte ens på stödet men det gick kanon. Kör försiktigt bara.
    Hojen är en Deauville NT650V.

  3. #3
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Okej. Har läst att det är klokt att ta fästpunkt i hjulen för att få dem att stå still, sedan hade den killen lastsäkrat på sidorna i de bakre fotpinnarna. Enligt honom så är det också bra om motorcykeln kan fjädra så att man inte har spännt över motorcykeln så att fjärdrarna åker ihop.

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Framåt sätter du så att framhjulet står emot framåt,annars gäller det att spänna så inte lacken eller sadlen skadas använd framgafflen och stötdämparna så du inte går över hojen,alltså jag brukar göra så att fästa i främre öglan gå upp till gafflen linda något varv där jag inte skadar och till en spänn ögla bakom,likadant bak fast om stötdämparna och då har jag den på stöd från början.Det har hittills fungerat bra men stanna då och då och kolla så inget släppt eller att något börjat röra sej.Lycka till,hoppas allt går bra.

  5. #5
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Jag brukar dra runt spännband på vardera sidan av nedre styrkronan och komprimera fjädringen så mycket det går och som sagt framhjulet dikt emot nånting.
    Sen stagar jag upp bak med spännband på vardera sida också.
    KTM 950SM

  6. #6
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Tack för tipsen! Ska försöka så gott jag kan att säkra min pärla hehe!

  7. #7
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    jag skulle köra hem den

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av ducati snubben Visa inlägg
    Jag brukar dra runt spännband på vardera sidan av nedre styrkronan och komprimera fjädringen så mycket det går och som sagt framhjulet dikt emot nånting.
    Sen stagar jag upp bak med spännband på vardera sida också.
    Risken med att komprimera fjädringen på det sättet är att du sätter packboxarna under tryck. Stor risk för läckage. På de tyska biltågen använder de fyra spännband. Man ställer hojen på sidostödet sen spänner dom från öglor man sätter runt framgaffeln och de bakre fotpinnarna eller liknande. Funkar kanonbra. Det finns hur många sätt som helst att spänna fast hojen på. Alla har sin egen metod....som med olja och däck...lite religion över det hela.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Två plankor som är lika långa som hojen, två kortare lika breda som flaket som du spikar fast. Då kan den inte glida i sidled och du behöver inte dra åt spännbandet lika hårt.

  10. #10
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Jag har inget kort ännu, annars hade jag gärna kört hem den! :-) Motorcykeln ville först hänga sig på ramen för att plankan var för kort upp till släpet men vi löste detta med en lastpall på marken under plankan. Vi tvinade runt bakhjulet med ett band som fästes i lastöglorna på vardera sida, ett band över sadeln och två mellan gaffelkronorna. Resan gick hur bra som helst och nu står pärlan i säkert förvar. Tyvärr så fattades axelhållaren på vänster sida framhjulet, något som varken vi eller de förra ägarna märkt. Kan knappast ha vibrerat av de två mutterfästena så vi tror att den blivit stulen någon gång efter besiktningen 2008. Beställt ny som är på väg, men synd att man inte törs köra den tills dess.

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Lastsäkra motorcykel
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 16:41
  3. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  4. Nyare motorcykel
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:03
  5. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •