Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 48

Ämne: Ny i MC-världen!

  1. #11
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Det vet jag inte än men tror det är Suzuki GSX 750.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #12
    Oki! Har inte kört en sådan. Men dem brukar ju ha lättkörda och smidiga hojar på bilskolorna så den är säkert bra.

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Det vet jag inte än men tror det är Suzuki GSX 750.
    Mycket lättkörd 5-växlad hoj. Jag körde en sådan när jag gick i körskola i Eslöv våren- 09 och även på uppkörningen. De exemplaret hade dock en egenhet att för att få i friläget fick man dra i gasen lite samtidigt... men det lärde jag mig snabbt.

    http://eric.cabrol.free.fr/Images/GSX750.jpg
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-07-26 klockan 00:08.

  4. #14
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Då var första körlektionen i hamn.

    Hojen var en Honda Seven Fifty 750, fel av mig. Trafikläraren var schyst och bra.

    Började med att köra några gånger upp och ner på flygfältet för att få in mjuka växlingar, sedan bakade vi in snabba svängningar fram och tillbaka inför högfartsprovet. Högfartsprovet börjades med att jag bara behövde köra serpentinen och senare göra undanmanövern, nästa lektion kommer vi att lägga till svängen och inbromsningen och därefter ta an vid krypkörningen.

    Läraren tyckte att jag hade bra teknik och att vi hunnit med väldigt mycket för att vara den första lektionen och med tanke på min minimala körvana med motorcykel.

    Frågade vad hans första bedömning var och han trodde på en uppkörning senast första veckan i September, om jag fortsätter att satsa.

    Mycket nöjd!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Då var första körlektionen i hamn.

    Hojen var en Honda Seven Fifty 750, fel av mig. Trafikläraren var schyst och bra.

    Började med att köra några gånger upp och ner på flygfältet för att få in mjuka växlingar, sedan bakade vi in snabba svängningar fram och tillbaka inför högfartsprovet. Högfartsprovet börjades med att jag bara behövde köra serpentinen och senare göra undanmanövern, nästa lektion kommer vi att lägga till svängen och inbromsningen och därefter ta an vid krypkörningen.

    Läraren tyckte att jag hade bra teknik och att vi hunnit med väldigt mycket för att vara den första lektionen och med tanke på min minimala körvana med motorcykel.

    Frågade vad hans första bedömning var och han trodde på en uppkörning senast första veckan i September, om jag fortsätter att satsa.

    Mycket nöjd!
    Grattis, det kommer gå bra det där, ser jag. Fortsätt i samma anda bara. Även Honda Seven Fifty är en lättkörd mc, en vanlig hoj bland trafikskolor. Jag hade GSX 750 vilken också är en lättkörd mc, också vanlig bland trafikskolor.

  6. #16
    Vill bara säga att Risk 2:an var jättelärorik och rolig som fasen! Där släppte många rädslor och man fick träna kurvtagning, slalom, släppa händerna, tvär kurva och släppa styret med en hand, inbromsningar, väja för hinder mm. Höll på i ca 5 timmar för 3500:- inkl fika. Helt klart värt varenda öre! Jag kände mig som en ny förare efter utbildningsdagen!

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Grattis, det kommer gå bra det där, ser jag. Fortsätt i samma anda bara. Även Honda Seven Fifty är en lättkörd mc, en vanlig hoj bland trafikskolor. Jag hade GSX 750 vilken också är en lättkörd mc, också vanlig bland trafikskolor.
    Träna banorna mycket, för själva körningen är det minsta problemet. Lycka till!

  8. #18
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av AnnSofie Visa inlägg
    Vill bara säga att Risk 2:an var jättelärorik och rolig som fasen! Där släppte många rädslor och man fick träna kurvtagning, slalom, släppa händerna, tvär kurva och släppa styret med en hand, inbromsningar, väja för hinder mm. Höll på i ca 5 timmar för 3500:- inkl fika. Helt klart värt varenda öre! Jag kände mig som en ny förare efter utbildningsdagen!
    Härligt att höra! Tror nog att den utbildningen har stor nytta för dig (och andra) i trafiken. Själv körde jag broms- och kurvteknik med SMC som var enorm givande. Ska göra om den kursen med den nya hojen som ju är större än något annat jag kört.

    Och igen; grattis till körkortet! Vi ses i Västervik där du gärna får guida mig runt bland Vulcantälten!

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Härligt att höra! Tror nog att den utbildningen har stor nytta för dig (och andra) i trafiken. Själv körde jag broms- och kurvteknik med SMC som var enorm givande. Ska göra om den kursen med den nya hojen som ju är större än något annat jag kört.

    Och igen; grattis till körkortet! Vi ses i Västervik där du gärna får guida mig runt bland Vulcantälten!
    Det gör jag gärna! Kör försiktigt med din nya fina motorcykel!

  10. #20
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Då var riskettan bokad till den 25 Augusti och i morgon tänkte jag boka risktvåan till dagarna efter, sedan blir det antagligen till att köpa distanstest eller frågor på CD innan kunskapsprovet så att man grejar det på första försöket!

    Känner att det går frammåt även fast jag inte tagit så många körlektioner (min tredje dubbellektion i morgon) så lär man sig väldigt snabbt om man bara går in för det.

    Innan vintern ska jag bannemig ha detta kort!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

Liknande ämnen

  1. Världen är bra liten ibland.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 11:17
  2. Hej världen!
    Av tommysollen i forum Ny på forumet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 20:27
  3. ännu en nykomling i mc världen :P
    Av sally101 i forum Ny på forumet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 13:15
  4. Subaru ger sig in i mc-världen?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:57
  5. Uffes guide till MC-världen
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •