Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 48

Ämne: Ny i MC-världen!

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Ny i MC-världen!

    Tjo!

    Här har ni en pigg och glad 23-årig norrlänning som nyligen bestämt mig för att ta körkort för tung motorcykel med obegränsad effekt. Tankarna har funnit länge men har inte riktigt haft ekonomi till detta.

    Började med att köra moped klass II, en Crescent Compact som jag fick av min far. Därefter blev det taget traktorkort på gymnasiet och året efter körkort med B-behörighet. I våras tog jag även förarbevis för snöskoter som alla vi som inte tog B-kortet före 1 Januari 2000 måste ha (det var bättre förr!).

    Nu har jag köpt MC-boken och dammat av körkortsboken, köpt mig ett allvädersställ och har kängor och hjälm sedan innan. En mycket välbehållen Suzuki GSX 400 E -82 har köpts och det är denna jag ska börja övningsköra med och lära mig grunderna. Så jag börjar med teorin och övningskör privat innan vintern kommer, möjligtvis har man råd med några körlektioner i September.

    Arbetar som väktare med ordningsvaktsförordnande i Stockholms län.

    Oh yes, övriga hobbys är rekreationsdykning och att ''vara i skogen'' med mina gröna kamrater i Hemvärnet!

  2. #2
    Varmt välkommen till detta trevliga forum. Hoppas du får många sköna övningsmil i sommar på din Suzuki.

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Välkommen. Jag har alltid känt mig välkommen här. Folket är trevligt och vettigt och ställer upp i vått och torrt.

    Jag tror du kommer trivas riktigt bra.

  4. #4
    välkommen! vars ifrån norrland är du. jag ser att du bor i stockholmslän så du måste ju ha invandrat dit när du skriver att du är norrläning. själv bor jag i metropolen kalix

  5. #5
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Är född och uppvuxen i Västernorrlands län, flyttade till ''fjoll-träsk'' pga jobb. Hehe!

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Välkommen hit! Är tämligen säker på att du kommer att trivas. Var inte rädd att våga skriva "dumma frågor/funderingar" för du kommer inte få några dumma svar.

  7. #7
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Välkommen! Kul att du valde det bästa forumet
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  8. #8
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Min väg till A-kortet

    Tänkte ta och skriva av mig genom att presentera min väg till A-kortet i denna tråd och uppdaterar desto närmare man kommer ''mållinjen''!

    Min motorcykel, en Suzuki GSX 400 E från 1982 som jag hittat i Stockholm är nu på hemorten i Västernorrland. Hojen är en lågmilare och välvårdad, så jag ser förhoppningsvis fram emot en mjuk start utan större mekaniska reparationer.

    Innan jag köpte den så har jag dammat av körkortboken och köpt MC-Boken som jag nu titt som tätt bläddrar och läser i.

    Min allra första MC-utrustning ser ut som följande:
    - Jofama allväderställ, begagnat men lite använt (köpt på Blocket)
    - Cross-hjälm och glasögon från Biltema (köpt i våras då det togs snöskoterkort)
    - Försvarets ordonnanshandskar i skinn
    - Starforce uniformskängor

    I morgon väntar en biltur till Sundsvall för att inhandla motorolja och filter samt bromsvätska som min händiga far har åtagit sig att byta när jag måste ned till kungliga huvudstaden igen på eftermiddagen. Kanske hinner vi öva lite serpentinkörning också.

    Jag har fixat två handledare till min privata övningskörning på hemorten, dels min far där inbetalningskortet från Transportstyrelsen redan har landat och en av min mors bekanta där vi fortfarande väntar på inbetalninskortet. Förmodligen är mina blivande lärare godkända och klara för att jag äntligen ska få övningsköra i trafiken vid min nästa visit. En övningskörningsväst kommer med posten i veckan.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  9. #9
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    I veckan landade mitt körkortstillstånd för A och BE (tänkte ta BE inom den senaste 5-års perioden) i brevlådan, avgiften för handledarskap för en av mina två handledare är betald och jag tror att han skickat in ansökan, om inte har jag ganska stora inhägnade områden jag själv kan köra på så fort man kommer upp till norrland igen. Övningskörningsvästen landade likaså den i brevlådan i veckan.

    Var på Handelsboden för någon vecka sedan och köpte hjälm, stövlar, handskar, allvädersbyxor och allvädersjacka. Så att man har riktiga grejer som passar redan från början. Nöjd!

    Har pluggat distanstest intensivt i en vecka nu, samtliga faser för personbil och motorcykel är klara och repetitionen för motorcykel. Känner mig hyfsat säker på teorin nu och varje kväll bläddrar man ju lite extra i böckerna.

    I morgon har jag min första körlektion på Lötsjö Trafikskola i Järfälla och jag kan knappt bärga mig. Har lagt undan lite pengar så att man har till totalt 4 dubbellektioner (2x60min) och riskettan.

    Jag hoppas att man får en bra och erfaren lärare och att man kommer lära sig fort!

    Målet är ju som sagt att få en av de sista uppkörningstiderna innan vintern kommer!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  10. #10
    Blir spännande höra din väg till körkortet. Hoppas du får tid övningsköra mycket privat i sommar också. Vad är det för hoj du får köra på trafikskolan?

Liknande ämnen

  1. Världen är bra liten ibland.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 11:17
  2. Hej världen!
    Av tommysollen i forum Ny på forumet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 20:27
  3. ännu en nykomling i mc världen :P
    Av sally101 i forum Ny på forumet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 13:15
  4. Subaru ger sig in i mc-världen?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:57
  5. Uffes guide till MC-världen
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •